Jag misstänker att det finns kopplingsdosor under nya innertak i vårt nyinköpta hus.

Finns det något smart sätt att hitta dessa utan att slumpmässigt göra hål i innertaket??

Kanske det finns någon aktiv dragtråd man kan använda för att nå fram till dosan och sedan hitta den med nån sorts motttagare, typ "regelfinnare"?

Hur gör en elektriker i sådana här lägen?

Tacksam för hjälp!

Först rycker man i trådarna och försöker höra vart dosan är, sedan provar man med en dragfjäder (av nylon) stoppar i till det tar stopp och stöter med fjädern och försöker höra vart det låter och med hjälp av fjädern uppskatta avståndet till dosan. Sista alternativet brukar vara en "apparat" som man stoppar i ett uttag i samma grupp och sedan brukar man kunna följa ledningarna med en annan "apparat". Samt att erfarenheten gör att man "vet" på ett ungefär var dosan borde vara, om det är en yrkesman som utfört arbetet från början

Det kan vara ett riktigt detektivarbete. En gång hittade jag en dosa inbyggd bakom en trappa. Fick borra hål i väggen från andra hållet och sno dosan för att lösa det. Det dummaste man kan göra är att bygga för dosor.

• Gilla
habediman
  • Laddar…
Tack för svaret!

Fram till ditt förslag om "apparaten" har jag kommit på egen hand. Det var på grund av att jag inte kan höra ordentligt som jag lutar åt att kopplingsdosorna sitter ovanför det "nya" innertaket (blir ganska välisolerade då).

Vad är det för "apparat"? Kan man köpa eller hyra en sådan någonstans?

Om det är en fackman som installerat tar jag för givet - men huset är från 1974 så det är inte säkert. Vissa koppling sker inte i dedikerade dosor, utan är gjorda i dosorna bakom strömställare och kontakter för stickpropp (om det kan vara till någon ledtråd).

Tack än en gång.

Det underlättar ju om man är två stycken, en som drar och en som lyssnar

1: Lej en elektriker för att leta fram dosorna och borra upp så dom syns.
2: Skicka räkningen till idioten som byggt för dom!
3: Då han vägrar betala, skicka Baltik Inkasso :D

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
Jag hade tänkt att slippa betala för ett idiotjobb och tidskrävande arbete (jag är rädd för att det är flera dosor som finns under taket). Detta är ju knappast förenat med några behörighetskrav och därför tänkte jag göra det själv och kanske spara några tusenlappar.

När jag hittat alla dosor så tänkte jag sätta in inspektionsluckor och leja en elektriker för att dra om elen.

Den där "apparaten" som nämns, är det ingen som vet nåt om den?

Baltik-inkasso....hmm... det vore ju en tanke ;)

E4201103 KABEL/SÄKR.SÖK.ELMA 5000 är en sort som du hittar i tex elektroskandias katalog, kostar ca 1500:-

Har själv letat fram en inbyggd dosa som sitter bakom en innervägg. Dosan syns ca 2 cm utanför regeln och det verkar bara gå in kablar nerifrån och sen vidare uppåt från den. Ska göra om i hallen nu i vinter så då tänkte jag försöka få den dosan flyttad lite så att den blir åtkomlig. Man borde kunna såga sönder dosan och sen sätta en skarv snett åt sidan från båda rören och sätta en ny dosa där istället antar jag?

Dum fråga kanske, men hur är det möjligt att dosorna kan vara dolda? Antingen sätter man väl synliga takdosor när man ska koppla via taket eller såtter man kopplingsdosor i vägg med lock över? Med skruv om de finns på klåfingernivå.

När vi jobbade med övervåningen hos mig satte vi takdosor och kopplade 90 % av elen där, enligt råd från min elektriker (och svärfar). På några ställen var det långa avstånd och då satte vi kopplingsdosor, alternativt en vanlig apparat med lock över. Fick göra detta med tv-kabeln som var för styv och otymplig för att dras det extremt långa avståndet det var fråga om. Spika dit en dosa, skarva där på med lock.

Dolda skarvar var fy-fy berättade svärfar. Och det är ju logiskt...

/Henrik

hen_rik79 skrev:
Dum fråga kanske, men hur är det möjligt att dosorna kan vara dolda? Antingen sätter man väl synliga takdosor när man ska koppla via taket eller såtter man kopplingsdosor i vägg med lock över? Med skruv om de finns på klåfingernivå.

Inte helt ovanligt att hemmapulare spikar igen takdosor då de spikar nytt tak! Om det är någon dosa som används så brukar de borra ett så litet hål som möjligt så att 3st FK just å pass ryms ut genom hålet :o

Jo vet inte riktigt varför den dosan har hamnat bakom en innervägg som går ut rakt från väggen där dosan sitter. Får riva ner gipsen i hörnet och försöka få lös dosan och på med skarvar för att få flyttat ut dosan på väggen istället när det blir dags att göra om i hallen under vintern.

Har ju hänt att man råkat ut för samma problem som trådskaparen. Det är inte kul och det är riktigt tidsödande..

Klassikern annars är ju att många duktiga hemmapulare tar bort locket på kopplingsdosorna och tapetserar över dosan. Fast det är inga större problem, man vet ungefär var dom sitter och sen är det bara att knacka lite på väggen så får man fram dom.
Råkade dock ut för en lägenhet där dom spacklat (!) igen dosan.. Man slutar aldrig att förvånas :)

Ett tips: Gamla hus/lägenheter (40- & 50-tal) har nästan alltid en extra dosa ovanför varje uttag och brytare. Ibland är dessa "kopplingsdosan" för rummet. Det roliga med detta är att där sitter X antal lager tapet över så de kan vara lite svåra att se fast där sitter doslock över. Men vet man att dom är där så är det inga problem :)

När du kör med dragtråd, kör tills det tar stopp. Markera på dragtråden var det tog stopp. Dra ut den och måtta utvändigt på vägg & tak så får du en humm om var kopplingsdosan sitter.
Har du inga taklampor i rummet? Har du det så skruva ner dom och kolla vad som är bakom. Antingen är det en dosa bakom eller ett rör med FK rätt ut, med eller utan kontakt på.
Är det bara ett rör så sitter kopplingsdosan i rummet nån annanstans, och är det en fackman som gjort det så sitter denna nånstans på väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.