Ny husägare och mitt betonggolv i garaget (i källaren) ser ut så här, en del slitskador med andra ord. Skulle vilja fräscha upp det, men osäker på hur denna typ av slitage hanteras. Hur skulle ni göra?

Betonggolv med slitskador i garage med verktyg på väggen och öppen garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man renagöra, prima, och gjuta betong över ojämnheterna bara, eller måste man göra något ytterligare? :-)

S
Spackla och måla?

S SvanteC skrev:
packla och måla?
Räcker det att göra lokalt, eller måste man göra hela golvet?

Det finns flytspackel som ger slityta, brukar kallas industrispackel.

/Höghus

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det finns flytspackel som ger slityta, brukar kallas industrispackel.

/Höghus
Tack! Uppskattar förtydligandet!

Vet du om det går att behandla denna typ av slitskador lokalt, eller måste man göra hela golvet?

Armerar man på något sätt, eller är inte inte nödvändigt på relativt små slitage?

Redigerat:
J justmakemyday skrev:
Tack! Uppskattar förtydligandet!

Vet du om det går att behandla denna typ av slitskador lokalt, eller måste man göra hela golvet?

Armerar man på något sätt, eller är inte inte nödvändigt på relativt små slitage?
Utan att vara jätteinsatt i flytspackling tror jag att det kan bli problem om du lägger tunt och så att säga får en skarv mot där det inte läggs på något. Jag har gjort en halvstor källaryta med EPS och industrispackel.
Två omgångar, en för att få det jämnt. Sedan armering och industrispackel. Kan vara lurigt att få snygg yta, både struktur och färg om man är ovan.
Första omgången med nåt billigt. Finns det risk för tillskjutande fukt behöver man kolla på specen för spacklen.
En billigare lösning är nog att dutta i betong i groparna bara, men där får någon annan rekommendera metod och material.

/Höghus

• Gilla
justmakemyday
  • Laddar…
Ska du flytspackla så skulle jag flyta så mycket att dagens högsta punkt får 3-6mm spackel över sig. Vilket kan bli en hel del spackel.

Ett annat alternativ är att slipa golvet och sen handspackla/skrapa med typ ardex a46 för att sedan måla golvet med riktig epoxifärg, dock med grund först som är lite tjockare och bygger igen porer och sånt bättre.

Ska det bli riktigt fint så slipar du igen efter att ha handspacklat och det har härdat för att sedan måla.

• Gilla
justmakemyday
  • Laddar…
J justmakemyday skrev:
Ny husägare och mitt betonggolv i garaget (i källaren) ser ut så här, en del slitskador med andra ord. Skulle vilja fräscha upp det, men osäker på hur denna typ av slitage hanteras. Hur skulle ni göra?

[bild]
Vårt golv var inte riktigt lika slitet som ditt, men bör fungera lika bra för dig.
Väldigt nöjd med mitt resultat. https://www.byggahus.se/forum/threads/husfix-eller-spackel-till-golv.500226/post-5416953

• Gilla
justmakemyday
  • Laddar…

Bästa svaret

Om du nu väljer att flytspackla detta så rekommenderar jag starkt ett industrispackel , även om de läggs bara på mm så är de starkt å hållbart,

Dammsug riktigt noga , sedan prima ytorna 1\3 minst 2 gånger , sen är de bara att spackla , ingen armering behövs till detta .

Sen beroende vilket märke du använder så de jag skulle välja sist om du ska fin dra ut till 0 så välj inte finja , otroligt stenigt , ta istället ( kilto weber mct

Med hälsning golvspacklarn

Om det är mycket olja på golvet så hyr en betonslip å dammsugare , men på tanke hur detta golvet ser ut och om du vill få ett bra golv så rekommenderar jag att spackla hela golvet

Tack alla, mycket uppskattat! Det blir nog att spackla hela golvet då - ett större projekt än vad jag ursprungligen hoppats på, men måste man så måste man.. :)

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Brände bort mycket olja med en större gasolbrännare.

ullet
Passa på att byta golvbrunnen om den är av äldre modell (läs rostigt gjutjärn) innan du spacklar. Skulle inte kännas så skoj om den behöver bilas upp ett par år efter ni gjort golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.