T
I ivern glömde jag en detalj innan jag slog upp gipsen...

Detta är i ett elementhus från -62 där elen i originalutförande är draget i VP rör i väggarna upp till taklisten där det dras vidare i kabelkanaler, bakom taklisten.

Jag sänker nu taket för att bland annat dra om elen (elektriker gör eljobbet...) och då va tanken att ha kvar VP rören i väggarna och fortsätta från dem till takdosan, på elektrikerns anmodan efter han va här och kollade till det inför jobbet kunde jag sätta gips och sånt så fixar han elen sen.
Men det slog mig nu när gipsen e uppe, hur fanken skarvar man in nya VP-rör eller flexslang på dessa avhuggna 90 gradersböjar som sitter i väggarna? Det finns inget att skjuta in i eller trä över för att få en stabil skarv som inte riskerar dela på sig.

Så, hur hade ni gjort?
Vill inte dra utanpåliggande pga detta och vill inte slita upp gips och väggar för att byta rören hela vägen, fins inte tid till det helt enkelt.

//Philip
 
  • Avhuggen VP-rör i vägg med träreglar och nytt gips, problem med elrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avhuggna VP-rör med elektriska kablar i en öppning bakom gipsskiva i äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sätt en kopplingsdosa där som du borrar hål i så att du kommer åt det gamla stålröret. Kanske kan du trä en stos över stålröret om du har tur. Sedan går du vidare med vanlig flexslang från den nya kopplingsdosan.

Alt så lyfter du på gipset och kapar plåtröret lite längre ned. Då funkar en vanlig skarv för VP-rör.
 
Öppna upp väggen och sätta dit en ny "böj" där man kan skarva vidare. Sätt tillbaka den bit du sågade ut och spackla lite samt sätt ny tapetvåd.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Dosfräs/hålsåga ett eller två hål i gipset, enklast att skruva tillbaka igen och spackla
 
T
Det är plaströr i väggen, kanske ser ut som plåt på bilderna då muffarna är grå, men det som syns är rätt skarpa 90-gradersböjar i plast. Det är den äldre standarden som är 15,2mm eller vad det nu var, det är en aning tunnare än 16mm iallafall :)
Jag va inne på krympslang med lim som Carl-Jo-Han sa, och trä över muffen och nya röret men det käns vanskligt att blåsa på med varmluftpistolen i träväggen :)
 
Undrar om du kan värma ett 20mm VP rör i ena änden med varmluftspickan tills det nätt och jämt börjar bli sladdrigt och sedan snabbt trycka det över böjen en bit. Jag skulle först göra en prototyp med ett krökt 16mm rör (eller ännu hellre 15mm om du kan få tag på det) och testa om det går.

Du skulle också kunna prova med en färdig 16mm krök med bortkapat stopp - med eller utan upphettning. Eller helt enkelt en 20mm flexslang som du skjuter på med någon gegamoja emellan.

Dragtråden kommer att gå bra att skjuta in från ena hållet men kanske sämre från det andra.
 
Redigerat:
Pen skrev:
Undrar om du kan värma ett 20mm VP rör i ena änden med varmluftspickan tills det nätt och jämt börjar bli sladdrigt och sedan snabbt trycka det över böjen en bit.
Jag gjorde något liknande, även med hårtork istället för varmluftpistol. Om jag minns rätt stack jag någon tång i röret för at förstora innerdiametern och roterade den (jag ville skarvar två rör utan muff för de var äldre och en ny muff passade inte).
 
Det är svårt att värma och forma VPrör, när dom blir varma blir dom mjuka MEN inte särskilt "flexibbla". Värmer man och bockar tex så blir dom mycket lätt platta och ska man vidga dom så spricker dom lätt av töjningen. Du bör även vara medveten om hur näst intill omöjligt det är att få in dragfjäder/trådar i tvära böjar.
 
Tanken var inte att böja röret i förväg utan att trä det över den gamla böjen som då fungerar som kall form. Men det kan ju också vara svårt. Kanske knorvlar det sig.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.