290 394 läst ·
1 732 svar
290k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
Där skrev du något tänkvärt, att om man inte följer den ekonomiska utvecklingen dagligen så ska man inte syssla med placeringar (tolkar det som börsen) Där har vi en del av förklaringen till att jag inte lyckas så bra med mina och nog väldigt många andra som fightas med livspusslet. Jag jobbar mestadels min vakna tid så finns inte på kartan att lägga tid dagligen på placeringar, det blir 5-30min i samband med månatliga betalandet av räkningarna. Soffliggare javisst, som de flesta.M Markarbetaren skrev:I verkligheten ändras inte saker över en natt, det finns i princip alltid tid att agera och anpassa ekonomin efter förutsättningarna. Man vaknar nog inte upp en dag och utbrister "oops, nu är bolåneräntan 10% och börsen har fallit 50%", då har man nog lite annat att jobba med.
Nu blir det väldigt OT då detta är ett sidospår till hur alla har råd att köpa hus..
I den andra tråden "När börsen svajar.." som jag postade tidigare kan man läsa lite om hur jag agerat sista tiden. 2019-2021 dubblade jag mitt kapital på börsen, eller 98% avkastning. När börsen föll 30% i Mars 20 tog jag ut drygt 1M i bolån som jag handlade för i April 20 när börsen var på G upp. Den miljonen är värd lite mer idag, vi kan väl säga att om jag löser det bolånet så har jag ändå lånesumman kvar. I September gick jag likvid och har legat runt 50% likvid sedan dess. I år är börsen ned 11%, jag ligger fn. 60% likvid. Att Fed signalerat räntehöjningar, att inflationen ökar, att saker blivit dyrare, har knappast undgått någon. I Fredags låste jag mina lån på 1 resp. 3 år, fick 1,01% resp 1,31% i ränta. Mitt resonemang lyder, efter att ha haft rörlig ränta på allt sista åren, att jag har 1,21% i rörligt idag (innan fredags), ska räntan åt något håll nu är det uppåt. Att låsa på dom nivåerna jag gjort betyder att jag har samma ränta som rörliga, 1 år ytterligare, fast nu låst.
Hur börsen går på ett år har jag ingen aning om, jag vet dock min räntekostnad om det nu börjar blåsa. Jag kommer fortsätta ligga med minst 50% likviditet tills jag ser att trenden visar positivt momentum innan jag börjar se ljuset i tunneln. Står börsen ännu lägre om 1 år när räntan på mitt "aktielån" ska ändras (detta har 1 års låsning till 1,01% ränta), och räntan på något sätt ökat med en massa % så löser jag lånet isf. för då kanske det är lönsammare än börsen.
Allas situation är individuell, följer man inte den ekonomiska utvecklingen dagligen, eller är helt ointresserad så finns det ingen anledning att ägna sig åt placeringar. Hela syftet med mina teorier om att (inte) amortera i en lågräntemiljö handlar om att tänka ett extra varv kring hur smart det verkligen är. Man behöver nödvändigtvis inte söka sig till börsen utan man kan avsätta pengarna på ett konto. Det hela handlar om att när pengar i princip är gratis så brukar inte betalning av skulder vara det mest gynnsamma. Sedan har jag förståelse för att "folk sover bättre" med små eller inga skulder. Personligen så sover jag bättre när jag vet att jag har några års levnadsomkostnader på banken istället.
Japp, man ska inte ha pengar man behöver i närtid på börsen. T.ex. om man håller på och bygger ett Pål Ross-hus i DanderydT Träkåk skrev:Igenkänning där och jag va mitt uppe i en renovering och såg renoveringspengarna få vingar under gång, så jag la sonika ner hammaren och drog ur sladden ur byggcentralen och la den pågående renoveringen i malpåse tills det hämtat hem skapligt så lån kunde undvikas. Behövde inte kliva över byggdamm under tiden så det gick men va irriterande med dålig timing. Det tar tid att spara ihop istället för att låna men gött att casha renoveringar. Läxan va att hämta hem och peta cash i madrassen före man startatar tigersågen
Vi sätter i dagsläget av barnbidraget varje månad in i en ISK för fondsparande för vårt barn (min sambo står på ISK:t så inget som juridiskt tillträder barnet på 18-årsdagen per automatik). Vårt barn kommer aldrig få reda på ISK:n. Förhoppningen är att vårt barn kommer plugga i en universitetsstad och lyckas lösa hyresboende på egen hand (som både jag och min fru gjorde för 10 år sen när vi pluggade), men går det inte så går det inte och då skjuter vi till beloppet. Löser barnet boende på egen hand enligt plan så blir det väl skarpt läge först efter examen. Och räcker inte ISK-beloppet så skjuter vi till mellanskillnaden. Sen är det klart att det finns någon nivå av rimlighet kring det här med - inte direkt att man skjuter till mellanskillnaden för att barnet ska ha råd med en 3-rummare, utan snarare att prio är en 1-rummare i ett tryggt område i en bra förening.sysmali skrev:
När jag skulle köpa min första lgh efter examen så fick jag motsvarande kontantinsatsen av mina föräldrar som gåva (min fru fick ett räntefritt lån av sina föräldrar som betalades tillbaka efter att hon sålde och vi flyttade ihop), och helt ärligt tror jag inte det är svart/vitt på vad som är bäst. Lån eller gåva kan nog funka lika bra - allt har ju att göra med hur man känner sitt barn och hur barnet är som person. Jag var extremt o-curlad under min uppväxt så att få den gåvan där och då gjorde varken till eller från med mitt psyke - och det är väl det man hoppas på kommer vara fallet med sitt eget barn. Eller snarare, jag utgår från att så kommer vara fallet. Allt annat är ett misslyckande.
