Test
Nu funkar det som det ska. Tack för att du rapporterade buggen bra-byggare och tack för hjälp med fixen flommy.

Birpa skrev:
Hej,
Gör en större del av bygget själv!
Utvändig målning får man betala mellan 40' och 150' för att få gjort. Inte så svårt eller extremt tidsödande, det går att spara minst 80% genom att göra detta själv. Spika utvändig panel är inte heller svårt.
Det finns fler liknande saker som är "lätta" att göra men tar hela semestern i anspråk. Men vad gör det när du lätt spar hundratusentals kronor vid nybygge.

MVH Birpa:x
Vissa saker är ju jättelätt, dock så brukar semestern sällan räcka till att göra det man "planerat" eftersom alla gör en glädjekalkyl när det kommer till tidsaspekten.
9 av 10 med den taktiken bor i ett ofärdigt hus alltför länge. Endast 1 av 100.000 hamnar dock i Arga Snickaren. Man önskar att det fanns fler arga snickare som kunde tala om för folk vad dom ska ägna sin tid åt..

HusByggarTomten skrev:
Vissa saker är ju jättelätt, dock så brukar semestern sällan räcka till att göra det man "planerat" eftersom alla gör en glädjekalkyl när det kommer till tidsaspekten.
9 av 10 med den taktiken bor i ett ofärdigt hus alltför länge. Endast 1 av 100.000 hamnar dock i Arga Snickaren. Man önskar att det fanns fler arga snickare som kunde tala om för folk vad dom ska ägna sin tid åt..
Hinner man med har man planerat för lite.
Men det är ju också en jättebra grej med att göra själv, så länge det faktiskt går att bo i huset och man inte river nåt förrän det är absolut nödvändigt.
Man sparar ohyggligt med pengar eftersom man inte gör nåt.
Vårat kök från 50-talet som vi tänkte renovera relativt omgående visade sig vara nåt man kunde leva med efter ommålning på några timmar, fortfarande efter 5år så ligger det på todo-listan och vi får väl se om det blir av de närmsta 5 åren.
Samma sak med tegeltaket från 50-talet, är uppe några gånger per år på tak och kallvind och inspekterar men det forsätter att fungera.

Ville_Vessla skrev:
Man sparar ohyggligt med pengar eftersom man inte gör nåt.
Ser att inte alla på forumet är renoveringsfantaster.d^_^b

HusByggarTomten skrev:
Ta tjänstledig och semester från 1 juni till 1 september men planera bara in de saker du tror dig hinna på en vanlig semester. Glädjekalkylen blir lite mer realistisk och huset blir klart två semestrar tidigare...

HenrikHuslöse skrev:
Ta tjänstledig och semester från 1 juni till 1 september men planera bara in de saker du tror dig hinna på en vanlig semester. Glädjekalkylen blir lite mer realistisk och huset blir klart två semestrar tidigare...
Att ta tjänstledigt kostar nästan lika mycket som att anlita en hantverkare och med tanke på att hantverkaren gör jobbet nästan dubbelt så fort som jag så lönar det sig knappt.
Att ägna hela semestern åt att jobba med kniven på strupen är inte heller något för mig, jag lägger hellre tiden på mina barn. Plus att jag behöver avkoppling när jag inte jobbar.
Det kanske finns folk som tycker det är kul så jag säger inget om dom som gör det och trivs med det. Dock tror jag det finns alltför många som tror sig kunna, tror sig hinna och tror sig spara mycket mer än i verkligheten.

Henri skrev:
Ser att inte alla på forumet är renoveringsfantaster.d^_^b
Numera realist, jag hejdade mig vid några enklare projekt som inte stör boendet.
Byta panel på uthuset och tillägsisolera lite samt stoppa in en altandörr och bygga en altan.
Inser numera vilken ork jag har samt tid saker tar, börjar därför inte med nåt boendestörande förräns jag vet att det går inom rimlig tid att slutföra.
Men egentligen vill jag riva ut halva huset nu på en gång och velat så sen inflytt.

Kan bara konstatera att bankerna är skurkar som om du betalat av för mycket på huset så riskerar du att om banken får det jobbigt så kan dom säga upp lånet när det är dax för omförhandling..är det då dåliga tider så kommer den med mest egna pengar få lånen uppsagda...
Därför bör du om du har en viss låneskuld börja spara i något så du kan lösa resterande lån ifall men samtidigt hålla banken stången dvs se till att banken inte väljer dig för att förlora så lite pengar som möjligt. genom att hålla skulden uppe.

Dom som har katastrof stora skulder och betalar räntorna vägar banken aldrig röra!!!!!

HusByggarTomten skrev:
Man önskar att det fanns fler arga snickare som kunde tala om för folk vad dom ska ägna sin tid åt..

