Försöker få mig en bild över hur ett (vattenburet?) värmesystem fungerar i ett hus. Försöker knyta ihop alla olika delar och få mig en bild över hur saker och ting fungerar. Så fort jag tror mig ha en aning så kommer någon ny bit av info in och jag blir förvirrad. Allt detta är väldigt nytt för mig och försöker studera och lära mig så mycket som möjligt.
I mitt fall har jag en gammal pelletspanna i huset som jag nyligen köpt. Se tidigare inlägg för bilder:
https://www.byggahus.se/forum/threads/cirkulationspump-med-lagt-vaerde.358590/
Jag vill helt enkelt veta lite kortfattat vad för syfte dem olika "delarna" har och hur dem är sammankopplade och hur dem "arbetar" med varandra.
Om man skulle beskriva systemet enligt en kronologisk ordning var börjar det hela?
Tex (säkert HELT fel men rör gärna om i ordningen):
1. Kommunalt Kallt Vatten kommer in via Rör utifrån och går till...
2. Vattentanken
- Ligger i mitt fall i Pannrummet dold bakom en vägg
- Är den till för att lagra vattnet och sedan ta den vidare till pannan? eller har den ett annat syfte?
3. Pellets Värmepanna (och varmvattenberedaren)
Vattnet går från tanken vidare till värmepannan som värmer upp det och går i rör vidare till cirkulationspumpen. En del av vattnet går vidare in till Varmvattenberedaren (i mitt fall misstänker inbyggd i pannan) som värmer upp det vatten som används I dusch och kranvatten.
- Har den något med värmen i elementen att göra?
4. Cirkulationspumpar som är kopplade till pannan.
Trycker ut varmvattnet från värmepannan ut vidare i två rör, en till kranvatten och en till Radiatorerna.
5. Expansionskärl (Öppet kärl på taket/vinden)
syfte?
6. Radiatorer / Element
Värms upp via vattnet som kommit hela vägen från värmepannan?
7. Varmvattnet i Dusch/Kranar
Varmvattnet som kommer i kranen/duschen är separat från det vatten som går till elementen?
I mitt fall har jag en gammal pelletspanna i huset som jag nyligen köpt. Se tidigare inlägg för bilder:
https://www.byggahus.se/forum/threads/cirkulationspump-med-lagt-vaerde.358590/
Jag vill helt enkelt veta lite kortfattat vad för syfte dem olika "delarna" har och hur dem är sammankopplade och hur dem "arbetar" med varandra.
Om man skulle beskriva systemet enligt en kronologisk ordning var börjar det hela?
Tex (säkert HELT fel men rör gärna om i ordningen):
1. Kommunalt Kallt Vatten kommer in via Rör utifrån och går till...
2. Vattentanken
- Ligger i mitt fall i Pannrummet dold bakom en vägg
- Är den till för att lagra vattnet och sedan ta den vidare till pannan? eller har den ett annat syfte?
3. Pellets Värmepanna (och varmvattenberedaren)
Vattnet går från tanken vidare till värmepannan som värmer upp det och går i rör vidare till cirkulationspumpen. En del av vattnet går vidare in till Varmvattenberedaren (i mitt fall misstänker inbyggd i pannan) som värmer upp det vatten som används I dusch och kranvatten.
- Har den något med värmen i elementen att göra?
4. Cirkulationspumpar som är kopplade till pannan.
Trycker ut varmvattnet från värmepannan ut vidare i två rör, en till kranvatten och en till Radiatorerna.
5. Expansionskärl (Öppet kärl på taket/vinden)
syfte?
6. Radiatorer / Element
Värms upp via vattnet som kommit hela vägen från värmepannan?
7. Varmvattnet i Dusch/Kranar
Varmvattnet som kommer i kranen/duschen är separat från det vatten som går till elementen?
