3 244 läst ·
40 svar
3k läst
40 svar
Hur håller ni koll på förbrukning och material på gård/tomt?
Jag är själv här och har det mesta i huvudet, och kommer oftast ihåg det mesta.
När man är flera blir det ju svårare.
Det viktigaste är att alla jobbar på samma sätt och accepterar rutinerna, räcker att en skiter i rutinen så havererar allt.
Sen finns det ju många sätt att lösa det, ett enkelt sätt skulle väl vara att den som tar sista skickar ett mejl till den som ansvarar för inköpen. Alla har väl oftast med sig telefonen och kan skicka på en gång, om man skall skriva upp på en tavla eller liknande är det lätt hänt att man glömmer. Gemensam app med inköpslista skulle väl också fungera.
Vet om att en del industrier har haft en kamera på lagerplatsen / hyllan där den som är ansvarig lätt kan gå in och kolla vad som börjar saknas, viktigt då är att man är noga med att slänga alla tomma kartonger, har varit med om att man kommit till en pall / hylla med bara tomma kartonger, vilket inte är så kul...
Om man har slarviga / opålitliga medarbetare är nog enda sättet att man en gång i veckan går rundan och kollar över vad som finns på lager
Något som jag tror underlättar är om man har ordning och reda och har fasta / bestämda lagerplatser för allt...
Det viktigaste är att alla jobbar på samma sätt och accepterar rutinerna, räcker att en skiter i rutinen så havererar allt.
Sen finns det ju många sätt att lösa det, ett enkelt sätt skulle väl vara att den som tar sista skickar ett mejl till den som ansvarar för inköpen. Alla har väl oftast med sig telefonen och kan skicka på en gång, om man skall skriva upp på en tavla eller liknande är det lätt hänt att man glömmer. Gemensam app med inköpslista skulle väl också fungera.
Vet om att en del industrier har haft en kamera på lagerplatsen / hyllan där den som är ansvarig lätt kan gå in och kolla vad som börjar saknas, viktigt då är att man är noga med att slänga alla tomma kartonger, har varit med om att man kommit till en pall / hylla med bara tomma kartonger, vilket inte är så kul...
Om man har slarviga / opålitliga medarbetare är nog enda sättet att man en gång i veckan går rundan och kollar över vad som finns på lager
Något som jag tror underlättar är om man har ordning och reda och har fasta / bestämda lagerplatser för allt...
Det där är en väldigt bra sammanfattning av hur det faktiskt ser ut i praktiken.Zixten skrev:
Jag är själv här och har det mesta i huvudet, och kommer oftast ihåg det mesta.
Så länge man är själv och har det mesta i huvudet brukar det fungera rätt bra, men precis som du skriver blir det snabbt skörare när man är flera – då räcker det med att en person släpper rutinen för att det ska börja fallera.
Jag tycker du sätter fingret på något viktigt där: det är egentligen inte verktyget som avgör om det funkar, utan att alla gör på samma sätt och att informationen fångas direkt i stunden. Om det ska skrivas upp senare, på en tavla eller vid datorn, så är det lätt hänt att det inte blir av.
Kameror, mejl, gemensamma listor – alla de lösningarna bygger i grunden på samma sak: att man försöker skapa överblick utan att vara fysiskt på plats hela tiden. Men som du också är inne på, utan ordning, fasta platser och grunddisciplin hjälper inget system i längden.
I slutändan verkar det alltid landa i samma sak: tydliga rutiner, enkel rapportering och att någon faktiskt tar ansvar för helheten.
Absolut – i industrimiljö är det ju precis så det brukar se ut:Appendix skrev:
lageransvar, handdatorer och tät koppling mot affärssystem.
Det som jag tycker är intressant i sammanhanget är att det arbetssättet bygger på helt andra förutsättningar än vad många mindre gårdar, skogsbruk och fastighetsägare har:
– dedikerade roller
– tydliga processer
– och system som är dimensionerade för större organisationer
I de mindre sammanhangen vi pratar om här är det ofta samma person som både jobbar operativt, planerar och ansvarar för inköp – ibland över flera platser – och då blir tröskeln till “industrisystem” ganska hög, även om principerna i grunden är desamma.
