Tompamannen skrev:
Jag arbetar inom bygg & anläggning, jag har aldrig anlitat en hantverkare så jag anser mig händig eftersom jag jobbar med händerna dagligen. Jag har svårt att tänka mig att en "kollega" som har liknande lön som mig skulle jobba dubbelt så snabbt och utföra något billigare än om jag skulle ta ledigt utan betalning och göra det själv.
...
Det var väl en väldigt dålig jämförelse. Om du ÄR hantverkare så hoppas jag verkligen inte att en annan hantverkare jobbar dubbelt så fort som du.
Jag menar naturligtvis om vi jämför dig och mig, dvs du som är professionell mot mig som är naivt troende om att jag är lika duktig som du, tills jag provar och inser verkligheten men sedan inte vill erkänna och hävdar sen att jag tycker att det är kul att göra det själv...

Tompamannen skrev:
Jag har gjort en hel del själv hemma som jag tror att vissa kanske skulle dra sig för att göra. Jag har även vänner som gjort liknande saker som jag själv och vet vad dom fick betala för att få det utfört. Bland dessa saker kan nämnas, bytt fönster, bytt panna, bytt skorsten, ny kamin med tillhörande skorsten, byggt en friggebod efter egen ritning av lösvirke osv. osv. ...
Jätteduktigt av dig. Det finns dock dom som tror att dom är lika händiga som dig som också ska göra allt det där själv men där det faktiskt tar dubbelt så lång tid. Återigen, alla är inte professionella hantverkare även om många tror att allt är så lätt och går så fort.

Redigerat:
Vi kan väl tacka "Timell-effekten" för att förstör-det-självarna har blivit så många idag.
Matlasse> Du skrev "tar tid på sig". Självklart klarar dom flesta att lösa praktiska saker hemma i sina hus, men det som jag reagerade på var hustomtens jämförelse med just tidsaspekten. Så fort saker tar tid så faller ju ekonomikalkylen. Om nån tar tjänsteldigt för att byta en dörr och denna gör det på 3 dagar och en dörrmeckare löser det på 4 timmar så blir det ju en dyr dörr. Men en händig människa som vet vad en karmskruv är, vad ett dörrfoder är osv. fixar ju detta på inte alltför mycket längre tid än experten, hävdar jag.
Men saknar man kraft, lust och tålamod, så visst, lej bort det!

Detta med gör-det-själv mentaliteten kan man applicera på en mängd olika sätt. Jag tänker likadant när det gäller bilarna. Jag har alltid ifrågasatt varför jag ska betala Volvo 4000kr för att byta olja/filter, smörja gångjärnen och sparka på däcken, detta löser jag ju själv för 1/4 del av kostnaden under samma tid med samma resultat. Har fungerat i 25 år iaf. Fast hustruns senaste bilar har varit såpass nya att man är tvingad att lämna in på service pga. garantierna ska gälla.

Mikael_L
Tompamannen skrev:
Vi kan väl tacka "Timell-effekten" för att förstör-det-självarna har blivit så många idag.
Eller så är det bara hantverksbristen som leder till fler som gör det själv.
När timpriserna hela tiden slår nya rekord och det ansamlas allt fler klåpare och lycksökare i branchen, så är det väl inte så konstigt att folk börjar göra mer själv.
När det börjar bli lätt att hitta en nål i ett torvmagasin jämfört med att finna en duktig hantverkare som dessutom har tid över det närmaste året, så inser man snabbt att lägga om taket själv går fortare än leta, hitta och finna någon som gör det - och eventuellt få ta tvisten om det dåliga utförandet in till tingsrätten innan man kan låta nästa få pröva.
Ja tyvärr, när det alltmer börjar se ut sådär så känns det ju rätt hopplöst för kunderna.
Och det är ju inte heller roligt för alla de duktiga och riktiga hantverkarna, som ska bli misstänkliggjorda pga samhällets utveckling.
Sparka inte på mig nu, sparka på era intresseorganisationer t.ex. istället.
Se till att t.ex. medlemskap i BKR verkligen betyder en garanti att jag som kund får ett proffs hem till mig.

Detta med gör-det-själv mentaliteten kan man applicera på en mängd olika sätt. Jag tänker likadant när det gäller bilarna. Jag har alltid ifrågasatt varför jag ska betala Volvo 4000kr för att byta olja/filter, smörja gångjärnen och sparka på däcken, detta löser jag ju själv för 1/4 del av kostnaden under samma tid med samma resultat.
Ja exakt så gör jag också, även här är gör-det-själv-mentaliteten utbredd, annars skulle väl inte biltema sälja reservdelar och mekonomen skulle aldrig ha öppnat.