1 Har du rätt i om du har kommunalt vatten men på bilderna ser det ut som om du har en egen brunn
2 vattnet går in i ledningssystemet och kommer ut i kranen antingen som kallt vatten eller som varmt efter ett besök i ackumulator tanken som du har bakom väggen den fungerar både som ett förrådd för värme och som värmare till tappvarmvatten antagligen är där en varmvattensling inuti denna han även vara en förråds beredare
Denna tank värms av pelletspannan och solfångarna
3 Vattnet cirkulerar mellan pelletspannan och tanken och sedan ut i värmesystemet (elementen)
Med hjälp av pumparna
4 Den enda pumpen som hör ihop med tappvattnet är den som pumpar vattnet från brunnen och håller tryck på vattnet i kranen (samma pump) den med den röda tanken på
5 expansions kärlet är till för att hålla tryck i systemet och ta upp vattnets utvidgning vid uppvärmning
6 och 7 är korrekt
2 vattnet går in i ledningssystemet och kommer ut i kranen antingen som kallt vatten eller som varmt efter ett besök i ackumulator tanken som du har bakom väggen den fungerar både som ett förrådd för värme och som värmare till tappvarmvatten antagligen är där en varmvattensling inuti denna han även vara en förråds beredare
3 Vattnet cirkulerar mellan pelletspannan och tanken och sedan ut i värmesystemet (elementen)
Med hjälp av pumparna
4 Den enda pumpen som hör ihop med tappvattnet är den som pumpar vattnet från brunnen och håller tryck på vattnet i kranen (samma pump) den med den röda tanken på
5 expansions kärlet är till för att hålla tryck i systemet och ta upp vattnets utvidgning vid uppvärmning
6 och 7 är korrekt
Varmvattnet i elementen, tanken, pannan mm är helt separerat från tappvattnet. Det är två helt olika system.
Tappvattnet (om det är kommunalt) kommer in trycksatt och kallt. Kallvattnet går direkt till respektive tappställe. Det vatten som ska bli varmvatten går till en varmvattenberedare. Det finns lite olika typer, men gemensamt är att de överför värme från varmvattnet i radiatorsystemet till tappvattnet. Efter varmvattenberedaren blandas hetvattnet med lagom mycket kallvatten i en blandningsventil.
Det är tappvattenbiten kortfattat beskrivet.
Resten är ett helt separat system där pannan värmer vatten som går ut i radiatorerna. Vattnet blandas till lämplig temperatur med en shuntventil. Du tycks även ha ackumulatortankar, de är främst för att mellanlagra värmen när man eldar med ved.
Expansionskärlet är för att ta upp volymförändringen som blir på vattnet när temperaturen varierar.
Tappvattnet (om det är kommunalt) kommer in trycksatt och kallt. Kallvattnet går direkt till respektive tappställe. Det vatten som ska bli varmvatten går till en varmvattenberedare. Det finns lite olika typer, men gemensamt är att de överför värme från varmvattnet i radiatorsystemet till tappvattnet. Efter varmvattenberedaren blandas hetvattnet med lagom mycket kallvatten i en blandningsventil.
Resten är ett helt separat system där pannan värmer vatten som går ut i radiatorerna. Vattnet blandas till lämplig temperatur med en shuntventil. Du tycks även ha ackumulatortankar, de är främst för att mellanlagra värmen när man eldar med ved.
Expansionskärlet är för att ta upp volymförändringen som blir på vattnet när temperaturen varierar.
Kanske, det finns många sätt att koppla det på. Så det är inte säkert att det överensstämmer med det där.
Stämmer rätt bra om man kollar på bilderna
Men absolut vad som gömmer sig bakom väggen kan vi bara gissa oss till
Totte lille skrev:
1 Har du rätt i om du har kommunalt vatten men på bilderna ser det ut som om du har en egen brunn
3 Vattnet cirkulerar mellan pelletspannan och tanken och sedan ut i värmesystemet (elementen
Med hjälp av pumparna
6 och 7 är korrekt-
Brunnen - Det stämmer, jag har en brunn på framsidan av huset men vattnet har inget med kranvattnet eller vattnet till elementen att göra i huset (iallafall enligt förra ägaren). Det är en gammal brunn och dem hade kopplat den röda tanken till den så att man kan få ut vatten från brunnen till att tex fylla i en pool. Har en sådan där "Vformad y kopplingskran" eller vad den heter installerad på brunnens vägg som man kan koppla en vattenslang till.
Accumulator tanken, så tanken värmer vattnet till både elementen och till kranvattnet? Agerar den då som varmvattenberedare för kranvattnet? Ligger inte det någonstans i Kaminen?
- Vad är en "förrådsberedare"?
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:Varmvattnet i elementen, tanken, pannan mm är helt separerat från tappvattnet. Det är två helt olika system.
Du säger att varmvattnet i elementen/tanken/pannan är HELT separat från tappvattnet.
Var ligger isåfall varmvattenberedaren? Totte Lille som skrev ovan nämnde något om att tanken värmer upp det vattnet om jag förstod rätt. Eller ligger den i Kaminen?
Redigerat:
Det finns lite olika lösningar. Det kan finnas en förrådsberedare i ackumulatortanken. Det vill säga en färskvatten tank som ligger i tanken med varmt radiatorvatten. En annan variant är att det hår en lång ihoprullad vattenledning i tanken. På något vis ska värmen föras över utan att vattnet blandas.
Klicka här för att svara