5 842 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Hur har ni ställt era spjäll på focus eco nature 40?
Jag har mina spjäll ställda på uppifrån o ned -20 -15 -10 detta funkar till eldning av smått och grov ved för mig. Veden är dock snustorr och brinner mycket bra, mest björk ca 10cm i diam RG temp 170-180 grader.
Kan bero på att jag har en mycket kort skorsten endast 3,5 meter 150 i diam, och det är ett fruktansvärt drag. Det har tagit mig nästan ett år att komma fram till inställningarna på pannan men nu funkar det.....
Läste i en annan tråd att man hade nästan strypt översta öp till nästan 0 och sedan ökat de andra sekundärspjällen nästan fullt vet inte om jag skulle våga riktigt, som det är nu brassar pannan på ordentligt.
Kan bero på att jag har en mycket kort skorsten endast 3,5 meter 150 i diam, och det är ett fruktansvärt drag. Det har tagit mig nästan ett år att komma fram till inställningarna på pannan men nu funkar det.....
Läste i en annan tråd att man hade nästan strypt översta öp till nästan 0 och sedan ökat de andra sekundärspjällen nästan fullt vet inte om jag skulle våga riktigt, som det är nu brassar pannan på ordentligt.
Hur funkar det med inställningar som tillverkaren rekommenderar? Vad för sorts ved eldar du? Hur mycket stoppar du in? Gör du en ordentlig startbrasa först innan du fyller magasinet fullt?
Många frågor men kan sammanfatta min eldning enligt följande: Startbrasa lite smått ved och tidningar och en del halvgrov ca 5 cm i diam ca 20 liter, när jag sedan har en rejäl glödbädd fyller jag magasinet fullt så tätt som möjligt. När jag fyller magasinet helt har jag märkt att det är bra att försöka stpla så tätt som möjligt dels för att det inte ska ryka in och dels för att minimera övertändning.Spjällen är ställda hela tiden på de inställningar jag tidigare skrev om Se även till att du fått upp Rg temp till minst 150 grader, har du ingen temp åk till Classe O och köp en för ca en 100 den funkar mycket bra. Jag hade inte klarat mig utan den, lätt att installera . Ska ev elda i kväll om det blir mulet hela dan då laddar ju solfågarna inget,eldade senast förra tisdagen, kolla om du vill på www.e-logger.se/pub?Tallbacken
Många frågor men kan sammanfatta min eldning enligt följande: Startbrasa lite smått ved och tidningar och en del halvgrov ca 5 cm i diam ca 20 liter, när jag sedan har en rejäl glödbädd fyller jag magasinet fullt så tätt som möjligt. När jag fyller magasinet helt har jag märkt att det är bra att försöka stpla så tätt som möjligt dels för att det inte ska ryka in och dels för att minimera övertändning.Spjällen är ställda hela tiden på de inställningar jag tidigare skrev om Se även till att du fått upp Rg temp till minst 150 grader, har du ingen temp åk till Classe O och köp en för ca en 100 den funkar mycket bra. Jag hade inte klarat mig utan den, lätt att installera . Ska ev elda i kväll om det blir mulet hela dan då laddar ju solfågarna inget,eldade senast förra tisdagen, kolla om du vill på www.e-logger.se/pub?Tallbacken
Ok Jag tjuvar lite med startbrasan stressad som jag e och fyller botten med små ved och en bit bräda från pall.
Sen på med tändvätska och den grova veden direkt och det funkar bra. brasan tänder direkt tack vare den torra brädan från pall sen går det av sig självt.
Jag stänger luckan efter ca 10 minuter.
Ska köra ikväll med dina inställningar och startbrasa så får vi se.
Jag e tacksam för svar
Sen på med tändvätska och den grova veden direkt och det funkar bra. brasan tänder direkt tack vare den torra brädan från pall sen går det av sig självt.
Jag stänger luckan efter ca 10 minuter.
Ska köra ikväll med dina inställningar och startbrasa så får vi se.
Jag e tacksam för svar
Tror att där kan du ett problem, det gäller att starta rätt. Tar ca 20 minuter innan startbrasan brunnit klart innan man fyller magasinet, testa det.Eventuellt kan det bli problem med mina inställningar eftersom vi inte har riktigt samma skorsten, kan va att du behöver öka primären lite mot min inställning. Kan va lite si och så att hetsa pannan i början av eldningen, jag tänker på keramiken, ta det lite vackert i börja återigen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan ni rekommendera Moelven Regina panelskiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Beräkningshjälp Dimensionering av typ Entresol konstruktion.
Byggmaterial & Byggteknik -
Skall man kunna ställa krav på att Besiktningen i inlandet fungerar?
Bilar & andra fordon -
Vägförening ställt in årsmöte, förlängt räkenskapsår fakturerar utan beslut
Juridik -
Hjälp, lite panik - beställt felhängd altandörr som levereras idag. Vad göra?
Fönster & Dörrar