1 488 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Hur hålla getingar ute i timmerhus?!
Vi har rivit ut 70-åriga innerväggar (board) i ett gammalt timrat härbre. Det hittades mängder av gamla getingbon och rått-/mus skit. Vad behöver vi tänka på när vi ska fixa till det fräscht för att slippa getingar/råttor/ möss i framtiden?
Mössen kommer främst på hösten för att boa in sig. Katt är bra. Skräm med ljud, t ex en Victor som kräver 230V. Lecakulor vid genomföringar för vattenledningar hindrar dem att göra sina gångar och stråk. Täta så gott det går, men mössen tar sig uppför ytterväggar. De lär kunna klämma sig igenom en springa på 9 mm. SuperCat musfälla med "evighetsbete" är driftsäker men kräver daglig tömning. Se fällorna som indikatorer på problemets omfattning mer än som en lösning. Naturligtvis får inget som kan locka djuren förvaras där, dvs mat. Men hur mycket ska ni göra i kåken? Är det brädväggar klädda med Treetex och fyllda med spån ni tagit ut? Ska ni inreda med nya väggar med gips osv? Glasull som isolering gillar mössen, men man bygger naturligtvis så tätt man kan så att de tröttnar på att försöka gnaga sig fram. Getingar är egentligen nyttodjur men blir jobbiga på sensommaren i saftglasen. Och man vill ju inte ha bon på "fel ställen". Insektsnät vid takfoten håller dem borta, dvs hindrar en drottning att på våren etablera en koloni. Dessa nät har mössen dock inga större problem med att forcera (gnaga hål på). Vi må leva med dessa djur, men göra det lite svårare för dem att ta över våra bostäder.
Produkter som diskuteras: "Insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
94 kr inkl moms
Läs mer
Ångbroms trodde jag inte var en väg att gå? Fast jag tänker plast när du säger detnoch det kanske du inte menar?T Tjrex skrev:
Har tänkt fylla håligheter med lindrev… för och nackdelar mot stålull?
Jag vet hur jagM mlkjhr skrev:
Mus-skrämma på hösten noteras! Det är ett litet härbre på 3,5* 3,5 m bara utan vatten eller avlopp. Det är vårt gästhus. Inomhus tänker vi just nu vindpapp och en massiv träpanel. Vi använder det bara sommartid. Det som är bortrivet nu var oklar isolering på ena våningen och pappkartonger på övervåningen!H hovapettson skrev:Mössen kommer främst på hösten för att boa in sig. Katt är bra. Skräm med ljud, t ex en Victor som kräver 230V. Lecakulor vid genomföringar för vattenledningar hindrar dem att göra sina gångar och stråk. Täta så gott det går, men mössen tar sig uppför ytterväggar. De lär kunna klämma sig igenom en springa på 9 mm. SuperCat musfälla med "evighetsbete" är driftsäker men kräver daglig tömning. Se fällorna som indikatorer på problemets omfattning mer än som en lösning. Naturligtvis får inget som kan locka djuren förvaras där, dvs mat. Men hur mycket ska ni göra i kåken? Är det brädväggar klädda med Treetex och fyllda med spån ni tagit ut? Ska ni inreda med nya väggar med gips osv? Glasull som isolering gillar mössen, men man bygger naturligtvis så tätt man kan så att de tröttnar på att försöka gnaga sig fram. Getingar är egentligen nyttodjur men blir jobbiga på sensommaren i saftglasen. Och man vill ju inte ha bon på "fel ställen". Insektsnät vid takfoten håller dem borta, dvs hindrar en drottning att på våren etablera en koloni. Dessa nät har mössen dock inga större problem med att forcera (gnaga hål på). Vi må leva med dessa djur, men göra det lite svårare för dem att ta över våra bostäder.
Drevning (hårt) med lindrev är rätt väg att gå.
Tjärat lindrev på utsidan.
Större öppningar tätas först med en tillpassad bit massivträ.
Lerklining på insidan är kanske inte aktuellt men man inser lätt hur effektivt det är för att stoppa oönskade besök inne.
Tjärat lindrev på utsidan.
Större öppningar tätas först med en tillpassad bit massivträ.
Lerklining på insidan är kanske inte aktuellt men man inser lätt hur effektivt det är för att stoppa oönskade besök inne.
Ha du tips på instruktioner och verktyg för detta? 😀 Behöver man köpa ett dyrt verktyg eller kan man använda t. ex en spackelspade eller något annat lite tjockare?!Oldboy skrev:
Körde med lindrev, har ett evighetskrig mot småfåglar som lyckas plocka ut det, jag slår in rejält men kampen fortsätter 😅
Har dock inte tjärat lin, det borde jag köpt.
Ska banka in mera om några veckor, se om jag kan slå in mera och hårdare.
Har dock inte tjärat lin, det borde jag köpt.
Ska banka in mera om några veckor, se om jag kan slå in mera och hårdare.
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 077 kr
Läs mer
Klicka här för att svara