Baserat på totalt anekdotisk data från min egna umgängeskrets så betyder ett förskott på arv som man får ansvar över INTE att man automatiskt fackar ur och börjar ta massa dåliga beslut, struntar i utbildning och jobb o.s.v. Jag tror att man får leta efter andra faktorer, t.ex. vilken typ av stöd, vilken miljö och vilka exempel som satts för barnen under tonåren.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Ja, det kommer vi att göra i mån av möjlighet. Barnen har dock varsin ISK där min far ibland lägger över en slant och sedan berättar vilka aktier han vill att jag ska köpa åt barnen. Det kommer nog att vara den huvudsakliga grundplåten för framtida bostäder.sysmali skrev:
Jag bosparar även en liten summa åt barnen i HSB. Inte för att jag tror att det kommer att räcka till en kontantinsats, utan för att HSB på många orter även äger hyresfastigheter, där bosparpoäng räknas som kötid. Tanken är alltså att relativt enkelt kunna få tag på en hyresrätt som första boende.
Exakt, helt enig. Så var det för mig (fick gåva men fuckade inte ur). Sen hade jag en tonårsbekant (10 år äldre) som berättade att han brände sin gåva på sprit och kläder efter sin gåva vid 18-års ålder ish. Barn är olika och det gäller att känna sitt barn.S Staffan-N skrev:Baserat på totalt anekdotisk data från min egna umgängeskrets så betyder ett förskott på arv som man får ansvar över INTE att man automatiskt fackar ur och börjar ta massa dåliga beslut, struntar i utbildning och jobb o.s.v. Jag tror att man får leta efter andra faktorer, t.ex. vilken typ av stöd, vilken miljö och vilka exempel som satts för barnen under tonåren.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ni som sparar i barnets namn, tänk på att om totala sparkapitalet överskrider 8 basbelopp (386,000kr) så får ni inte behandla kapitalet hur ni vill utan medgivande från kommunens överförmyndare. Dvs. ni får inte köpa t.ex. Investor utan överförmyndarens medgivande.
Lätt att komma runt om man bara är medveten om gränsen och sen googlar lite.M Markarbetaren skrev:
Men som sagt då måste man vara medveten om gränsen och det är det inte så många som är så att upplysa om detta titt som tätt kan vara en bra ide
Jag brukar inte vara den som klagar över regelverk men detta skriker så mycket forna DDR-Sverige.M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag förstår tanken bakom. Ett barn kanske får dedikerat kapital i gåva/arv och för att inte barnets förmyndare ska sätta sprätt på pengarna så har man överförmynderi. Samtidigt så känns det ju som du skriver, lite, DDR-varning, speciellt om man som förälder har gjort insättningarna på barnets konto.N Nafs nafs skrev:
Var länge sedan jag grottade ned mig i detta men vill minnas att man genom nått blankettfylleri kunde ansöka om förvaltarskap i egenskap av förmyndare eller nått.
Sparar till mitt barn på en KF. Om man sparar till barn på ISK är det viktigt att veta att om man skulle avlida eller annat så tillfaller inte pengarna barnet om det inte är testamenterat t.ex.. ISK är du förmånstagare. I KF kan barnet vara förmånstagare. Viktig skillnad.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Här kan man läsa mera om överförmynderi : Barnsparar du i barnens namn? Har du anmält det till kommunen? (rikatillsammans.se)
I mitt fall så fick jag chansen att köpa min pappas hus för 1.2mkr. då värderat till 1.5L Husjakt2021 skrev:Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.
Vet inte om jag övertänker eller om det är
Alla andra som inte tänker alls ;-)
de flesta hus är i vårt område går Upp 700.000-1.000000 i budgivning. Så priserna hamnar runt 3.5 för ett hyfsat fint hus. Om man inte har superhöga inkomster utan tjänar lite som medel här i denna stad så tjänar nog de flesta runt 35.000/mån.
jag och min man har räknat på vår inkomst nu när vi kollat på hus, om vi skulle köpa hus för runt 2,7 så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat Boendekostnader, mat, övriga räkningar.
Jag tycker det känns som Väldigt lite pengar för man kanske vill spara pengar också och sen handla saker typ kläder, inredning köpa ute lunch osv.
är det normalt att ha så lite pengar kvar ? Eller är det så att många har mycket mindre pengar kvar i månaden för att de är så högt belånade?
Förstår att det blir annorlunda om man har mycket högre inkomst men jag räknar på en medelinkomst nu. Budgivningarna är helt galna och jag funderar bara på hur alla har råd att bo? Tänk om räntan stiger på 1,5%? Om
Man blir av med jobbet eller blir sjuk eller ska vabba extra mycket?
men samtidigt känner jag att med mitt tankesätt kommer vi aldrig kunna köpa ett hus. Vet inte om vi är för fega i vårt tankesätt men det tar liksom emot lite att bara kasta sig in i den galna bostadsmarknad som är nu. Samtidigt så tror jag inte att huspriserna kommer gå ner heller så....
nu fyra år senare efter diverse renoveringar fick jag en värdering på 2.8. vilket jag är evigt tacksam för, då jag nog aldrig annars kunnat spara ihop en vettig kontatinsats. 28 år gammal nu, då 24. Förstår helt ärligt inte heller hur unga idag ska kunna få ihop dessa sjuka summor, utan att dra ner på exakt allt. köpte då huset själv skall sägas.