24 135 läst ·
75 svar
24k läst
75 svar
Hur har alla råd med tomt?
Efter att ha läst alla inlägg om de fantastiskt låga priserna ute i landet så har jag svårt att hitta hållbara argument för de 2 MILJARDERNA som Stockholm betalar varje år i skatteutjämning till "fattiga-ute-på-landet" kommuner. Dessutom har Stockholm en av de högsta komunalskatterna i landet. Varför inte börja med att höja komunalskatten ute i landet (åtminstonde till stckholms nivå)?????
Kan vi inte ta skatterna i en annan tråd, om enbart skatter? Så slipper jag läsa politiska inlägg här. >Doctool skrev:Efter att ha läst alla inlägg om de fantastiskt låga priserna ute i landet så har jag svårt att hitta hållbara argument för de 2 MILJARDERNA som Stockholm betalar varje år i skatteutjämning till "fattiga-ute-på-landet" kommuner. Dessutom har Stockholm en av de högsta komunalskatterna i landet. Varför inte börja med att höja komunalskatten ute i landet (åtminstonde till stckholms nivå)?????
Vad gapar du om???? Kolla här ska du se att Stockholm inte alls har så hörgkommunalskatt som du tycks tro >Doctool skrev:Efter att ha läst alla inlägg om de fantastiskt låga priserna ute i landet så har jag svårt att hitta hållbara argument för de 2 MILJARDERNA som Stockholm betalar varje år i skatteutjämning till "fattiga-ute-på-landet" kommuner. Dessutom har Stockholm en av de högsta komunalskatterna i landet. Varför inte börja med att höja komunalskatten ute i landet (åtminstonde till stckholms nivå)?????
http://www.skatteverket.se/skatter/...serdetaljniva.4.1f604301066dceb902800078.html
Jag som bor i Älvdalen betalar lika mycket som Norrtälje Björkö-Arh-A 34.23 och Väddö 34.23 vilka är de som betalar mest i Stockholms län 2006. På Gotland t ex ligger alla över Stockholms högsta
Ursäkta A. Nygren, men jag blev så suuuuur...
Kul att läsa allas resonemang kring ämnet 
Själv tycker jag att det skrämmande med de höga priserna i storstadsregionerna...
Har jobbat i GBG och fått följa kollegors husköp. 3-4 milj för en ordinär villa.
Jag vågar inte tänka på antalet som måste sälja hus och hem i händelse att räntorna skulle hamna på liknande nivåer som för ett par år sedan (typ 2002-2003) när vi flyttade. kring 6%. Vi har bara julafton med de låga räntorna som är nu.
Vi bor idag 30-40min resväg från GBG. Vi gav 1,2milj för 220kvm från 1980, häststall, 7000kvm. Nära till sjö och bad, Risvedens naturreservat inpå knutarna...listan kan göras lång. Om jag ville halverat min restid till 15-20 min skulle vi behövt lägga till 2-3milj extra! :-X
Personligen försökte jag se den ljusa sidan av pendlingen, man hinner vakna till ordentligt i lugn och ro på morgonen, man hinner koppla bort jobbet innan man kommer hem på eftermiddagen
Allt handlar om vad man prioriterar och vilka risker man är beradda att ta. Känner man att man kan hantera uppåt 20.000kr i månaden i boende kostnad så är det så.
Vi lade vår gräns kring 10-12tkr.
Själv tycker jag att det skrämmande med de höga priserna i storstadsregionerna...
Har jobbat i GBG och fått följa kollegors husköp. 3-4 milj för en ordinär villa.
Jag vågar inte tänka på antalet som måste sälja hus och hem i händelse att räntorna skulle hamna på liknande nivåer som för ett par år sedan (typ 2002-2003) när vi flyttade. kring 6%. Vi har bara julafton med de låga räntorna som är nu.
Vi bor idag 30-40min resväg från GBG. Vi gav 1,2milj för 220kvm från 1980, häststall, 7000kvm. Nära till sjö och bad, Risvedens naturreservat inpå knutarna...listan kan göras lång. Om jag ville halverat min restid till 15-20 min skulle vi behövt lägga till 2-3milj extra! :-X
Personligen försökte jag se den ljusa sidan av pendlingen, man hinner vakna till ordentligt i lugn och ro på morgonen, man hinner koppla bort jobbet innan man kommer hem på eftermiddagen
Allt handlar om vad man prioriterar och vilka risker man är beradda att ta. Känner man att man kan hantera uppåt 20.000kr i månaden i boende kostnad så är det så.
Vi lade vår gräns kring 10-12tkr.
