Kära forum,
Ännu en gång vänder jag mig till alla experter här, hur hade ni löst detta bäst? Denna "tallriksventil" sitter i dagsläget där, men är lös och dålig enligt mig. Helst hade man väl haft tilluften indragen rätt in i kaminen på ett tjusigt sätt, men nu är detta inte möjligt längre...eeeeller? Om inte så vad skulle passa bäst hit? Som e tätt när den är stängd men lätt att öppna..?
Ännu en gång vänder jag mig till alla experter här, hur hade ni löst detta bäst? Denna "tallriksventil" sitter i dagsläget där, men är lös och dålig enligt mig. Helst hade man väl haft tilluften indragen rätt in i kaminen på ett tjusigt sätt, men nu är detta inte möjligt längre...eeeeller? Om inte så vad skulle passa bäst hit? Som e tätt när den är stängd men lätt att öppna..?
Antar det är intag för förbränningsluft. Har du annat problem än att det inte sitter fast, vilket inte kan vara svårt att fixa?
Sannolikt behövs det inte. Testa med att elda då det är stängt. Jag har en liknande stenugn utan luftintag och ventilerar med FTX-system. Ryker inte in med köksfäkt igång och jag har tämligen tätt hus från 2004.
Sannolikt behövs det inte. Testa med att elda då det är stängt. Jag har en liknande stenugn utan luftintag och ventilerar med FTX-system. Ryker inte in med köksfäkt igång och jag har tämligen tätt hus från 2004.
Har en tallriksventil under min Cronspis som jag stängde 2012 för att det kändes svalt på golvet.
Det ryker aldrig in och vi behöver inte ha något fönster på glänt när vi tänder.
Har FTX ventilation.
Nej det kostar inga pengar för att kaminen tar in varm rumsluft.
Det ryker aldrig in och vi behöver inte ha något fönster på glänt när vi tänder.
Har FTX ventilation.
Nej det kostar inga pengar för att kaminen tar in varm rumsluft.
Du kan fylla plastpåsar med mineralull och täta kanalen i båda ändar.R Runnis skrev:
Jag har svårt att föreställa mig att den ventilen gör någon skillnad när du eldar i kaminen. Bäst är om du har kvar en bit av laminatgolvet som du kan passa in i hålet. Sedan kan man stoppa in en tuss isolering i röret så att det inte drar kallt.
Klicka här för att svara
