S
A Argastesnickaren skrev:
Inga BOLÅN kunde tecknas under dagarna med 500 procent ränta.
Du kunde låna men då till att lite högre ränta dvs 500 procent.
Lite högre? Min granne hade ett topplån på ett par hundra tkr och hans ränta fluktuerade vilt mellan 15 och 35%. Nej det är klart att räntorna inte antog 500% men det påverkade marknadsräntorna katastrofalt vilket många fick erfara. Framförallt dom som låg på gränsen vilket inte var så ovanligt på den tiden. Dom första åren var tufda när du byggde nytt. Det var som sagt dyrt att äga kåk då.
 
S Stego1 skrev:
Lite högre? Min granne hade ett topplån på ett par hundra tkr och hans ränta fluktuerade vilt mellan 15 och 35%. Nej det är klart att räntorna inte antog 500% men det påverkade marknadsräntorna katastrofalt vilket många fick erfara. Framförallt dom som låg på gränsen vilket inte var så ovanligt på den tiden. Dom första åren var tufda när du byggde nytt. Det var som sagt dyrt att äga kåk då.
Min kompis kunde inte teckna ett bolån.
Det gick inte under tiden som räntan var 500 procent utan han fick ta bankens ränta på 500 procent under dom dagarna.
Sen en parantes som många glömmer är ju att vi hade bättre ränteavdrag på den tiden och vi hade även en hög inflation som åt upp lånet efter hand;)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S
T tanaris skrev:
Det låter ju så.

Jag tycker också jag har bra koll. Huset kostade 7, lånen är på dryga 2. Räntan är bunden på 1.09 i mellan fyra och sju år till. Förutom en tillskjuten mille har vi jobbat oss upp från första bostadsrätten, den kostade 600k. Bilen från 2017 är köpt kontant, båtlånet är färdigamorterat, studielånen är avbetalda. Jag kan lösa lånen imorgon om det behövs, men ser ingen anledning.

Givetvis ser det inte likadant ut för alla, men alla har ju olika förutsättningar. Det finns alltid de som framhärdar att lån är dåligt, att räntan kan gå upp till minst 500%, att man ska amortera så mycket man bara kan osv, på samma sätt som det finns de som framhärdar att börsen är ett casino, det kommer att krascha när som helst, folk kommer gå från hus och hem osv. Jag brukar inte lyssna så noga, utan göra min egen bedömning. Det har fungerat rätt bra hittills...
Gratts. Den ekvationen hade du inte fått ihop på 80 talet. Då steg inte bostädet i pris på samma sätt. Jag hävdar envist att det som eldade och eldar på prisökningar på bostäder var och är amorteringsfrihet i kombination med fallande och numera låga räntor. De amorteringskrav som finns nu gör ingen skillnad i den allmänna konkursen.
Om det är sunt eller inte kan diskuteras, jag hävdar inte. De som tjänat på prisökningarna håller inte med, naturligtvis, som alltid. Den så kallade bostadsmarknaden är skevare än en cykelfälg som saknar hälften av ekrarna. Du hade nog inte gjort samma lyckliga resa om förhållandena varit som på 80 och 90 talet.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 3 till
  • Laddar…
S
A Argastesnickaren skrev:
Min kompis kunde inte teckna ett bolån.
Det gick inte under tiden som räntan var 500 procent utan han fick ta bankens ränta på 500 procent under dom dagarna.
Sen en parantes som många glömmer är ju att vi hade bättre ränteavdrag på den tiden och vi hade även en hög inflation som åt upp lånet efter hand;)
Så var det. Men pengarna skulle ju fram.
 
T
S Stego1 skrev:
Gratts. Den ekvationen hade du inte fått ihop på 80 talet. Då steg inte bostädet i pris på samma sätt. Jag hävdar envist att det som eldade och eldar på prisökningar på bostäder var och är amorteringsfrihet i kombination med fallande och numera låga räntor. De amorteringskrav som finns nu gör ingen skillnad i den allmänna konkursen.
Om det är sunt eller inte kan diskuteras, jag hävdar inte. De som tjänat på prisökningarna håller inte med, naturligtvis, som alltid. Den så kallade bostadsmarknaden är skevare än en cykelfälg som saknar hälften av ekrarna. Du hade nog inte gjort samma lyckliga resa om förhållandena varit som på 80 och 90 talet.
Tja, det ser inte ut att ha gått särskilt dåligt för mina föräldrar heller, och de var definitivt med på den tiden. Men hur det såg ut då spelar ju ingen som helst roll, min poäng är att man får anpassa sig till aktuella förhållanden och inte, som vissa, agera utifrån vad som hände för 40 år sedan...
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
P Pin skrev:
De flesta som köper ny bil byter väl iofs innan 7-8 år oavsett om bilen håller längre eller inte. Det är nog samma med badrum, kök och tapeter mm i ett hus. Det håller naturligtvis mer än 20 år (utom vitvarorna), men byts ibland tidigare för att modet och smaken ändrats (och för att det går att låna mer pengar billigt).
Om man byter kök, badrum mm innan det behövs så är det ju ett val man gör, men man kan inte räkna in det i kostnaden för att bo i hus, lika litet som den där dyra designlampan kan räknas in i det.
 