Bilverkstadsbranschen hade ju också länge grundmurat dåligt rykte, liknande byggbranschen idag, men jag har uppfattat det som att dom som sakteligen har börjat lyfta sig lite, antagligen pga långsiktigt kvalitetsarbete och strävan mot kundnöjdhet.

Jag måste fråga en sak:
Om man arbetar som tex målare och anlitar någon att måla det egna hemmet;
betyder detta att man måste byta många timmars eget arbete mot varje timme inhyrt arbete.
Dvs, det innebär att du målar kanske tre hus för att någon annan ska måla ditt hus?

Man behöver inte räkna allt i pengar. "Så och så mycket tjänade jag på att fixa det själv" Många människor känner en glädje att ha klarat av en sak själv. För många är det deras livs största projekt. Köpa hus. Tapetsera och lägga matta själv som de aldrig tidigare har gjort. Det kanske är det roligaste de har gjort i hela sitt liv

M
motorfot skrev:
Jag måste fråga en sak:
Om man arbetar som tex målare och anlitar någon att måla det egna hemmet;
betyder detta att man måste byta många timmars eget arbete mot varje timme inhyrt arbete.
Dvs, det innebär att du målar kanske tre hus för att någon annan ska måla ditt hus?
Låt oss säga att du som målare har (hypotetiskt, jag vet inte vad en målare tjänar exakt) 170kr/tim. Sedan ska du betala skatt på detta, kanske 33%. Då har du 114kr kvar. Ska du anlita en målare, ingen polack som aldrig sett ett kvitto, utan en riktig målarfirma. Så ligger säkert löpande timpengen på 350-400kr/tim.
Idag finns det ju rot/rut och allt vad det heter, har dålig koll på det. Men det är väl nästan som du skriver, du får pensla 3 hus för att få målat ditt egna, ungefär. Sedan kan man ju anlita polacken (eller annan svart arbetskraft) för 50kr i timmen utan kvitto. Men det är ju olagligt så det faller utanför ramarna i diskussionen.

nu är ju inte rot för nybyggen så ska du bygga i egen regi så kan ju aspekten vara ekonomisk men för egen del handlar det om kunskapen att jag då vet precis hur huset är byggt konstruktionsmässigt som materialmässigt..

fast allra mest är bygget för min mans passion om arkitektur och den glädjen att både leta tomt och skissa på hus har faktiskt gjort honom frisk och kry igen - men känslan att bo i ett hus han älskar kommer vara värt än lika mycket

Värst vad alla har blivit laglydiga plötsligt "polacken för 50:- timmen" De flesta har i dag registrerad firma med F-skatt och tillämpar rotavdrag. De kanske lämnar lite rabatt, men skillnaden är inte så stor som man kan tycks tro. Har sett flera snickerijobb av "Öststatare", de gör lika bra jobb som en svensk

Markarbetaren skrev:
Låt oss säga att du som målare har (hypotetiskt, jag vet inte vad en målare tjänar exakt) 170kr/tim. Sedan ska du betala skatt på detta, kanske 33%. Då har du 114kr kvar. Ska du anlita en målare, ingen polack som aldrig sett ett kvitto, utan en riktig målarfirma. Så ligger säkert löpande timpengen på 350-400kr/tim.
Idag finns det ju rot/rut och allt vad det heter, har dålig koll på det. Men det är väl nästan som du skriver, du får pensla 3 hus för att få målat ditt egna, ungefär..
Jo, det jag tyckte var konstigt var att någon i tråden påstod att hantverkare ofta lejer andra att göra arbeten de själva är utbildade för, i syfte att bespara sig arbete.
Jag tycker det verkar som att man får arbeta MER om man betalar andra att göra saker åt sig.
Men som sagt jag vet inte hur man kan trixa med skatter och avdrag etc.

Jag vet inte hur andra gör, men jag har käkat gröt i rätt många år och lagt undan pengar för att kunna betala handpenning och lite till kontant. Dessutom sålde jag mitt tidigare boende, som gått upp x5 i värde. Så det jag måste ut med är mellanskillnaden, minus mina surt förvärvade sparpengar. Vilket är hanterbart även för en normal inkomst som min.
Men jag har insett att man får låna över skorstenen, dvs jag kan utan vidare låna 80 procent av vad huset är värt. Otroligt. Och efter det finns topplån som lök på laxen. Plus rabatt om man lånar mycket.
En inte alltför avancerad gissning är väl att det rätt snart börjar skava ordentligt i plånboken på alla som har mycket stora lån men inte alltför feta inkomster och nu ser räntan stiga.
Letar du efter ett hus där ägaren måste sälja och är förhandlingsbar så behöver du kanske inte vänta så länge alltså.
Och vill du veta hur du ska få råd - byt snabbmaten mot gröt. På fullt allvar.

