26 215 läst ·
67 svar
26k läst
67 svar
Hur hanterar vi ett fel som uppstått mellan köp av hus och tillträde?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Absolut, och jag tar inte säljaren i försvar i sak. Jag menar bara att bevisläget för att felet skulle uppstått mellan köp och tillträde är skralt.
Medlem
· Stockholm
· 53 inlägg
Tycker en plomberad toalett är konstigare än att det var råttor i huset faktiskt. Varför var toaletten plomberad? Har du inte öppnat och tittat där innan du köpte huset så har du väl inte fullgjort din undersökningsplikt som köpare, svårt att då hävda dolt fel.Hammarskallen skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 669 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 669 inlägg
Hade en nybyggd lägenhet i mitten av 90 som man på hösten hörde när mössen sprang på innertaket.L lbgu skrev:Frågan är väl ifall säljaren hade katter. Har man katter som har fri tillgång till källaren så får man antagligen inte problem med gnagare. Annars är jag rätt säker på att säljaren ljuger ifall det påstås att det aldrig varit möss/råttor i huset. Låter väldigt osannolikt när det gäller ett gammalt hus.
Däremot får jag för en gång skull hålla med Anticimex. Dolt fel kan det ju inte gärna vara. Att ett hus från 1912 inte håller ute gnagare är knappast ett dolt fel. Det är ju nu på hösten de börjar komma in. Själv betar jag fällorna när jag hör att det börjar låta i väggarna eller under köksinredningen och det får jag göra varje år. I de flesta fall går det över på 1 - 2 månader och sen är resten av vintersäsongen lugn. Mitt hus är från 1800-taler och det skulle antagligen vara otroligt dyrt/jobbigt att få det gnagarsäkert.
Inge ovanligt på hösten.
Men hellre möss än råttor.
Sen har man ju märkt att sista åren när de förbjudit råttgift så får man mer i fällorna.
Katter är bra på att hålla borta möss, men gäller det råttor är det något annat. Endast vissa verkliga "jaktkatter" vågar ta en strid med riktiga råttor. Visst finns det sådana katter men de är sällsynta, särskilt numera då många katter är för bortskämda för att ens ta möss.
Alla katter jag har haft har tagit råttor. Men de har varit typ bondkatter, kan tänka mig att vissa kattraser blivit sönderavlade när det gäller att ta råttor. Enda skillnaden jag märkt är att katterna inte ätit råttorna så jag antar att mössen smakar bättre. Sen får råttorna en snabb död, medan mössen gärna ska utsättas för utdragen tortyr.J JanA5 skrev:
Ifall man lyckas gnagarsäkra källaren så kommer de uppifrån. De kan klättra uppför väggar, så de tar sig in under takpannorna och hittar (eller gnager sig igenom) någon öppning till vinden.H Hallerudsbo skrev:
Nej, en gammalHammarskallen skrev:
Ja det har du rätt i, lägger mycket hellre energin på att säkra upp och rengöra stället! Säkert bäst att bara gå vidare och låta energin gå till roligare saker.B Boende45 skrev:
Ja, lite så jag amatörmässigt förstått domen också. Meddelade Anticimex att domen inte handlar ifall råttor anses som dolt fel utan ifall friskrivningsklausulen gäller.Claes Sörmland skrev:
Vårt kontrakt innehåller ingen sådan klausul. Däremot följande klausul som jag har hänvisat till men Anticimex inte vill beakta:
Råttor / möss .. hade jag inte en tanke på kunde falla under nått fel av något slag 😳 trodde det tillhörde husägarskap mer!
Likaså humlor/getingar.. vägglöss osv (i huset)
Är uppväxt i hus där jag legat o tittat på de små tassarna i taket.. när de sprang över min säng .. hehe och alla hus vi köpt/haft har haft höstliga/vintervila besök av möss.. (tills dess att man själv lyckats spärra ingångarna..)
Men har alltid sett detta som ”normalt”
Dvs jag hade nog aldrig kommit på tanken att säga något om saken till varken mäklare el nya ägare ‼️
Likaså humlor/getingar.. vägglöss osv (i huset)
Är uppväxt i hus där jag legat o tittat på de små tassarna i taket.. när de sprang över min säng .. hehe och alla hus vi köpt/haft har haft höstliga/vintervila besök av möss.. (tills dess att man själv lyckats spärra ingångarna..)
Men har alltid sett detta som ”normalt”
Dvs jag hade nog aldrig kommit på tanken att säga något om saken till varken mäklare el nya ägare ‼️
Min ena katt hade inget problem med att bryta nacken på stockholmsråttor och de är större än en mindre hun. Och nej, jag menar inte AIk'are 😃.J JanA5 skrev: