17 493 läst ·
39 svar
17k läst
39 svar
Hur hantera granne?
Den välvilliga tolkningen är att kommunen försöker hålla avgifterna och handläggningstiden nere genom att delegera arbete till den som söker tillstånd. Om det redan finns tillstånd från grannarna behöver inte kommunen lägga tid på att kontakta grannarna.
Som alternativ till att få grannarna att godkänna ditt avlopp kanske du kan få dem till att skriftligt bekräfta att deras vattenbrunnar är placerade mer än 100 meter från din tänkta avloppsanläggning.
Jag kan tycka att det är absurt att jag som granne ska godkänna någons avloppsanläggning. På vilka grunder då? ”För en infiltration av typ x och storlek y där hushållet består av z personer anser jag att …” Det krävs ju att man är expert för att kunna ha relevanta invändningar.
Som alternativ till att få grannarna att godkänna ditt avlopp kanske du kan få dem till att skriftligt bekräfta att deras vattenbrunnar är placerade mer än 100 meter från din tänkta avloppsanläggning.
Jag kan tycka att det är absurt att jag som granne ska godkänna någons avloppsanläggning. På vilka grunder då? ”För en infiltration av typ x och storlek y där hushållet består av z personer anser jag att …” Det krävs ju att man är expert för att kunna ha relevanta invändningar.
Uhm, det vanligaste skälet för anmärkning är väl snarare att alvloppet inte fungerar.F fribygg skrev:
Det var det jag fick nedslag på, att infiltrationen inte gjorde sitt jobb längre.
Vad jag vet tillfrågades inte mina grannar alls, men jag var lat och lät en konsult sköta allt, han tog prover,
ritade karta, fyllde i ansökan till kommunen, bokade grävare osv och skötte allt.
Hur visste dom att infiltrationen inte fungerade?GlennB skrev:
Uhm, det vanligaste skälet för anmärkning är väl snarare att alvloppet inte fungerar.
Det var det jag fick nedslag på, att infiltrationen inte gjorde sitt jobb längre.
Vad jag vet tillfrågades inte mina grannar alls, men jag var lat och lät en konsult sköta allt, han tog prover,
ritade karta, fyllde i ansökan till kommunen, bokade grävare osv och skötte allt.
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Om du riskerar att passera tidsgränsen ska du söka om anstånd som ger dig en tillfälligt utökad tidsfrist innan du får användningsförbud på det befintliga avloppet.S Snyggasandaler skrev:
Om du har en pågående tillståndsprocess, det inte går att gräva i frusen mark över vintern etc. brukar man kunna få det. Om du arbetar på med att få det fixat i ett vettigt tempo utan att söla och det gamla inte är tokdåligt.
Prata med miljökontoret, men gör det innan du gör över de tidsgränser du fått.
Ingen av slamsugarna hos mig har någonsin haft åsikter om den saken. Kommunen har ej heller haft någon åsikt. Om någonting hos mig faktiskt.B Bjober skrev:
Dels så var orsakerna till den höga vattennivån antingen ösregn eller att hyresgästerna låtit kranen rinna. (Kommer inte ihåg exakt nu - 2 olika tillfällen.)B Bjober skrev:
Slambilsföraren hade ingen åsikt. Men vid annat tillfälle bad jag honom att spola "utloppet" till infiltrationen. Kanske hjälpte det för har inte fått klagomål eller märkt hög nivå sedan.
(Har 3 brunnar i rad, den sista levererar till infiltrationen.)
För det mesta är jag inte närvarande när bilen kommer och tömmer.
Klicka här för att svara