Vi har rivit ut 70-åriga innerväggar (board) i ett gammalt timrat härbre. Det hittades mängder av gamla getingbon och rått-/mus skit. Vad behöver vi tänka på när vi ska fixa till det fräscht för att slippa getingar/råttor/ möss i framtiden?

Svårt från insidan, dom är ju så att säga redan inne.
Men täpp till håligheter med t ex stålull.
En ångbroms på väggen så utrymmet blir mindre. Rensa växtlighet som står mot husväggen.

Möss kan man ju prova med fällor, råttgift och såna där ljudalstrare. Helst i kombination.
Getingar är i princip omöjliga att hålla utanför en gammal timring.

Mössen kommer främst på hösten för att boa in sig. Katt är bra. Skräm med ljud, t ex en Victor som kräver 230V. Lecakulor vid genomföringar för vattenledningar hindrar dem att göra sina gångar och stråk. Täta så gott det går, men mössen tar sig uppför ytterväggar. De lär kunna klämma sig igenom en springa på 9 mm. SuperCat musfälla med "evighetsbete" är driftsäker men kräver daglig tömning. Se fällorna som indikatorer på problemets omfattning mer än som en lösning. Naturligtvis får inget som kan locka djuren förvaras där, dvs mat. Men hur mycket ska ni göra i kåken? Är det brädväggar klädda med Treetex och fyllda med spån ni tagit ut? Ska ni inreda med nya väggar med gips osv? Glasull som isolering gillar mössen, men man bygger naturligtvis så tätt man kan så att de tröttnar på att försöka gnaga sig fram. Getingar är egentligen nyttodjur men blir jobbiga på sensommaren i saftglasen. Och man vill ju inte ha bon på "fel ställen". Insektsnät vid takfoten håller dem borta, dvs hindrar en drottning att på våren etablera en koloni. Dessa nät har mössen dock inga större problem med att forcera (gnaga hål på). Vi må leva med dessa djur, men göra det lite svårare för dem att ta över våra bostäder.

T Tjrex skrev:
Svårt från insidan, dom är ju så att säga redan inne.
Men täpp till håligheter med t ex stålull.
En ångbroms på väggen så utrymmet blir mindre. Rensa växtlighet som står mot husväggen.
Ångbroms trodde jag inte var en väg att gå? Fast jag tänker plast när du säger detnoch det kanske du inte menar?
Har tänkt fylla håligheter med lindrev… för och nackdelar mot stålull?

M mlkjhr skrev:
Möss kan man ju prova med fällor, råttgift och såna där ljudalstrare. Helst i kombination.
Getingar är i princip omöjliga att hålla utanför en gammal timring.
Jag vet hur jag
H hovapettson skrev:
Mössen kommer främst på hösten för att boa in sig. Katt är bra. Skräm med ljud, t ex en Victor som kräver 230V. Lecakulor vid genomföringar för vattenledningar hindrar dem att göra sina gångar och stråk. Täta så gott det går, men mössen tar sig uppför ytterväggar. De lär kunna klämma sig igenom en springa på 9 mm. SuperCat musfälla med "evighetsbete" är driftsäker men kräver daglig tömning. Se fällorna som indikatorer på problemets omfattning mer än som en lösning. Naturligtvis får inget som kan locka djuren förvaras där, dvs mat. Men hur mycket ska ni göra i kåken? Är det brädväggar klädda med Treetex och fyllda med spån ni tagit ut? Ska ni inreda med nya väggar med gips osv? Glasull som isolering gillar mössen, men man bygger naturligtvis så tätt man kan så att de tröttnar på att försöka gnaga sig fram. Getingar är egentligen nyttodjur men blir jobbiga på sensommaren i saftglasen. Och man vill ju inte ha bon på "fel ställen". Insektsnät vid takfoten håller dem borta, dvs hindrar en drottning att på våren etablera en koloni. Dessa nät har mössen dock inga större problem med att forcera (gnaga hål på). Vi må leva med dessa djur, men göra det lite svårare för dem att ta över våra bostäder.
Mus-skrämma på hösten noteras! Det är ett litet härbre på 3,5* 3,5 m bara utan vatten eller avlopp. Det är vårt gästhus. Inomhus tänker vi just nu vindpapp och en massiv träpanel. Vi använder det bara sommartid. Det som är bortrivet nu var oklar isolering på ena våningen och pappkartonger på övervåningen!

Drevning (hårt) med lindrev är rätt väg att gå.
Tjärat lindrev på utsidan.
Större öppningar tätas först med en tillpassad bit massivträ.
Lerklining på insidan är kanske inte aktuellt men man inser lätt hur effektivt det är för att stoppa oönskade besök inne. :)

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Drevning (hårt) med lindrev är rätt väg att gå.
Tjärat lindrev på utsidan.
Större öppningar tätas först med en tillpassad bit massivträ.
Lerklining på insidan är kanske inte aktuellt men man inser lätt hur effektivt det är för att stoppa oönskade besök inne. :)
Ha du tips på instruktioner och verktyg för detta? 😀 Behöver man köpa ett dyrt verktyg eller kan man använda t. ex en spackelspade eller något annat lite tjockare?!

Körde med lindrev, har ett evighetskrig mot småfåglar som lyckas plocka ut det, jag slår in rejält men kampen fortsätter 😅
Har dock inte tjärat lin, det borde jag köpt.
Ska banka in mera om några veckor, se om jag kan slå in mera och hårdare.

Huset är på 80kvm, och jag har säkert slagit in 3säckar drev. Ska köpa säck nr4 nu snart. Det va nog drevat förra gången för 30-40år sedan.

• Gilla
Skorpan
  • Laddar…
S Skorpan skrev:
Ha du tips på instruktioner och verktyg för detta? 😀 Behöver man köpa ett dyrt verktyg eller kan man använda t. ex en spackelspade eller något annat lite tjockare?!
Sök på drevjärn så ser du vad som behövs.
Kanske ett brett trubbigt/dåligt stämjärn kan funka också.

Norrtull Norrtull skrev:
Huset är på 80kvm, och jag har säkert slagit in 3säckar drev. Ska köpa säck nr4 nu snart. Det va nog drevat förra gången för 30-40år sedan.
Jag skulle behöva göra samma sak på sommarstugan, var köper du lindrev någonstans?

D Dublin skrev:
Jag skulle behöva göra samma sak på sommarstugan, var köper du lindrev någonstans?
Köper i Norrtälje, det finns en butik som heter Båt & Byggnadsvård i Norrtälje. Det är Zirkon som är märket på linet.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Köper i Norrtälje, det finns en butik som heter Båt & Byggnadsvård i Norrtälje. Det är Zirkon som är märket på linet.
Går och köpa på nätet lite här och var.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.