9 711 läst ·
46 svar
10k läst
46 svar
Hur hade ni löst denna tröskel?
Om du tycker att du lagt mycket pengar på dörren tycker jag definitivt att du ska ha den rätt monterad, det är ju för din egen skull. Och dörrförlängningen känns absolut mer arbetssam och fulare än att bara släppa ner karmen de ~5mm som behövs.snowjim skrev:Hantverkaren kommer inte åtgärda det då han inte såg några konstigheter i att höja karmen "några" mm, han kände inte till omständigheterna som gjorde att det kunde vara ett problem. Skulle man få jobbet inspekterat så skulle man trotts allt troligen få ett OK på det efter att lister och allt annat varit på plats.
Tanken är då att få en bit tillsågad och då måla(troligen spray för att få det jämnt) och sen limma fast den. Vill gärna undvika att spika då dörren innehåller glas och kostar trotts allt över 3000 kr ny.?
I vanliga fall tvivlar jag på att någon hade tänkt på om hantverkaren hade höjt tröskeln 5 mm av någon "vettig" anledning. Nu tog det emot lite extra då vi har en robot som gärna vill komma överkanten så enkelt som möjligt och därför blir det extra intressant att lösa.
Att bara säga "gör om, gör rätt" är alltid enkelt att säga om man inte själv måste lägga tiden. I detta fallet handlar det om demontering på 1 timme, fylla i med cement 1/2 timme, vänta någon vecka, montera på nytt 1 timme. D.v.s iallafall 2 1/2 till och jobbet tog från början 3-4 timmar. Jag vet ju att hantverkare kommer inte göra om detta gratis då han anser att jag skulle förklarat problematiken på förhand. Så antingen får jag göra detta jobbet själv eller betala någon 1000 lapp extra för att få det fixat.
Min tanke är som sagt just nu att limma en vit 5 mm list på undersidan av dörrbladet och om det behövs så sätta latex för att dölja ev skarv. Jag är högst tveksam till att någon någonsin kommer se det om jag inte pekar ut det. När det gäller karmen mot valvet så kommer jag som sagt sätta puts där och möjligen någon mjukfog, det kommer därmed inte bli något som man tänker på.
Jag kan såklart höra vad han ska ha för att åtgärda det men jag är ganska säker på att det hamnar min 1000-1500 kr. Man ska inte häller bortse från risken att man kan få andra defekter på materialet, stötar, färgskav eller annat som är lätt hänt om det ska demonteras och monteras igen.
Att bara säga "gör om, gör rätt" är alltid enkelt att säga om man inte själv måste lägga tiden. I detta fallet handlar det om demontering på 1 timme, fylla i med cement 1/2 timme, vänta någon vecka, montera på nytt 1 timme. D.v.s iallafall 2 1/2 till och jobbet tog från början 3-4 timmar. Jag vet ju att hantverkare kommer inte göra om detta gratis då han anser att jag skulle förklarat problematiken på förhand. Så antingen får jag göra detta jobbet själv eller betala någon 1000 lapp extra för att få det fixat.
Min tanke är som sagt just nu att limma en vit 5 mm list på undersidan av dörrbladet och om det behövs så sätta latex för att dölja ev skarv. Jag är högst tveksam till att någon någonsin kommer se det om jag inte pekar ut det. När det gäller karmen mot valvet så kommer jag som sagt sätta puts där och möjligen någon mjukfog, det kommer därmed inte bli något som man tänker på.
Jag kan såklart höra vad han ska ha för att åtgärda det men jag är ganska säker på att det hamnar min 1000-1500 kr. Man ska inte häller bortse från risken att man kan få andra defekter på materialet, stötar, färgskav eller annat som är lätt hänt om det ska demonteras och monteras igen.
Dörren du har är en tillverkad med en lätt ram och enkelglas, som inte är särskilt ljuddämpande.
Innan du gör något, så kan du testa hur mycket ljud som passerar tröskeln. Lägg ett badlakan så det täcker springan när dörren är stängd. Om det inte blir så stor skillnad med eller utan badlakan som "ljuddämpare" hade jag inte gjort något med tröskeln eller dörren.
Innan du gör något, så kan du testa hur mycket ljud som passerar tröskeln. Lägg ett badlakan så det täcker springan när dörren är stängd. Om det inte blir så stor skillnad med eller utan badlakan som "ljuddämpare" hade jag inte gjort något med tröskeln eller dörren.
Stämmer bra, den är formpressad vilket jag antar innebär att det finns en del luftrum och papp i den. Vet inte om det innebär per automatik att den dämpar sämre? ljuddämpningsmattor brukar ju dämpa ganska bra trotts de innehåller massor med luft. I vilket fall som helst så är det trotts allt en glasdörr så den lär ju inte ha några revolutionerande värden på att stoppa ljud.thomas33 skrev:Dörren du har är en tillverkad med en lätt ram och enkelglas, som inte är särskilt ljuddämpande.