OlssonX skrev:
Jag vet inte hur andra gör, men jag har käkat gröt i rätt många år och lagt undan pengar för att kunna betala handpenning och lite till kontant. Dessutom sålde jag mitt tidigare boende, som gått upp x5 i värde.
Och vill du veta hur du ska få råd - byt snabbmaten mot gröt. På fullt allvar.
Hur mycket gröt måste jag äta för 500% värdeökning på min bostad? :D

"Men du kan nog hålla med om att förutsättningarna för att lyckas hålla sig inom ramen för både tid och budget är större för den som dagligen arbetar med "händerna" än tvärtom?
Detta ser jag lika självklart som att en "pappersvändare" är skickligare på att knappa på en dator än en hantverkare, även om det naturligtvis finns undantag även här."

projektledning brukar det finnas en triangel där tid, kvalitet och pris är de 3 punkterna som hela tiden måste beaktas och själv är tiden för mig ointressant då det får ta den tid det tar som säkerligen en hantverkare klarar snabbare än en annan, kvalitet är mer prioriterat men det kan men behöver inte helt bero på pris för ibland kan en sådan där pappersvändare vid datorn hitta kanonfina priser och budget ja är man ekonom med pris som alltid viktigast variabel ser jag faktiskt det som en lättare match än en hands on man

Vill väl bjuda på en story, med inget direkt syfte. Bara en erfarenhet som kanske hjälper någon annan att göra bättre beslut.

Vi bestämde oss 2008 för att bygga nytt, och nu i efterhand inser vi att vi var lite för ovetande om byggbranschen och kostnader, speciellt markarbete på en stor stenig tomt med mycket sprängning.

Jag, i huvudsak, tog mig råd för att bygga ett stort fint hus för familjen. 245 kvm inkl inbyggd garage på 45 kvm, Eksjöhus. Allt gjort av hantverkare. Även tomt och runtomkring av hantverkare. Dock målade vi själva huset på 5 dagar. Hyrde ställning och familjen hjälpte till. Vi var 5 man som jobbade hela dagarna. Vi sparade väl 100.000 kr på det, minst! Gick på ca 35.000 i färg och ställning. Totalt gick detta hus på 5 millar med färdig tomt, asfalterad uppfart, allt allt allt (har allt i Excel-fil). Galet mycket. Färdigt höst 2009. Vi tyckte när det var färdigt att det hade kostade mer än det smakade. Man blir så fokuserad på utgifterna att man inte ser huset. Så vi försökte sälja 1 år senare i dåliga tider och det gick inte. Fick alldeles för låga bud. Men lyckades som tur var hyra ut det i 3 år. Efteråt hyrde vi ett hus i 6 månader medan vi sökte nytt att bo i.

Vi har nu köpt ett annat hus för 2,2 och det är från 60-talet och krävde totalrenovering tyvärr. Återigen pga dålig förundersökning av oss (besiktning fanns o var gjord av säljare, men den ska man ALDRIG lita på... tydligen!). Denna renovering har gått på en 500-ing till. Varav 90% är hantverkare som rensade allt inuti: golv, vägg, tak, el, nytt kök, vitvaror etc etc. Massor av problem som föregående ägare gjort. T.ex bytt fönster, iofs bra, men kapat bärande väggar / bjälkar ovan stora fönster så takstolarna hängde. Jag själv tog på mig att göra allt utvändigt, vilket är att byta fasaden. Irriterande nog hade föregående ägare lagt ny fasad ovanpå den gamla = som att riva två hus. Efter extremt mycket slit, är jag nu klar med fasaden. Även bytt vindskivor och rännor. Har byggt en förbättrad entrealtan och även gräv ut och anordnat en grusad uppfart. Bygger nu ett skjul för soptunnorna. Huset är nu som nytt inuti, och utanpå. Vi har nu fått en riktigt bra värdering på huset.
Dock har detta 60-talshus fortfarande känslan av gammalt i stil.

Så, slutklämmen och våra känslor idag.

