19 392 läst ·
45 svar
19k läst
45 svar
Hur högt får man säkra ett vanligt vägguttag?
Det klart att det fungerar och belasta ett uttag till max. Lika självklart är att det går sönder snabbare än om man belastar det med halva strömstyrkan. Detta gäller både bilmotorer och elmotorer. Det borde ni hålla med om . För mig är det helt logiskt
Ett vägguttag har en i det närmaste obegränsad livslängd på de elektriska delarna. Ett uttag märkt 16A ska inte värmas upp till en skadlig nivå vid 16 A belastning. Jag skulle tro att mekaniska problem som att petskyddet nöts sönder inträffar långt innan kopparn eller isoleringen skadas av förhöjd temperatur vid nominell last.
Logiskt? Vad är det som är logiskt? En motor består av ett antal rörliga delar som utsätts för mekanisk förslitning när den används. Vad är det i ett eluttag som slits när det förmedlar elektroner från kabel till kabel så att det till slut går sönder? Plast åldras men det gör den även om uttaget inte används.Per72 skrev:
Du får gärna utveckla ditt påstående, vad det är som gör att uttaget går sönder fortare och hur det går sönder om man kör max ström genom det.
Sålänge det inte är glappkontakt eller fukt i uttaget kan jag inte se hur åldringshastigheten ska påverkas på något sätt av strömmen som flyter igenom uttaget. Det som sliter ut det är dels tiden, plasten spricker och fjädrarna i kopplingar och i kontaktblecken mattas, och rent slitage när kablar kopplas i och ur.
Det är värmen som bildas i kontaktytorna som påverkar härdningen i metalldelarna, och hur mycket dom blir påverkade beror bla. materialets egenskaper. Det är stor skillnad mellan olika fabrikat, för även om det ser lika ut så är legeringarna av olika sammansättningar samt även utformningen, där den faktiska kontaktytan oftast är punktformad och relativt liten, kontaktytorna kommer även att oxidera och därmed få sämmre "kontakt". Som exempel på olika mtr. kan man jämföra kontaktytornas utformning på en 50 år gammal kontaktor och en ny, givet att dom är utförda för samma belastning. Eftersom uttag och stickpropp inte är tillverkade för att exakt passa utan för att passa "någorlunda" mot en mängd olika fabrikat skall man vara lit försiktig med att belasta dem till max det gäller inte bara uttag utan det gäller all elmatr där man har "rörliga" kontaktytor.
Andra exempel är passkontakter i elcentraler, elledningars anslutningar mm där efter en tid relativt ofta uppstår "glappkontakt". Så nog vill jag hävda att delarna slits, kanske inte genom friktion men en "förslitning" kan ju ske på olika sätt.
Andra exempel är passkontakter i elcentraler, elledningars anslutningar mm där efter en tid relativt ofta uppstår "glappkontakt". Så nog vill jag hävda att delarna slits, kanske inte genom friktion men en "förslitning" kan ju ske på olika sätt.
Kontaktytornas utformning i en kontaktor har i första hand med brytförmågan att göra och hur de skyddas vid brytning under maxlast eller kortslutning. Att överföra det på ett uttag i bostadsmiljö är imho inte riktigt jämförbart.
Men vi säger väl det då, ett 16A uttag klarar bara att användas upp till 10A, sedan blir det farligt. Nöjd?
Men vi säger väl det då, ett 16A uttag klarar bara att användas upp till 10A, sedan blir det farligt. Nöjd?
pefo skrev:Logiskt? Vad är det som är logiskt? En motor består av ett antal rörliga delar som utsätts för mekanisk förslitning när den används. Vad är det i ett eluttag som slits när det förmedlar elektroner från kabel till kabel så att det till slut går sönder? Plast åldras men det gör den även om uttaget inte används.
Du får gärna utveckla ditt påstående, vad det är som gör att uttaget går sönder fortare och hur det går sönder om man kör max ström genom det.
Elmont har gett ett bra svar på frågan tycker jag. Plasten och kontaktytorna utmattas mer ju högre värme de utsätts för. Det är samma sak med fjädrarna i kontaktorer om de utsätts för höga och kontinuerliga belastningar. Sen bör man tillägga att det finns bättre och sämre materiel
Fast ett vägguttag ska inte bli varmt till den nivå att åldrandet påskyndas märkbart. Är kontaktytan för liten så kommer den att åldras, men för en schukoplugg i ett schukouttag är kontaktsystemet designat för att tåla 16A.
Om man drar ut sladden med last på kan jag tänka mig att uttaget åldras mycket fortare vid högre last. Är ett vägguttag godkänt som lastbrytare?
Om man drar ut sladden med last på kan jag tänka mig att uttaget åldras mycket fortare vid högre last. Är ett vägguttag godkänt som lastbrytare?
