3 553 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Hur hade ni gjort om ni skulle konvertera till vattenburna radiatore
Å anser man kopparrör för dyrt och hårdlödning svårt att lära lär det gå utmärkt med elförzinkade stålrör och presskopplingar.mexitegel skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Fast presskopplingarna har de ju vett att ta betalt för - i allafall de i koppar 😊.F fribygg skrev:
Löddelar är däremot oförskämt billigt. Jag mjuklödde hela vårt värmesystem när vi konverterade från el till vattenburet, det var en bra bit över 100 lödpunkter - ingen läckte. Men en bra lödtång underlättar så klart.
Fast numera börjar jag bli lat så det pressas för det mesta.
Det blir inte i golv sockeln, det blir inte bra. Och Uponor har slutat tillverka deras färdiga socklar.E Elvist skrev:
Jag ska gjuta in universal rör i rör med extra isolering eventuellt en 50mm cellplast under om det går
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Låter galet att fräsa ner värmerören i betongplattan som dessuton verkar vara dåligt isolerad. Inte minst värmeförlusten men jobbet. Ska ni tömma huset under fräsjobbet? Utanpåliggande är så enkelt att man kan göra det själv.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Om du skall göra så stora ingrepp med sågning i betongen så skulle jag nog rekommendera att ni evakuerar huset först.J Jerrynilsson6 skrev:
När vi renoverade köket för drygt 15 år sedan behövde jag såga bort 10 - 20 cm betongklack i bjälklaget. Alla dörrspringor till köket tejpades. Jag kunde bara såga bort halva klacken först. Då var det så mycket damm i luften att jag inte såg vinkeslipen jag höll i.
Jag hittade fortfarande lite betongdamm längst in i strumplådan på andra våningen häromåret vid storstädning. Det tränger in precis överallt. Nu blir det iofs bättre med spårfäs med integrerat utsug, men det tar kanske 90% av dammet, men även 10% blir rätt mycket.
Redigerat:
Riskerar betongplattan att förlora bärighet för ytterväggen om den bilas av för rör längs väggen?imported_Benno skrev:
Jag hade tänkt hyra motorkap(batteri) med vatten kylning för att undvika slipdammimported_Benno skrev:
Lite beroende på väggens tjocklek där du eventuellt tänkt dra rören och dess isolering, finns kanske möjligheten att dra PEX rör-i-rör i väggen istället? Så slipper du dra färdigisolerade rör som bygger betydligt mer och du slipper det tunga arbetet med att såga upp betonggolvet.J Jerrynilsson6 skrev:Hej gruppen jag har upptäckt att jag har ett betong golv(70mm) som vilar på en bädd av (180mm) leca sedan finns det en plast och under det är det lera/grus.
Ursprungs planen var att lägga golvvärme men det är inte aktuellt längre. Tanken är att sätta radiatorer under fönstren men hur hade ni gjort med rören? Gå utanpåliggande på väggen eller ni hade vågat såga upp rännor i betongen och lägga slang ytligt och gjuta igen?
Ovan på betongen är jag intresserad av hur ni tänker?
Jag hade tänkt lägga foam-blå Platon-foam-parketgolv.
Eller kanske bygga på väggen med 45x45 regel som ett installationsutrymme?
Går själv i tankarna om att konvertera från direktverkande el med elradiatorer och luft/luft värmepump till vattenburen värme.
Vi har ungefär samma förutsättningar med bottenplattan och dess isolering, så golvvärme är inget alternativ för oss heller.
Blir förmodligen några vattenradiatorer så småningom efter installation av luft/vatten värmepump.
Lycka till!
Hur hade Du tänkt fö grena till radiatorerna?J Jerrynilsson6 skrev:Vi bor i huset just nu min tanke var att såga ut spår som är 70mm djupt i golvet "fågelvägen" och lägga rör i rör med isolering runt. Men frågan är vad betongplattan/leca grunden tycker om det? Man får väl ett visst läckage med värme som kommer värma upp i grunden. Detta är jag orolig över!
Hade för övrigt tänkt såga med vatten.
Eller ska Du dra separata ledningar till varje radiator? Installera inte en-rörs system