Vi har gjort ett par test och har vi musik i rummet på vår normala volym och stänger dörren så gör det en förvånansvärt stor skillnad faktiskt. Lägger vi för en handduk vid tröskeln så är det helt klart en hörbar skillnad till det positiva.
Vad är det du skall fylla i med cement? Du har ju redan en glipa längst upp som kommer bli 5mm bredare. Den drevas och täcks normalt av ett dörrfoder, men jag förstår att du inte vill ha dörrfoder. Vad hade du tänkt dig istället? Som du själv skriver är en dålig idé att putsa igen glipan då det kommer att spricka ganska snabbt.snowjim skrev:
Min tanke är att sätta puts in till karmen precis som man gjort sen tidigare och sen ovanpå det dra ut någon mjuk fog som klarar lite rörelse. Det är ju så som det är gjort på alla andra dörrar i källaren och det verkar hålla bra. Det ända som kanske kan vara lite känsligare här är att den puts man sätter längst upp i den 1 cm djupa fåran, kanske är det bättre att fylla även denna med någon mjukfog.cpalm skrev:Vad är det du skall fylla i med cement? Du har ju redan en glipa längst upp som kommer bli 5mm bredare. Den drevas och täcks normalt av ett dörrfoder, men jag förstår att du inte vill ha dörrfoder. Vad hade du tänkt dig istället? Som du själv skriver är en dålig idé att putsa igen glipan då det kommer att spricka ganska snabbt.
Det borde gå att få till på något vis men det kommer kosta lite att få en list tillsågad som man sen får sprayfärga så självklart får jag kolla med hantverkaren vad det skulle kunna kosta om han sågar, borrar och monterar det på nytt men denna gången 5 mm längre ner. Demontering borde jag själv kulla lösa och fylla i hålen är inte några konstigheter, man får såklart vänta någon vecka på det att torka helt.
"Att bara säga "gör om, gör rätt" är alltid enkelt att säga om man inte själv måste lägga tiden. I detta fallet handlar det om demontering på 1 timme, fylla i med cement 1/2 timme, vänta någon vecka, montera på nytt 1 timme. D.v.s iallafall 2 1/2 till och jobbet tog från början 3-4 timmar. Jag vet ju att hantverkare kommer inte göra om detta gratis då han anser att jag skulle förklarat problematiken på förhand. Så antingen får jag göra detta jobbet själv eller betala någon 1000 lapp extra för att få det fixat."
Jag har svårt att se problemet. Enl. bilderna har snickaren mätt fel och hackat bort puts i dörröppningens överkant. För att dölja sitt misstag och därmed slippa återställa den nedhackade putsen har han monterat dörren högre upp än nödvändigt och skyllt alltihop på dig. -Du skulle talat om för den arme kraken att du ville ha dörren rätt monterad (så att den fina katten inte kan smita ut?). Häpnadsväckande oprofessionellt!
Gör om, gör rätt!
Staffan
Jag har svårt att se problemet. Enl. bilderna har snickaren mätt fel och hackat bort puts i dörröppningens överkant. För att dölja sitt misstag och därmed slippa återställa den nedhackade putsen har han monterat dörren högre upp än nödvändigt och skyllt alltihop på dig. -Du skulle talat om för den arme kraken att du ville ha dörren rätt monterad (så att den fina katten inte kan smita ut?). Häpnadsväckande oprofessionellt!
Gör om, gör rätt!
Staffan
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja jag satte o läste på det igår så det verkar ju gå ganska snabbt.
Säg att jag skulle göra allt detta själv d,v.s :
1. Demontera dörr och karm(8 skruv
2. fylla i hålen med husfix och vänta ett dygn
3. Borra nya hål 5 mm längre ner och montera karmen på nytt.
Hur mycket jobb tror ni det är egentligen? Kan jag som aldrig monterat dörr eller fönster tidigare få detta att passa utan en massa strul? Fått för mig att man ska ha ganska mycket vana för att få allt rakt och snyggt?
Hur mycket jobb tror ni det är egentligen? Kan jag som aldrig monterat dörr eller fönster tidigare få detta att passa utan en massa strul? Fått för mig att man ska ha ganska mycket vana för att få allt rakt och snyggt?
Varför vänta?snowjim skrev:Ja jag satte o läste på det igår så det verkar ju gå ganska snabbt.
Borra upp hålen lite och antingen fäst plugg med ankarmassa som härdar fort eller slå i träkilar. På runt 1.5h bör du kunna flytta ner dörren 5 mm och sen gå vidare.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
208 kr inkl moms
232 kr
Läs mer
2. Montera adjufixer 8st. Släpp ner karm till UK tröskel vilket det redan finns utrymme för enligt bild. Klart. 3 timmar ink fixa & fundera.snowjim skrev: