17 493 läst ·
39 svar
17k läst
39 svar
Hur hantera granne?
Då skriver du bara i ansökan att grannarna har kontaktats och de önskar inte skriva under några papper. Skriv:S Snyggasandaler skrev:
"Berit och Evert Svensson, ägare av grannfastigheten Surgrytet 1:3 har kontaktats 2025-07-22. De har meddelat muntligen att de inte önskar skriva under några dokument som berör tillståndsansökan. De har på direkt fråga muntligen meddelat att de inte har något i sak att erinra angående avloppets placering."
Jag får testa och se vad som händer. Jag förutsätter att vi slipper vite när ansökan är inne, även om själva jobbet drar ut på tiden pga papperskrångel.A AndersS skrev:
Intressant att kommunen skickar ut en sådan checklista. Man kan fråga sig vilket lagrum som är tillämpligt.
Att grannarna får lämna synpunkter är ku helt i sin ordning, t.ex. om de har brunnar som inte är registrerade i SGUs brunnsdatabas, men någon vetorätt kan jag inte se att de skulle ha.
Att grannarna får lämna synpunkter är ku helt i sin ordning, t.ex. om de har brunnar som inte är registrerade i SGUs brunnsdatabas, men någon vetorätt kan jag inte se att de skulle ha.
Jag har i brist på bättre källa kollat med länsstyrelsen, för det är där avloppsärenden hamnar. De säger att det ska vara 25 m till närmaste granne, är det längre bort så har grannen inget att säga till om.tommib skrev:
Är grannarna närmare än 25 m då? Om nej så kan du ju lämna deras åsikter därhän.S Snyggasandaler skrev:
Beror helt på hur föreläggandet med vite ser ut. Normalt föreläggs man inte att söka avloppstillstånd för nya anläggningar eftersom detta är frivilligt för fastighetsägaren. Man måste inte ha ett avlopp på en fastighet. Det typiska är att man får ett förbud från ett visst datum att släppa ut avloppsvatten. Det förbudet kan sen följas upp med t ex viten för att tillsynen ska få till ett stopp på användningen av avloppet.S Snyggasandaler skrev:
Det kan vara så att de gamla, sura grannarna själva har utdömda avlopp och är rädda för att de står på tur om kommunen nu godkänner din nya anläggning och samtidigt ser över befintliga anläggningar i närområdet.S Snyggasandaler skrev:
Det är ett standard papper som grannar får chansen att trycka till på. Påverkar inte tillståndet, fick själv ett sådant papper när grannen skulle anlägga ett avlopp. Avstånd till grannen ca 500 meter skog mellan oss. Så kör på det är lugnt!
TS har ju fått en anmodan, så förmodligen har inventeringen redan skett i området, och då borde också grannarna veta om de måste göra om sina anläggningar redan idag om de har uppenbara brister.eabirdie skrev:
OT: Det är knappast på grund av uppenbara brister kommuner tvingar medborgarna att bygga om avloppen, ofta är ju orsaken bara att avloppstillstånd saknas.X xxargs skrev:
vet inte om jag håller med om detta, här på byn är det ett flertal som fått anmärkningar på div saker. Och anmodas att åtgärda detta.F fribygg skrev: