Unikt namn
J Jonas56 skrev:
Här o mitt fall rör det sig inte om att betala något för anläggningen.
Det här är en tankevurpa. De vill ju ha 2900 i månaden, eller över en halv miljon för anläggningen.
Plus överskottet av el.

Överskottet lär vara likamed majoriteten av det du producerar, om du inte har ett väldigt avvikande förbrukningsmönster.

Solceller gick generellt att räkna hem när anläggningarna var billiga och 60öringen per såld kwh var en sanning.
Det är mycket svårare att få ekonomi i dessa anläggningar idag, vilket är anledningen till att kostnaderna göms i finansiella upplägg som är svåröverskådliga som i detta fallet.

Jag hade tackat nej.
Vore jag intresserad av celler skulle jag istället utöka huslånet för att finansiera inköpet. Då blir alla producerade kwh dessutom säljbara.
 
  • Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Om du tar ett lån med amortering på 15 år för att köpa en lika stor anläggning med solpaneler och batteri av en vanlig firma, hur mycket blir amortering+ränta i månaden?

Resultatet för dig är ju i stort sett samma. Solpanelerna täcker din elförbrukning i samma grad och efter femton år är anläggningen (fortfarande) din. Den enda skillnaden är att du får sälja överskottet helt själv.
 
  • Gilla
OleB
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det här är en tankevurpa. De vill ju ha 2900 i månaden, eller över en halv miljon för anläggningen.
Plus överskottet av el.

Överskottet lär vara likamed majoriteten av det du producerar, om du inte har ett väldigt avvikande förbrukningsmönster.

Solceller gick generellt att räkna hem när anläggningarna var billiga och 60öringen per såld kwh var en sanning.
Det är mycket svårare att få ekonomi i dessa anläggningar idag, vilket är anledningen till att kostnaderna göms i finansiella upplägg som är svåröverskådliga som i detta fallet.

Jag hade tackat nej.
Vore jag intresserad av celler skulle jag istället utöka huslånet för att finansiera inköpet. Då blir alla producerade kwh dessutom säljbara.
Men i det priset får jag ju elen under tiden …
 
mrsnhp mrsnhp skrev:
Om du tar ett lån med amortering på 15 år för att köpa en lika stor anläggning med solpaneler och batteri av en vanlig firma, hur mycket blir amortering+ränta i månaden?

Resultatet för dig är ju i stort sett samma. Solpanelerna täcker din elförbrukning i samma grad och efter femton år är anläggningen (fortfarande) din. Den enda skillnaden är att du får sälja överskottet helt själv.
Tack för ditt svar! Lite så tänker nog jag också och det dumma är att om jag skulle sälja huset under dessa femton år kanske inte den nya ägaren är fullt så positiv
 
  • Gilla
Rompis Kompis
  • Laddar…
Magnus E K
Skulle kräva 2900:- i månaden betalt för att förfula taket (plus brandrisk med batterier etc) på detta sätt.
 
Den firman är troligtvis inte några idealist utan de vill tjäna pengar och vem får betala, tror du?🤑😁
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Unikt namn
J Jonas56 skrev:
Men i det priset får jag ju elen under tiden …
Dom vill ju ha överskottet.
Om du jobbar, vilket de flesta gör, så finns det inget hemma som förbrukar någon el dagtid när cellerna går fullt.

Iden med solceller är ju att DU säljer överskottet från när cellerna går fullt mitt på dan. Så du kan köpa elen du behöver när du kommer hem på kvällen/natt, och cellerna går ner i dvala.

Förslaget du fått är ju i princip betala av anläggningen över 15 år, men låt någon annan ta majoriteten av elen som produceras.

Hur stor (kwh) är anläggningen du fått erbjudande på?
 
J Jonas56 skrev:
Tack för ditt svar! Lite så tänker nog jag också och det dumma är att om jag skulle sälja huset under dessa femton år kanske inte den nya ägaren är fullt så positiv
Har du tagit in några offerter? Jag vet inte var priserna ligger just nu, men skulle tror att varianten med banklån kostar mindre än leasingvarianten om du kan ta ut lånet som bolån.
 
mrsnhp mrsnhp skrev:
Har du tagit in några offerter? Jag vet inte var priserna ligger just nu, men skulle tror att varianten med banklån kostar mindre än leasingvarianten om du kan ta ut lånet som bolån.
2900:- för strömmen/ månad
 
Lurendrejeri.


Ta min solcellsanläggning (utan batteri och elbil)
så använder jag 2500kWh själv av 8500kWh producerade
dvs ca 30%
Detta minskar då antalet inköpta kWh på året från 14000 till 11500

Överför vi detta till ditt erbjudande så kommer du att betala
ca 35tusen för 30% dina förbrukande kWh.

Med batteri och elbil kanske du kommer upp till 50%
så 35tusen för hälften av dina förbrukade kWh.

så du kommer att betala mellan
300öre - 500 öre /kWh för den el du använder från batteri & solceller via det upplägget

Aouch!
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
J Jonas56 skrev:
2900:- för strömmen/ månad
Du får strömmen även om du köper anläggningen själv. Så vad kostar banklånet (inklusive amortering) för en likadan anläggning om du köper av den själv?
 
Det kan ju inte bli billigare för dig än om du installerar en egen anläggning. Det blir ju inte bättre för dig att det finns ytterligare ett företag med i ekvationen som ska tjäna pengar på detta. Antagligen blir det som bäst en förlustaffär, som värst finns det massa finstilt som gör att du inte kan sälja huset fören du löst ut anläggningen samt betalat straffavgifter (skilsmässa, dödsfall, sjukdom kan inträffa). Det är ju i dagsläget tveksamt att man ens tjänar något på en anläggning, att då skaffa en på premissen att någon annan också ska tjäna på den känns som självmål.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Hörrni forumet, vad kostar ”en solcellsinstallation med batterier” just nu? I runda slängar? Nån sida jag googlade fram säger 150 000 för en ”stor villa” och 40 000 för ”ett batteri”. Låter det rimligt?

Jag slängde in summan 200 000 i en bolånekalkylator, satte 15 års amortering och höftade till med 3% ränta. Då blir månadskostnaden för lånet (ränta+amortering) 1611 kr första månaden och sjunker över tid till 1111 kr sista månaden.

Så om man tar ett lån, köper solpanelerna helt själv och betalar av dem på 15 år får man elen från solpanelerna och får sälja överskottet, för 1111-1611 kr i månaden under 15 år.

På vilket sätt är det bättre att betala 2900 kr/månad för elen från solpanelerna i 15 år?

Eller har dom lovat betala elräkningen mitt i vintern när solpanelerna producerar noll och du måste köpa el?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
En sådan här grej att investera i är nog kul som hobby för den intresserade men knappast något som uppfyller drömmar om vinst

I de flesta sammanhang då man investerar i något som förväntas ge en vinst så beräknar man återbetalningstiden (pay-off). Tror vi hade ett liknande exempel här på forumet där vederbörande hade köpt solceller + batteri för pengar "som ändå låg på hög". Där låg pay-off på minst 100 år...en ekonomisk katastrof ur finansiellt perspektiv. Ett avbetalningsupplägg på motsvarande blir än värre

Vill man sänka sin elförbrukning är det mycket förmånligare (med mycket kortare pay-off) att investera i en högeffektiv värmepump för uppvärmning och VV. Fortsättningsvis petar man sedan in besparingen i en sund & avgiftsfri indexfond
 
Finns ju ingenting positivt med ett sånt här avtal. Elkostnaden kommer knappast att bli lägre per år för TS, och så sitter man fast i ett avtal som gör huset svårsålt om man vill/måste sälja.

Men för företaget är det ju en kanondeal. TS får stå för deras kostnader (och troligtvis mer därtill), och de tar all vinst.

2 900x12=34 800. Och på det ska läggas vanligt elnät- och förbrukningsavtal, och all el man behöver köpa under vinterhalvåret. Ytterst tveksamt om man kommer under 50 000 kr per år i elkostnad. Och så sitter man på ett avtal som sänker husets värde ganska rejält.

Rent vansinne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.