284 läst ·
2 svar
284 läst
2 svar
Hur hantera frånluft i kök?
Vi håller just nu på att renovera köket i vårt hus från 1975. Huset har i dagsläget självdrag med Pax-fläktar i badrummen. Eftersom allt i köket är utrivet har vi nu en bra möjlighet att göra förändringar i ventilationen.
I samband med renoveringen har den tidigare tvättstugan slagits ihop med köket och där finns gamla frånluftskanaler kvar. Ett alternativ som jag funderar på är att installera en kanalfläkt i en av frånluftskanalerna, som ger ett konstant frånluftsflöde och kombinera den med en vägghängd köksfläkt med inbyggd motor. Eller går det att installera kanalfläkten direkt i köksfläktens kanal för att få ett konstant flöde därifrån?
Finns det andra lämpliga lösningar eller saker som kag bör tänka på?
I samband med renoveringen har den tidigare tvättstugan slagits ihop med köket och där finns gamla frånluftskanaler kvar. Ett alternativ som jag funderar på är att installera en kanalfläkt i en av frånluftskanalerna, som ger ett konstant frånluftsflöde och kombinera den med en vägghängd köksfläkt med inbyggd motor. Eller går det att installera kanalfläkten direkt i köksfläktens kanal för att få ett konstant flöde därifrån?
Finns det andra lämpliga lösningar eller saker som kag bör tänka på?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Du kan inte ha en tryckande köksfläkt, alltså en som blåser ut luft, i samma kanal som en kanalfläkt som går med konstant hastighet. Och du vill ha möjligheten att öka luftflödet under matlagningen.A Arsehole skrev:
Jag tror att det finns köksfläktar som är gjorda för att gå på lågvarv för jämnan, och öka på när man lagar mat. Kolla upp Frankes fläktar, de har många olika typer för olika typer av ventilationssystem. Finns ju även Alliance-fläktar där man från köksfläkten styr hastigheten på en kanalfläkt.
Men det går att ha två separata kanaler, en för ständig frånluft (10 l/s) och en för köksfläkten.
Aha, det var ungefär som jag trodde. Jag överväger att sätta in en kanalfläkt som tar hand om ventilationen från både badrum och kök, men låta köksfläkten ha en egen kanal som bara används vid matlagning. Verkar det som en bra lösning eller är jag ute och cyklar?BirgitS skrev:
Klicka här för att svara