Anledningen att stattesatserna inte är betydligt lägre i flera av Sthlms-kommunerna är inkomstutjämningen mellan kommunerna som innebär att staten garanterar alla kommuner ett skatteunderlag motsvarande 115 % av medelskattekraften. För t.ex. Danderyds del innebär detta att dess invånare får betala en halv miljard till detta system.Stefan_h skrev:
Det som man brukar räkna som kommunalskatt (som egentligen omfattar t.ex. landstingsskatt) är i Danderyd ca 30%. Utan utjämningssystemet hade det varit ca 26%. I kronor räknat är det cirka 1000 kr per månad och invånare (räknat på samliga invånare i kommunen)
Kan bara hålla med, klart man blir sur. Nere Blekinge där jag bor betalar jag 33%. Fy 17 för insnöade stockholmare.morsan skrev:Vad gapar du om???? Kolla här ska du se att Stockholm inte alls har så hörgkommunalskatt som du tycks tro >
[länk]
Jag som bor i Älvdalen betalar lika mycket som Norrtälje Björkö-Arh-A 34.23 och Väddö 34.23 vilka är de som betalar mest i Stockholms län 2006. På Gotland t ex ligger alla över Stockholms högsta
Ursäkta A. Nygren, men jag blev så suuuuur...
Kommunalarbetaren hade en artikel för några år sedan där de jämförde kostnader i landet. Där jämförde de en höginkomstfamilj i Danderyd med en låginkomst familj strax utanför en större stad i Norrland (Umeå tror jag att det var). Efter skatt och likartade bostäder (standard, storlek, rum och storlek på tomt) så hade båda familjerna lika mycket kvar i plånboken. Det var även tillagt att om någon i höginkomst familjen skulle förlora jobbet så skulle de omedelbart vara tvugna att lämna huset, medans låginkomstfamiljen skulle ha råd att bo kvar.
Och för att spinna vidare på det så kan man räkna med att barnens fritidsaktiviteter är runt 50% dyrare i Sthlm så blir det inte mkt kvar
Ibland ångrar jag att jag inte flyttade lite längre ut från Sthlm medans barnen var små, nu skulle många få offra mkt för pengars skull.
Sedan måste jag förtydliga en sak som jag läste i en av de tidigare inläggen i den här tråden att 32 000 är absolut ingen vanlig lön i Sthlm, min sambo tjänar runt den summan och han räknas ha en väldigt hög lön om man jämför med vår andra i vår bekantskaps krets där lönerna ligger mellan 17 - 23 000 för en person i 40 årsåldern.
Och för att spinna vidare på det så kan man räkna med att barnens fritidsaktiviteter är runt 50% dyrare i Sthlm så blir det inte mkt kvar
Ibland ångrar jag att jag inte flyttade lite längre ut från Sthlm medans barnen var små, nu skulle många få offra mkt för pengars skull.
Sedan måste jag förtydliga en sak som jag läste i en av de tidigare inläggen i den här tråden att 32 000 är absolut ingen vanlig lön i Sthlm, min sambo tjänar runt den summan och han räknas ha en väldigt hög lön om man jämför med vår andra i vår bekantskaps krets där lönerna ligger mellan 17 - 23 000 för en person i 40 årsåldern.
Tjusningen med att bo på "landsbyggen" är att det går att hitta ett billigt renoveringsobjekt i hyfsat skick för 500 tusen, och man kan klara det på en inkomst.
Sen att det är inte så lätt att sälja det vidare snabbt för att ingen vill ha långt till allting och leva i en håla är en annan femma. Hur hittar man ett jobb för både sig själv och sin sambo? Ha tillgång till bil är ett måste som fördyrar.
Många för-och nackdelar att väga vid ett eventuellt val mellan storstadregionen och "landsbyggden". Att slippa de hysteriska köerna på morgon är i varje fall något som är otroligt skönt, jag lovar, värt jättemycket!
Sen att det är inte så lätt att sälja det vidare snabbt för att ingen vill ha långt till allting och leva i en håla är en annan femma. Hur hittar man ett jobb för både sig själv och sin sambo? Ha tillgång till bil är ett måste som fördyrar.
Många för-och nackdelar att väga vid ett eventuellt val mellan storstadregionen och "landsbyggden". Att slippa de hysteriska köerna på morgon är i varje fall något som är otroligt skönt, jag lovar, värt jättemycket!
Sen är det ju så att en del tjänar rätt hyfsat i sthlm och i gbg. Vi har en sammalagd inkomst i hushållet på runt 130 tusen i månaden. Då är det klart att vi skiter i om huslånen kostar 10 eller 20 tusen i månaden. Men även om man tjänar bra så tar det ju en evighet att betala av 5 mijoner så hela ekvationen bygger ju på att man har jobb och fortsätter att dra in stålar. Jag skulle ju inte tjäna hälften så bra om jag valde att bo i säffle men å andra sidan skulle jag välfå hälften så höga kostnader också så det skulle nog jämna ut sig.
Många i Sthlm blir ju miljonärer bara genom att bo i en bostadsrätt eller ett hus. har man bott i en trea i innerstan i 10 år så gör man ju lätt en miljon i ren vinst netto. Då kan man även ha råd med att betala för en dyrare tomt.