372 läst ·
3 svar
372 läst
3 svar
Hur hittar jag dagvattensanslutningen?
Håller på att knäcka mig själv nu. Har varit i kontakt med det lokala företaget som sköter allt med vatten och avlopp. De har märkt ut var dagvattnet ska vara på två separata ställen.
Första försöket grävde jag 1,5x1,5 m och 2 m djupt utan resultat. Sen svor jag lite. Grävde sen en 4x1 m lång ränna över trottoaren och hittade inte ett skit.
Var tokig när jag ringde till dem och krävde ut en ny utsättning. Med hjälp av kameror etc fick jag en helt ny position men de var osäkers på hur långt röret var.
Jag var däremot skitglad och började gräva. Men när jag var nere på 2 m igen började jag tappa hoppet. Grävde ett hål till ännu närmre vägen (jag har nästan grävt under vägen) och då kom jag ner 1,8 m och grävde den 1 m brett. Men bommade IGEN.
Vad har man för rättigheter? Jag vill ansluta huset till dagvattnet men de ger inte tillräckligt med bra information?
Alternativtet som jag överväger imorgon är att stänga av vägen och ta fram en vinkelslip för att gräva från mitten av vägen. Men tänker inte återställa det.
Jag är glad över att det är sandjord men det är väl det enda positiva i denna misär.
Första försöket grävde jag 1,5x1,5 m och 2 m djupt utan resultat. Sen svor jag lite. Grävde sen en 4x1 m lång ränna över trottoaren och hittade inte ett skit.
Var tokig när jag ringde till dem och krävde ut en ny utsättning. Med hjälp av kameror etc fick jag en helt ny position men de var osäkers på hur långt röret var.
Jag var däremot skitglad och började gräva. Men när jag var nere på 2 m igen började jag tappa hoppet. Grävde ett hål till ännu närmre vägen (jag har nästan grävt under vägen) och då kom jag ner 1,8 m och grävde den 1 m brett. Men bommade IGEN.
Vad har man för rättigheter? Jag vill ansluta huset till dagvattnet men de ger inte tillräckligt med bra information?
Alternativtet som jag överväger imorgon är att stänga av vägen och ta fram en vinkelslip för att gräva från mitten av vägen. Men tänker inte återställa det.
Jag är glad över att det är sandjord men det är väl det enda positiva i denna misär.
Vilket elände!
Ja VA-huvudmannen ska ge dig läget för förbindelsepunkten, det är en skyldighet enligt lag. Du har en rätt att använda den.
Men det finns liksom ingen reglering i lagen vad som händer om VA-huvudmannen misslyckas med det. Förutom en generalklausul att om VA-huvudmannen orsakar dig skada har du rätt till skadestånd. Men du hör ju, det blir svårt att aktualisera.
Ja VA-huvudmannen ska ge dig läget för förbindelsepunkten, det är en skyldighet enligt lag. Du har en rätt att använda den.
Men det finns liksom ingen reglering i lagen vad som händer om VA-huvudmannen misslyckas med det. Förutom en generalklausul att om VA-huvudmannen orsakar dig skada har du rätt till skadestånd. Men du hör ju, det blir svårt att aktualisera.
Claes Sörmland skrev:
Vilket elände!
Ja VA-huvudmannen ska ge dig läget för förbindelsepunkten, det är en skyldighet enligt lag. Du har en rätt att använda den.
Men det finns liksom ingen reglering i lagen vad som händer om VA-huvudmannen misslyckas med det. Förutom en generalklausul att om VA-huvudmannen orsakar dig skada har du rätt till skadestånd. Men du hör ju, det blir
Ja och jag blev rekommenderad att gräva för hand så jag inte förstörde rören. Samtligt ligger det fiber på ca 50 cm djup vilket gör hela operationen omöjlig genomföra med någon form av grävmaskin.Claes Sörmland skrev:
Vilket elände!
Ja VA-huvudmannen ska ge dig läget för förbindelsepunkten, det är en skyldighet enligt lag. Du har en rätt att använda den.
Men det finns liksom ingen reglering i lagen vad som händer om VA-huvudmannen misslyckas med det. Förutom en generalklausul att om VA-huvudmannen orsakar dig skada har du rätt till skadestånd. Men du hör ju, det blir svårt att aktualisera.
Beroende på hur terrängen ser ut och huruvida det finns källare eller ej på husen kan anslutningen ligga betydligt djupare än 2 meter. Är det dessutom så gammalt att det inte finns spolbrunnar så är det sällan att kartorna stämmer med verkligenheten.
Klicka här för att svara