Med 1 år borta från vårat andra nybyggda hus, så har vi börjat inse hur fint det var och börjat längta tillbaka dit igen för att fortsätta vår dröm vi ändå en gång hade. Vi hann inte färdigställa alla våra planer, som balkonger, tak över altan, mur etc etc och bara bo och njuta!

Även fast vi gillar vårat nya hus mycket oxå, så måste vi när hyresgästerna flyttar göra ett ekonomiskt beslut som rättar till hushållsekonomin. Den är tungt ansträngd nu med dubbla huslån och utgifter av alla möjliga slag.

Vi har turen att vi får pengar över från uthyrningen, samt vid försäljning av nuvarande hus kommer få en skvätt pengar över så vi kan pynta av våra massiva lån på nybygget. Vi har iaf inga topplån längre. Så vi kommer på det nybyggda huset kunna beta av en god portion av lånet, samt få det fortsatt amorteringsfritt. Men fortfarande högre lån än vi kanske vill ha. Men så får det vara.

Vad vi har lärt oss, den halvhårda vägen:
Se för f-n till att ha råd och inse att nybyggen (även äldre hus) kostar alltid mer än man tänkt. Det är en sak att bygga ett hus, men sen ska ju allt runtomkring göras: uppfart, altan, nya möbler, lite ny teknik, garage, garagebänkar etc etc.
Gör ett gediget förarbete, räkna in alla kostnader och lägg till 10-30% per moment beroende på typ.
Att se ens pengar sina och ta slut, för att fortfarande se massa kostnader... det tar kål på känslorna för huset och huset blir då bara ett stort besvär.

Hoppas nån finner mitt inlägg värt något. Tack o hej

Mikael_L
johnny viking skrev:
att se ens pengar sina och ta slut, för att fortfarande se massa kostnader... Det tar kål på känslorna för huset och huset blir då bara ett stort besvär.
Word !!!!

Är precis vad jag är rädd för med. Bygga hus är nog något man blir mer försiktig med och kanske rädd för ju mer man kan om det. "Ignorance is bliss" lite...

Jag är själv utbildad byggingenjör trots att jag inte jobbar med det och en hel del erfarenhet. Men samtidigt vet jag att när man pysslar med sina egna pengar är de inte lika kul.

Samtidigt när man väl satt igång och man känner att man är på väg emot stupet är de försent att bromas. Om man gör de riskerar man att förlora mer pengar. Rätta metoden är att trycka gasen i botten, dvs spendera pengar för att få de färdigt, och hoppas man når över.

Att stanna och titta sig om kan vara farligt. När räntan tickar på med 10 000kr i månaden har man inte mycket tid att ta de lugnt. Själv har jag gått igenom bygget i detalj redan idag, och de är minst ett år kvar innan jag ens ska börja. Mitt hus kommer nog av många att anses vara extremt. Jag har rationaliserat stenhårt.
Fasad - Har ingen, har tagit bort de helt och ersätt den med ett billigare alternativ
Tak - Taket är bara 1/4 av ytan de borde vara, resten är ersatt med ett alternativ som borde vara billigare
Elsystem - 80-90% av elsystemet är långspänning dragna med färdiga kablar. I princip bara pumpar, köksutrustning och lysrör drivs med 230V. Detta med avsikt att vara energioberoende, något som kan bli dyrt, men jag hoppas kunna spara in det på andra sidan.
VA system - Fullständigt integrerat med dagvattenåtervinning. Inte heller ett jätte billigt system, men troligen billigare än att ansluta hushållet (detta kräver att de ligger på landet dock)
Fast track byggsystem - Detta är inte billigare, men innebär att man kan flytta in fotrare vilket minskar räntekostnader
Energisjälvförsörjande via halvpassiva system - I sig ett, troligen de billigaste sättet, att göra huset energisjälvförsörjande. Samtidigt minskar de driftkostnaderna vilket ger mer pengar till ränta

I praktiken har jag använt alla lösningar jag kan hitta för att göra huset billigare, energisnålare och mer självförsörjande. Att göra detta är normalt sett dyrare än ett vanligt hus. Men enligt minna simuleringar ska jag helt enkelt driva ner energiförbrukningen till en så låg nivå att mängden solpaneler+vindkraftverk som behövs inte ska vara större än vad anslutning skulle vara i vanliga fall .
Exakt hur jag konstruerat de är en hemlighet än så länge, man jag hoppas kunna avslöja de så fort jag börjar bygga. Idén är att kunna göra de lönsamt att vara självförsörjande (Och med de menar jag att man inte har någon som helst anslutning till elnätet)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.