Men du har helt rätt i att industrin sedan länge har löst problemet i teorin – frågan är mest hur mycket av det som är rimligt att bära i mindre, mer vardagsnära verksamheter.
Haha, fair enoughVrana skrev:
Jag försöker sammanfatta och strukturera svaren så gott det går, men fokus för mig är diskussionen och innehållet, inte hur formuleringarna kommer till.
Om någon vill dela hur de själva löser förbrukning och lager i vardagen så är det fortfarande intressant att höra.
Oavsett hur mycket man gillar eller ogillar AI
Saken är ju att om nån klistrar in AI svar så dör diskussionen
Det är mer levande med en människas fel och brister än en maskin som ger sina algoritmiska "skolbokssvar". Med skillnaden att AIs svar alltid är självsäkra även när den killgissar.
Tonaliteten blir ofta helt fel mot en människas svar.
Och de flesta människor ser en person som klistrar in AI svar som rätt lat... Och därmed inte värd att svara på
(Jag har sett det i så många trådar här)
Det är mer levande med en människas fel och brister än en maskin som ger sina algoritmiska "skolbokssvar". Med skillnaden att AIs svar alltid är självsäkra även när den killgissar.
Tonaliteten blir ofta helt fel mot en människas svar.
Och de flesta människor ser en person som klistrar in AI svar som rätt lat... Och därmed inte värd att svara på
(Jag har sett det i så många trådar här)
Appendix, jag håller i sak med dig. Kanske är jag lat? Men alla åsikter har alltid varit mina, jag har bara tagit hjälp med formulering. Ett misstag? Kanske..Appendix skrev:
Jag startade iallafall tråden för att höra hur folk faktiskt gör i vardagen, vad man missar och vilka genvägar man kan ta. Det är ju vad som gör forum intressant och lärorikt!
Har tonen i mina meddelanden blivit för putsade ber jag om ursäkt, det är fortfarande jag bakom spakarna. Men jag är som sagt en lat människa
Jag uppskattar iallafall alla konkreta exempel som faktiskt kommit upp i tråden såhär långt och jag hoppas inte att tråden blir en diskussion om AI, utan om det min ursprungsfråga faktiskt var.
Hur håller ni koll på förbrukning och material på gård/tomt?
Så Appendix, hur gör du?Jag skrev förresten för en gångs skulle detta själv, om det gör det bättre
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 300 inlägg
En delad Excel eller Google sheet, en rad per grej och några kolumner för att föra in data. Sorterbara kolumner så får man in det mesta och folk kan rapportera direkt och markera kritiska artiklar.
På nya flikar kan man föra in förbrukningsdata. Och länka till rätt artikelrad.
Jag tycker det är en enkel nivå med låg tröskel och lätt att bara lägga till information vid behov.
Oavsett måste ansvarsfördelning vara tydlig och man får inventera regelbundet, det är ju enkelt att lägga in inventeringsdatum och mängd med valfri grovlek.
Sen såklart bra om man ställt iordning sina saker så det är enkelt att överblicka.
Skulle jag använda en dedikerad app, måste det vara bättre uppföljning på historik/förbrukning
Jag tycker det är en enkel nivå med låg tröskel och lätt att bara lägga till information vid behov.
Oavsett måste ansvarsfördelning vara tydlig och man får inventera regelbundet, det är ju enkelt att lägga in inventeringsdatum och mängd med valfri grovlek.
Sen såklart bra om man ställt iordning sina saker så det är enkelt att överblicka.
Skulle jag använda en dedikerad app, måste det vara bättre uppföljning på historik/förbrukning
Det där är exakt nivån jag själv utgått ifrån.Rabbithole skrev:
En delad Excel eller Google sheet, en rad per grej och några kolumner för att föra in data. Sorterbara kolumner så får man in det mesta och folk kan rapportera direkt och markera kritiska artiklar.
Delad Excel funkar bra så länge någon orkar hålla den vid liv och bygga på den när behoven växer.
Anledningen till att jag börjat bygga en egen liten app är just det du nämner på slutet: historik och faktisk förbrukning. Inte bara “vad borde vi ha”, utan vad som faktiskt gått åt över tid, utan att man behöver skapa fler flikar och länkar själv.