Nej, jag förstår inte vad det är du menar. Har du som elmontör någon inneboende kunskap om när livet är svart eller vitt, eller när ett 16A uttag klarar 16A eller bara 10A? Du kanske tycker att man för säkerhets skull ska säkra ett 16A CCE-don med 10A också, eftersom el inte är svart eller vitt?elmont skrev:
Du får ursäkta mej, men jag tycker att du är ute på väldigt tunn is och kommer med en massa ludd bara för att försvara din ståndpunkt.
Om inte du förstår så kanske det finns nån som kan förklara för dig, om ett uttag är "godkänt" för 16 A innebär det inte att det vid 16,5 A kommer att brinna upp lika lite som att det garanterat håller för 15,5. Utan att det bror på en mängd olika parametrar hur mycket just det enskilda uttaget "tål" i det specifika driftsfallet. Skulle så vara fallet skulle man aldrig behöva byta ett uttag som var säkrat med 10 A men godkänt för 16 A. Hur stor erfarenhet du har av "brända" uttag vet jag inte, men alla som har sysslat med servicearbeten vet att det inte är ovanligt att uttag blir "brända".
Och angående CEE uttag fick jag in en byggcental i torsdags där just ett 16 A intag var helt sönderbränt och uttaget som matade centralen fastsvetsat.
Och angående CEE uttag fick jag in en byggcental i torsdags där just ett 16 A intag var helt sönderbränt och uttaget som matade centralen fastsvetsat.
Jag har jobbat med el och elektronik i 35år snart så jag har sett det mesta. Och eftersom jag jobbat mycket med kosntruktion så har jag också ofta analyserat varför saker har gått sönder. När det gäller uttag så har jag aldrig sett ett uttag som 'brännt' sönder pga att det varit belastat under lång tid med max tillåten belastning. Enda möjligheten att det ska kunna bli så hög temperatur att det 'bränner sönder eller svetsar ihop' är att det finns någon form av glappkontakt som skapar en ljusbåge som har en väldigt hög temperatur. Det räcker då med en bråkdel av den maxspecade strömmen för att det ska bli stora skador. Det är i alla fall min erfarenhet.
Moderator
· Stockholm
· 57 873 inlägg
För många år sedan var jag med och drev en "kaféverksamhet", i studentmiljö. Vi hade ett antal kaffeautomater och andra dryckesutomater (även med alkolholhaltiga drycker). Under en period kopplade vi in 2 st kaffeautomater som vardera ville ha 2kw OCH en automat med kylda drycker där kylkompressorn hade 1,5 kw märkeffekt. Allt kopplades in via en skarvsladd på ett enda uttag säkrat 10A. Till vår förvåning gick inte proppen.
Efter en vecka började det lukta bränt i rummet där uttaget satt. Uttaget var bränt hela inannmätet ramlade ut som grå aska när vi slet ut kontakten, inget syntes på utsida´n. Ok tänkte det måste varit ett dåligt uttag, proppen går ju inte så vi har inte överbelastat så mycket tydligen. Vi reparerade, såg till att alla skruvar var ordentligt spända osv. Efter en vecka luktade det bränt igen och samma fel hade upprepats. Jag är fortfarande nu 25 år senare lite förvånad att ett uttag specat för 16A men säkrat för 10A kan brinna upp utan att säkringen går. Vi drog troligen över 4kw ur uttaget under korta stunder, men proppen höll, dock inte uttaget.
Efter en vecka började det lukta bränt i rummet där uttaget satt. Uttaget var bränt hela inannmätet ramlade ut som grå aska när vi slet ut kontakten, inget syntes på utsida´n. Ok tänkte det måste varit ett dåligt uttag, proppen går ju inte så vi har inte överbelastat så mycket tydligen. Vi reparerade, såg till att alla skruvar var ordentligt spända osv. Efter en vecka luktade det bränt igen och samma fel hade upprepats. Jag är fortfarande nu 25 år senare lite förvånad att ett uttag specat för 16A men säkrat för 10A kan brinna upp utan att säkringen går. Vi drog troligen över 4kw ur uttaget under korta stunder, men proppen höll, dock inte uttaget.
Det kan jag hålla med om. Men varför har det blivit glappkontakt? Kan det bero på utmattning i materialet som beror på värmen från den höga belastningen?pefo skrev:Jag har jobbat med el och elektronik i 35år snart så jag har sett det mesta. Och eftersom jag jobbat mycket med kosntruktion så har jag också ofta analyserat varför saker har gått sönder. När det gäller uttag så har jag aldrig sett ett uttag som 'brännt' sönder pga att det varit belastat under lång tid med max tillåten belastning. Enda möjligheten att det ska kunna bli så hög temperatur att det 'bränner sönder eller svetsar ihop' är att det finns någon form av glappkontakt som skapar en ljusbåge som har en väldigt hög temperatur. Det räcker då med en bråkdel av den maxspecade strömmen för att det ska bli stora skador. Det är i alla fall min erfarenhet.