Då hade det blivit betydligt mera fart på forumet iaf :D

HusByggarTomten skrev:
Att ta tjänstledigt kostar nästan lika mycket som att anlita en hantverkare och med tanke på att hantverkaren gör jobbet nästan dubbelt så fort som jag så lönar det sig knappt.
Att ägna hela semestern åt att jobba med kniven på strupen är inte heller något för mig, jag lägger hellre tiden på mina barn. Plus att jag behöver avkoppling när jag inte jobbar.
Det kanske finns folk som tycker det är kul så jag säger inget om dom som gör det och trivs med det. Dock tror jag det finns alltför många som tror sig kunna, tror sig hinna och tror sig spara mycket mer än i verkligheten.
Det där varierar väl ganska så helt otroligt mycket! Jag arbetar inom bygg & anläggning, jag har aldrig anlitat en hantverkare så jag anser mig händig eftersom jag jobbar med händerna dagligen. Jag har svårt att tänka mig att en "kollega" som har liknande lön som mig skulle jobba dubbelt så snabbt och utföra något billigare än om jag skulle ta ledigt utan betalning och göra det själv.
Jag har gjort en hel del själv hemma som jag tror att vissa kanske skulle dra sig för att göra. Jag har även vänner som gjort liknande saker som jag själv och vet vad dom fick betala för att få det utfört. Bland dessa saker kan nämnas, bytt fönster, bytt panna, bytt skorsten, ny kamin med tillhörande skorsten, byggt en friggebod efter egen ritning av lösvirke osv. osv. Timkostnadsförtjänsten för dessa projekt ligger säkert på det dubbla, minst, av vad jag tjänar.
Men självklart, en pappersvändare som sitter vid ett skrivbord 8tim/dag kanske inte riktigt har dom rätta anlagen att byta några fönster på huset under en helg:wow:. Då blir kanske resultatet och dom ekonomiska förutsättningarna därefter...

Tompamannen skrev:
Men självklart, en pappersvändare som sitter vid ett skrivbord 8tim/dag kanske inte riktigt har dom rätta anlagen att byta några fönster på huset under en helg:wow:. Då blir kanske resultatet och dom ekonomiska förutsättningarna därefter...
Du blandar ihop anlag och erfarenhet... Anlag är medfött och erfarenhet är något man skaffar sig.
Bara för att en person titulerar sig hantverkare betyder detta inte att personen är händig, det kan man hitta många bra exempel på.
Är själv en "pappersvändare" men jag renoverade ändå min förra lägenhet helt på egen hand, dock var detta enormt tråkigt och jag kände att det inte var något jag ville göra fler gånger. Trots att jag gjorde en extremt bra vinst på lägenheten, mycket beroende på mitt egna arbete.
Sålde lägenheten som sagt, och när det var dags för husköp så köpte därför ett nästan nybyggt hus där jag och min sambo numera bor. Iom detta så slipper vi renoveringar eller krångel de närmsta 10-20 åren och kan ägna oss åt roligare saker.
Hade jag däremot tyckt att det var kul och motiverande att renovera så hade jag köpt ett äldre hus.
Känner flertalet hantverkare som gjort samma sak som mig, alltså köpt ett nytt hus trots att de besitter god kunskap om renovering.
Finns också en o annan i bekantskapskretsen som köpt ett äldre hus med renoveringsbehov, men ändå lejt bort renoveringen just för att de inte är motiverade.

Slutsats 1:
Bara för att man är händig så betyder det inte att man vill ägna sin fritid åt att renovera.

Slutsats 2:
Bara för att man jobbar som pappersvändare etc, så betyder det inte att man inte är händig.

Lejur skrev:
Du blandar ihop anlag och erfarenhet... Anlag är medfött och erfarenhet är något man skaffar sig.
Bara för att en person titulerar sig hantverkare betyder detta inte att personen är händig, det kan man hitta många bra exempel på.
Är själv en "pappersvändare" men jag renoverade ändå min förra lägenhet helt på egen hand, dock var detta enormt tråkigt och jag kände att det inte var något jag ville göra fler gånger. Trots att jag gjorde en extremt bra vinst på lägenheten, mycket beroende på mitt egna arbete.
Sålde lägenheten som sagt, och när det var dags för husköp så köpte därför ett nästan nybyggt hus där jag och min sambo numera bor. Iom detta så slipper vi renoveringar eller krångel de närmsta 10-20 åren och kan ägna oss åt roligare saker.
Hade jag däremot tyckt att det var kul och motiverande att renovera så hade jag köpt ett äldre hus.
Känner flertalet hantverkare som gjort samma sak som mig, alltså köpt ett nytt hus trots att de besitter god kunskap om renovering.
Finns också en o annan i bekantskapskretsen som köpt ett äldre hus med renoveringsbehov, men ändå lejt bort renoveringen just för att de inte är motiverade.

Slutsats 1:
Bara för att man är händig så betyder det inte att man vill ägna sin fritid åt att renovera.

Slutsats 2:
Bara för att man jobbar som pappersvändare etc, så betyder det inte att man inte är händig.
Men du kan nog hålla med om att förutsättningarna för att lyckas hålla sig inom ramen för både tid och budget är större för den som dagligen arbetar med "händerna" än tvärtom?
Detta ser jag lika självklart som att en "pappersvändare" är skickligare på att knappa på en dator än en hantverkare, även om det naturligtvis finns undantag även här.

Det har jag aldrig ifrågasatt heller...

Inte så svårt i dag att utföra ett hantverk åt sig själv om man tar tid på sig. De flesta klarar nog den saken.
Material och verktyg är helt annorlunda i dag än för 50-60 år sedan. Att skruva fast en gipsskiva behöver man knappast vara snickare för att klara. Snickare i dag skulle jag vilja kalla för monterare. Skillnad förr, när det knappt fanns taklist. Snickaren fick tillverka själv. Och hur många kan gera ihop en taklist på gamla viset. Menar inte med gersåg inköpt på biltema; - nej, vanlig såg och morakniv, tälja in listen.
Men det är klart, alla är inte intresserade av att fixa och dona hemma. Finns roligare saker att ägna sig åt.

Vår ekonomi skulle kollapsa om folk slutade ta lån.
Inga nya pengar skulle då skapas och pengar blev en bristvara.
Det är därför räntan sänks i dåliga tider, för att trolla fram mer pengar i ekonomin.
Pengar skapas ur tomma intet när de lånas ut från bankerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.