Hej!
Jag skulle vilja hänga av duschdörrarna till min hörndusch, men behålla möjligheten att sätta tillbaka dom igen. Är det möjligt och i så fall hur gör man?
Profilerna sitter ihop med rören och ska alltså inte tas ner.
Steg ett är väl gissningsvis att ta skruva ur alla synliga skruvar (1 upptill/dörr + 2 på övre kanten/dörr), men sedan? Sitter det skruvar bakom de grå ”plupparna” också (se sista bilden)? Är dörren hängd eller ”i-klickad”?

• Metalliska duschdörrar vid hörn, vita kakelväggar, mörka golvplattor, badrumsinteriör, skena i nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallrör nära vägg, reflektioner, skuggor, använd detta i byggnation eller arkitektur, detalj närbild, enkel bakgrund.
    Skapa konto
  • Närbild av en skadad badrumsväggkrok med en delvis synlig duschvägg.
    Skapa konto
  • Vikdörr av metall vid en vägg, strålkastarens reflektion, en mörk knapp eller fläck.
    Skapa konto
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är vanligt att det sitter skruvar bakom de grå plupparna och att det är de skruvarna som håller fast dörrarna i profilen. Jag skulle börja med de skruvarna innan jag ger mig på några andra skruvar.

Allra bäst är förstås att kolla monteringsinstruktionen för dörren.

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det är vanligt att det sitter skruvar bakom de grå plupparna och att det är de skruvarna som håller fast dörrarna i profilen. Jag skulle börja med de skruvarna innan jag ger mig på några andra skruvar.

Allra bäst är förstås att kolla monteringsinstruktionen för dörren
Tack för det och tack för svar och tips! Monteringsinstruktion för specifikt dessa har jag tyvärr inte men har kollat instruktioner för liknande. Dom skiljer sig ofta lite åt.

• Gilla
bosseced
  • Laddar…
BirgitS
Jo, men brukar det vara att det är någon mer skruv än de längs efter profilen som INR anger ska användas för att sätta fast dörren i profilen?

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, men brukar det vara att det är någon mer skruv än de längs efter profilen som INR anger ska användas för att sätta fast dörren i profilen?
Jag vet inte, ska kolla lite noggrannare i någon av deras bruksanvisningar.

*installationsanvisningar

P paralun skrev:
En viktig sak att tänka på är hanteringen av glasdörrarna...gör man minsta fel så "exploderar" säkerhetsglaset.

Info från INR
[länk]

EDIT
Går man upp bland sidorna så har du deras installtionsbeskrivningar
[länk]
Tack för svar! Låter ju lite oroväckande… Ska läsa igenom installationsanvisningarna, tack för länkarna!

P paralun skrev:
En viktig sak att tänka på är hanteringen av glasdörrarna...gör man minsta fel så "exploderar" säkerhetsglaset.

Info från INR
[länk]

EDIT
[länk]
P paralun skrev:

Info från INR
[länk]

EDIT
[länk]
Surfar runt på sidan länge nu men det är väldigt svårt att hitta rätt bland dokumenten, finns en hel uppsjö. Det är väl ett långskott att du skulle ha koll på modeller, men denna har i alla fall rundade glasdörrar och bör vara installerad mellan 2014-2019

A Aimanna skrev:
Surfar runt på sidan länge nu men det är väldigt svårt att hitta rätt bland dokumenten, finns en hel uppsjö. Det är väl ett långskott att du skulle ha koll på modeller, men denna har i alla fall rundade glasdörrar och bör vara installerad mellan 2014-2019
Jo och mina egna lossar man då upptill sedan kan man lyfta ur dusckväggen.
Det viktiga är det här med att vara mycket försiktig och inte riskera att slå i någonting speciellt med hörnen av dörrarna precis som INR skriver. Sen kan man då även skydda hörnen. Dörrarna är sedan relativt tunga att hantera. Sedan behöver du då en "skyddad" plats för dörarna där de förvaras.

• Gilla
Aimanna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.