Tanken är inte att ersätta ett välgjort sheet, utan att ta över när Excel börjar kännas som ett halvt system man måste underhålla manuellt i timmar.
Men ribban är hög, som du säger – är det inte tydligt bättre än Excel så är det inte värt bytet. Så jag gör mitt bästa
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 300 inlägg
Hellre enkelt och tunnt än krångligt och kraftfulltA Alexander Döss skrev:Det där är exakt nivån jag själv utgått ifrån.
Delad Excel funkar bra så länge någon orkar hålla den vid liv och bygga på den när behoven växer.
Anledningen till att jag börjat bygga en egen liten app är just det du nämner på slutet: historik och faktisk förbrukning. Inte bara “vad borde vi ha”, utan vad som faktiskt gått åt över tid, utan att man behöver skapa fler flikar och länkar själv.
Tanken är inte att ersätta ett välgjort sheet, utan att ta över när Excel börjar kännas som ett halvt system man måste underhålla manuellt i timmar.
Men ribban är hög, som du säger – är det inte tydligt bättre än Excel så är det inte värt bytet. Så jag gör mitt bästa![]()
Därför jag t.ex. föredrar Monitor över SAP 😅
Jag har bara villa men jag har en regel för mig själv där om jag behöver något som jag inte har så beställer jag det direkt.
Så saknar jag ett verktyg tar jag upp telefonen och beställer hem det jag behövde direkt
...
Har fortfarande inte löst hur jag ska hitta det sen nästa gång jag behöver det dock.... Har några dubletter även fast jag inte varit husägare så värst länge...
Att ha något men inte hitta det är ju i praktiken samma sak som att inte ha något ....🤔
Så saknar jag ett verktyg tar jag upp telefonen och beställer hem det jag behövde direkt
...
Har fortfarande inte löst hur jag ska hitta det sen nästa gång jag behöver det dock.... Har några dubletter även fast jag inte varit husägare så värst länge...
Att ha något men inte hitta det är ju i praktiken samma sak som att inte ha något ....🤔
Hej!
Härlig tråd, har samma problematik hemma, blev inspirerad av tråden att göra ett enkelt system för förbrukningsvaror hemma. Ej för reservdelshantering. Kanske inte fungerar för allt, men en del saker passar det för. Matvaror kräver fortfarande lista och disciplin att skriva upp när man ser att det är lite kvar.
Jag är inne på att göra ett mekaniskt lagerhantering antingen med lådor och när första lådan är tom gör man beställning eller via signalkort med en rad med artiklar och när den når sitt minimilager där beställningskort ligger så gör man beställning. Detta är simplaste formen av Kan-Ban lagerhantering. Enkelt och effektivt och kräver inte avancerade databas system för lagerhantering.
Härlig tråd, har samma problematik hemma, blev inspirerad av tråden att göra ett enkelt system för förbrukningsvaror hemma. Ej för reservdelshantering. Kanske inte fungerar för allt, men en del saker passar det för. Matvaror kräver fortfarande lista och disciplin att skriva upp när man ser att det är lite kvar.
Jag är inne på att göra ett mekaniskt lagerhantering antingen med lådor och när första lådan är tom gör man beställning eller via signalkort med en rad med artiklar och när den når sitt minimilager där beställningskort ligger så gör man beställning. Detta är simplaste formen av Kan-Ban lagerhantering. Enkelt och effektivt och kräver inte avancerade databas system för lagerhantering.
- Visuella signaler: Använder fysiska kort (kanbans).
- Två-låda-system (2-bin system): Ett vanligt exempel där två behållare används. När den första är tom skickas den tillbaka (eller signalerar) för påfyllning, medan man använder den andra lådan. Detta säkerställer kontinuitet.
- För vätskor i tankar är det en nivåindikering med en vippa och en lampa när det är dags att beställa.
- Minskade lagerkostnader: Minskar mängden bundet kapital och behovet av stora lagerutrymmen.
- Effektivitet: Skapar ett jämnare och mer förutsägbart flöde.
- Flexibilitet: Lätt att anpassa efter förändrad efterfrågan.
- Fungerar med flera personer