13 121 läst ·
39 svar
13k läst
39 svar
Hur hängna in/täcka över vattenhål på tomt?
Nä barn från tre år är definitivt inte mogna för faror som innebär drunkningsrisk......Jonatan79 skrev:
/Krille
Redigerat:
För att översätta Daniels som vanligt informationssnåla inlägg så menar han att det kanske är er fastighet men inte nödvändigtvis er tomt. Det har att göra med att ens fastighet i alla fall inte utgörs helt och hållet av tomt, eller hemfridszon, ofta beroende på att fastigheten är relativt stor. I detta och många andra fall har det ingen praktisk betydelse om du kallar det fastighet eller tomt, vi fattar ändå. Det är bara det att en av Daniels käpphästar är att påpeka att folk säger fel, fast utan att förklara hur de säger fel. Man får ha överseende med det...D Daniel 109 skrev:
Förresten är ju tipset om att ansöka om hjälp med stängsel riktigt bra. Om man sen ändå håller på skulle jag nog se till att det finns möjligheter att ta sig upp OM någon ändå skulle trilla i. Det kanske går att ta sig upp på vissa ställen men att komplettera med ett par "repstegar" på väl valda ställen kanske inte vore fel?
Redigerat:
Det är tyvärr så murkigt och brunt att det inte är en vidare badupplevelse (har provatHalcyon skrev:
T ToRy skrev:För att översätta Daniels som vanligt informationssnåla inlägg så menar han att det kanske är er fastighet men inte nödvändigtvis er tomt. Det har att göra med att ens fastighet i alla fall inte utgörs helt och hållet av tomt, eller hemfridszon, ofta beroende på att fastigheten är relativt stor. I detta och många andra fall har det ingen praktisk betydelse om du kallar det fastighet eller tomt, vi fattar ändå. Det är bara det att en av Daniels käpphästar är att påpeka att folk säger fel, fast utan att förklara hur de säger fel. Man får ha överseende med det...
Förresten är ju tipset om att ansöka om hjälp med stängsel riktigt bra. Om man sen ändå håller på skulle jag nog se till att det finns möjligheter att ta sig upp OM någon ändå skulle trilla i. Det kanske går att ta sig upp på vissa ställen men att komplettera med ett par "repstegar" på väl valda ställen kanske inte vore fel?
Repstegar var ingen dålig idé. Det jag är orolig för om jag skulle söka hjälp med stängsel är ju att det då blir en permanent lösning. Det här är så fint att så länge barnen är gamla nog att kunna simma så vill jag ha det öppet och fint! Det är en del av min mark det ligger på åtminstone
Två barn under tre år. Jag håller inte med dig, men framförallt så var min fråga inte huruvida jag borde sätta upp nåt skydd runt stenbrottet eller inte, utan hur jag bör göra det!Jonatan79 skrev:
Och bara för att förtydliga vad jag menar med "repstege"; jag menar typ repstege fast med vajrar och steg i metall. Sådana finns på sina ställen i kanalerna i Göteborg och säkerligen på andra ställen. Repstegar med rep och steg i trä kommer såklart inte hålla lika länge.
En vanlig stege funkar såklart också, se isf bara till att säkra fast den i övre änden.
En vanlig stege funkar såklart också, se isf bara till att säkra fast den i övre änden.
Även om jag älskar dammen så finns ju ett annat alternativ, pumpa det torr. Det förutsätter att det bara är regnvatten som fyller det och inte grundvatten från omgivningen. I så fall rör det sig om i storleksordningen 250 kubikmeter vatten (om snittdjupet är 2,5 m) som ska pumpas ut i skogen och med en rätt modest pump som pumpar 5000 l/h så är det klart på ett par dygn. Fast jag fruktar slammet i den djupa delen, kan vara svårt att pumpa.
När barnen blir äldre kan man ju låta den återfylla sig.
OK, jag förstår. Har själv uppfostrat 2 barn boendes vid en sjö och bäck, inte ens en fot har doppats och barn har stor respekt för vatten (min erfarenhet). Kanske går det att lägga några flytande objekt runt stranden som plockas bort på vinter?
och när han pumpat ur allt vatten kan han sätta staket runt hålet så ingen ramlat ner 5m och slår ihjäl sigClaes Sörmland skrev:
Även om jag älskar dammen så finns ju ett annat alternativ, pumpa det torr. Det förutsätter att det bara är regnvatten som fyller det och inte grundvatten från omgivningen. I så fall rör det sig om i storleksordningen 250 kubikmeter vatten (om snittdjupet är 2,5 m) som ska pumpas ut i skogen och med en rätt modest pump som pumpar 5000 l/h så är det klart på ett par dygn. Fast jag fruktar slammet i den djupa delen, kan vara svårt att pumpa.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Barn är olika, en del letar efter adrenalinkickar och utmanar ödet t.ex. genom att tävla om hur nära man kan gå något farligt även när de betydligt mycket mer än 3 år.Jonatan79 skrev:
En aspekt som kommunen presenterade när grannar i mitt område krävde staket till en dagvattendamm i vårt område är att staket kan ge föräldrar en falsk säkerhet som gör att de inte har tillräcklig uppsikt eller lär sina barn tillräcklig respekt för vattnet. För staket inbjuder till att klättras på.
Nu menar jag inte att det är samma sak och ett giltigt argument i ditt fall. För på sin egen tomt vill man kunna slappna av och kunna låta barnen springa fritt på tomten även om man lite snabbt behöver gå på toa eller hälla av potatisvattnet. Och ett fem meter djupt f.d. stenbrott låter dessutom lite farligare än en väl utformad dagvattendamm med slänger som är enkla att ta sig upp på. Men tänkte att det kan vara bra att ha i bakhuvudet.
Nu menar jag inte att det är samma sak och ett giltigt argument i ditt fall. För på sin egen tomt vill man kunna slappna av och kunna låta barnen springa fritt på tomten även om man lite snabbt behöver gå på toa eller hälla av potatisvattnet. Och ett fem meter djupt f.d. stenbrott låter dessutom lite farligare än en väl utformad dagvattendamm med slänger som är enkla att ta sig upp på. Men tänkte att det kan vara bra att ha i bakhuvudet.
De äter allt, mask, växter, barn. Vad som råkar hamna där.