  • Gilla
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
Angående 500% räntan, så hade jag en jobbarkompis som hade ett lån på drygt 100.000 där han missade en avbetalning och åkte på dröjesmålsränta på över 500% (iom dröjesmålsräntan baseras på listräntan).
Lånet hann fyrdubblas innan han gick i personlig konkurs.
 
  • Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B Byggmarodören skrev:
Angående 500% räntan, så hade jag en jobbarkompis som hade ett lån på drygt 100.000 där han missade en avbetalning och åkte på dröjesmålsränta på över 500% (iom dröjesmålsräntan baseras på listräntan).
Lånet hann fyrdubblas innan han gick i personlig konkurs.
Och en kompis köpte hus precis före bostadsbubblebristningen. Sedan skillde han sig och sålde med förlust på sexhundratusen kr. Dubbelt så mycket som jag hade i lån när jag köpte mitt hus. Men du hade bara skulder och inget hus.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
B
A Argastesnickaren skrev:
Min kompis kunde inte teckna ett bolån.
Det gick inte under tiden som räntan var 500 procent utan han fick ta bankens ränta på 500 procent under dom dagarna.
Sen en parantes som många glömmer är ju att vi hade bättre ränteavdrag på den tiden och vi hade även en hög inflation som åt upp lånet efter hand;)
Ränteavdragen ändrades till nuvarande system vid skattereformen 1990-91. Marginalräntan på 500 % var hösten 1992.
 
Staffans2000
B Blazermannen skrev:
Ränteavdragen ändrades till nuvarande system vid skattereformen 1990-91. Marginalräntan på 500 % var hösten 1992.
Då sänktes de från 50 till 30% i ett nafs.
 
B
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då sänktes de från 50 till 30% i ett nafs.
Det kunde vara värre än så. Tidigare var räntekostnader direkt avdragsgilla mot tjänsteinkomst, man kunde ha en marginalskatt på 82 % (vet dock inte hur vanligt det var, jag hade det inte). De flesta kanske hade 50 % i marginalskatt.
 
B Blazermannen skrev:
Det kunde vara värre än så. Tidigare var räntekostnader direkt avdragsgilla mot tjänsteinkomst, man kunde ha en marginalskatt på 82 % (vet dock inte hur vanligt det var, jag hade det inte). De flesta kanske hade 50 % i marginalskatt.
50% marginalskatt har väl de flesta även idag. jag har tex 53% trots rätt låg lön då jag är egen företagare och balanserar det med utdelning. Före 2021 med värnskatt hade man ännu mer.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Min poäng är att jag har hört det där i över trettio år nu. Några av dem har varit riktigt dåliga, men att jag har kapitaliserat på de bra har inte särskilt mycket med tur att göra.
Jätte bra, men alla tänker inte som dig, vilket speglar sig i skuldberget och hos kronofogden. Aldrig har så många varit hos fogden som nu. Och lånen man tar är skyhöga. I slutändan så är det vi som sköter vår ekonomi som kommer få betala, så är det alltid.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
50% marginalskatt har väl de flesta även idag. jag har tex 53% trots rätt låg lön då jag är egen företagare och balanserar det med utdelning. Före 2021 med värnskatt hade man ännu mer.
Alla får samma skattereduktion i dagens system, oavsett marginalskatt.
 
undine undine skrev:
För att hitta ett vettigt hus som ligger inom 1h bilfärd från Malmö verkar det som att man måste lägga 4-5 mille. Hittade ett objekt utanför Svedala. Utrop 4.9. För en vanlig villa. Inte ens i samhället. Vad kostar en villa inne i samhället då, 6 mille? Så nu kostar plötsligt vanliga villor i mediokra samhällen lika mycket som mindre hus i fina Höllviken och Skanör, ungefär.
Bor 30 min från Malmö, mitt i byn med ett hus på 190kvm boarea. 2,7m för ett år sedan. I Svedala är det lite dyrare kanske 3,5 för ett motsvarande hus (Enligt Hemnet) men det ligger också 15 min pendelavstånd från Sveriges tredje största stad. Klart husen blir dyrare då. I stor del av landet så har du förlorat 1-2 miljoner samma sekund som du vrider om nyckeln på ditt nybyggda hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.