291 029 läst ·
1 732 svar
291k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg
Exklusive krognotor hoppas jag
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 673 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg
Nja de som lägger 7k. Tittade mina utgifter och enbart livsmedel ligger på runt 5 till 10k och då är det min sambo som gör merparten av våra livsmedelnköp. Var lite shockad det var så mycket men kanske bolaget räknas in där?Rkarlsson skrev:
Haha. Va fan, gnälla om att man inte har råd med ett hus. Men lägga tusentals och åter tusentals på oviktiga saker om man vill ha hus är ju inte vettigt någonstans.SågspånPappspikEternit skrev:
Någonstans där får man ju inse att antingen lägger man 7 lök på topsar, dammsugarpåsar och övrigt eller så planerar man lite.
Går inte på krogen, för dyrt och högljutt. Inte restaurang heller, lagar allt från grunden, har alltid matlåda. Blir en Tyskland resa vartannat år dock men det är bara några tusen.
Har prioriterat att spara till kontantinsatsen.
Har prioriterat att spara till kontantinsatsen.
Med dina lunchkrogsvanor landar du väl minst på 250 kr per dag för lunch+dryck, dvs 5000 i månaden bara på luncherna?AndersMalmgren skrev:
Ja ni ligger ju extremt högt, men ni har väl råd med det så då är det ju inget problem.AndersMalmgren skrev:
För 7 tusen spänn så har jag råd med mat, skithuspapper och gå ut och ta öl med kollegor och vänner varje helg.
Jag lovar att till och med du Anders kan leva på max 3000-3500 spänn för allt om ni skulle snåla en månad
Om man dricker kaffe, bajsar och laddar mobilen på jobbet spar man några kronorRkarlsson skrev:Ja ni ligger ju extremt högt, men ni har väl råd med det så då är det ju inget problem.
För 7 tusen spänn så har jag råd med mat, skithuspapper och gå ut och ta öl med kollegor och vänner varje helg.
Jag lovar att till och med du Anders kan leva på max 3000-3500 spänn för allt om ni skulle snåla en månadDet blir väl tråkigt för dig men det är i praktiken görbart.
Rkarlsson skrev:
Vi kanske har ovanligt dyra matbutiker? Sen tycker vi det är viktigt att köpa svenskt och närproducerat.
Självklart kan man leva på 10kg säck pasta från willys och tysk köttfärs från lidl om man vill det.
Enligt konsumentverket är 3000kr för enbart livsmedel per person rimligt: https://www.konsumentverket.se/om-k...ivatekonomi/kostnadsberakningar/matkostnader/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(notera att den är från december så det är några hundra mer idag troligtvis)
Och värre kommer det att bli, fort: https://cornucopia.se/2022/05/livsm...ler-konkurser-pa-grund-av-kostnadsokningarna/
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg
Det klumpas ihop under samma post på SEB "Äta ute" men det kan väl stämma kanske, svårt säga. Livsmedelskategorin var uteslutande bolaget och köttinköpB b8q skrev:
Edit: frågade sambon vi lägger 14k på livsmedel totalt i snitt
Vi köper 100% svenskt kött, Och så svenskt som möjligt på det mesta. Allt köps på ica maxi.F Fideliox skrev:
Jag anser ändå att 7 lök på endast 2 vuxna människor på endast mat och förbrukningsvaror är mycket. Det är ju ändå 84000kr på ett år.
Vi kanske är unika, men vi planerar våra inköp och veckohandlar, det blev ju dyrare förr när man var lite dum i plytet och körde in till affären varje dag.
Vet vad konsumentverket tycker. Men det är ofta trams, samma med kalkylerna bankerna gör. Det är tramsigt med.
Enl deras kalkyl skall man äta för 197 kr per dag 365 dagar om året. Om man handlar vettigt och gör den mesta maten i sitt egna kök och inte överäter så sänks den drastiskt.
Ta det dock inte som att man inte får lägga 200 kr per dag.
Rkarlsson skrev:Vi köper 100% svenskt kött, Och så svenskt som möjligt på det mesta. Allt köps på ica maxi.
Jag anser ändå att 7 lök på endast 2 vuxna människor på endast mat och förbrukningsvaror är mycket. Det är ju ändå 84000kr på ett år.
Vi kanske är unika, men vi planerar våra inköp och veckohandlar, det blev ju dyrare förr när man var lite dum i plytet och körde in till affären varje dag.
Vet vad konsumentverket tycker. Men det är ofta trams, samma med kalkylerna bankerna gör. Det är tramsigt med.
Enl deras kalkyl skall man äta för 197 kr per dag 365 dagar om året. Om man handlar vettigt och gör den mesta maten i sitt egna kök och inte överäter så sänks den drastiskt.
Vi storhandlar enbart på Ica Maxi och stora Coop, använder alltid 5-10% rabatt när den kommit, ca 3 gånger i månaden. Brukar bli 2000kr per gång. Sen en tusing hos Rusta då kattmat och tvål är billigare, kanske varannan månad eller så.Rkarlsson skrev:Vi köper 100% svenskt kött, Och så svenskt som möjligt på det mesta. Allt köps på ica maxi.
Och det är fortfarande 2 vuxna och en bebis.
Edit: 2000kr ska det vara såklart, inte 3000kr.
Redigerat: