Hur hade du gjort?

Nu måste jag fråga er! Har fått ett erbjudande av ett bolag som vill montera upp solceller o batteri på mina bägge hus på tomten och för detta betalar jag i sådana fall 2900:- /månad i 15 år mot att dom får sälja överskottet från panelerna.
Föregående år gjorde jag av med 21000 kwh Är detta klokt eller galet?
 
  • Gilla
rakt09
  • Laddar…
Hej

Utan att ha någon erfarenhet av att ha solceller så låter det helt klart som ett galet upplägg för dig.

Någon får rätta mina missar, men du kommer fortfarande få:
- betala 2900 kr varje månad för solceller och batteri.
- fortfarande behöva betala för ditt elabonnemang varje månad.
- fortfarande behöva köpa el på vintern.
- behöva betala effektavgifter för såväl köpt el som såld el.

Jag har mycket svårt att se hur detta på något sätt skulle bli billigare för dig än att fortsätta att enbart köpa el.

Vem är det för resten som kommer att äga solcellerna och batterierna? Är det du så tillkommer kostnader för service och reparation av sådant som som går sönder.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Utan att ha någon erfarenhet av att ha solceller så låter det helt klart som ett galet upplägg för dig.

Någon får rätta mina missar, men du kommer fortfarande få:
- betala 2900 kr varje månad för solceller och batteri.
- fortfarande behöva betala för ditt elabonnemang varje månad.
- fortfarande behöva köpa el på vintern.
- behöva betala effektavgifter för såväl köpt el som såld el.

Jag har mycket svårt att se hur detta på något sätt skulle bli billigare för dig än att fortsätta att enbart köpa el.

Vem är det för resten som kommer att äga solcellerna och batterierna? Är det du så tillkommer kostnader för service och reparation av sådant som som går sönder.
Det är ett leasingavtal och TS äger inte det, har börjat dyka lite sådant på sista tiden. Dom som erbjuder det är inga dumsnutar och vill tjäna pengar som det genererar. Sen är med 2900 kr månad 34800 kr året och troligtvis är som med bilar, att köpa loss det för en summa, när åren gått en bit fram i tiden. Kan inte tänka mig att dom kommer och monterar ner allt. Vad händer om huset säljs och nya ägaren inte vill ha ett såndant avtal. Jag vet inte det.
 
Tack för ditt svar. Det som tillkommer är ca 500:- för ledningarna. Har full garanti i 15 år och inget mera lär tillkomma! Efter denna tid äger jag anläggningen.
 
Jo men på 15 år har du betalat ca 500 000.
Hur stor anläggning pratar vi om?

Känns rätt tveksamt till om detta är en bra affär för dig.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J Jonas56 skrev:
Tack för ditt svar. Det som tillkommer är ca 500:- för ledningarna. Har full garanti i 15 år och inget mera lär tillkomma! Efter denna tid äger jag anläggningen.
Vad skulle en sådan anläggning kosta, om du skulle köpa den. Summa totalt för 15 år 522 000 kr om det inte blir någon indexuppräkning, men det vet jag inte hur avtalet ser.
 
OM det vore så att panelerna kunde leverera 100% av din årliga förbukning, så skulle det vara en viss plusaffär för dig. Men det kommer panelerna inte att göra. Din totala kostnad för köpt el + 2900 i månaden kommer att bli kraftigt högre än vad du betala för din el idag. Av din nuvarande el kostnad gissar jag att huvuddelen förbrukas under vintern, när cellerna kommer att ge noll eller nära noll.
 
Ingår det en värmepump också? Där villkoret är max 22 grader inomhus?
Troligen exkluderas laddning av elbil också i avtalet.

Tänk på att det kan bli svårt att sälja fastigheten om 5 år. För antingen måste köparen överta abonemanget eller då måste du köpa loss anläggningen.
 
K Klass0n skrev:
Jo men på 15 år har du betalat ca 500 000.
Hur stor anläggning pratar vi om?

Känns rätt tveksamt till om detta är en bra affär för dig.
Den skall tydligen täcka mina behov med celler o batterier.
 
H hempularen skrev:
OM det vore så att panelerna kunde leverera 100% av din årliga förbukning, så skulle det vara en viss plusaffär för dig. Men det kommer panelerna inte att göra. Din totala kostnad för köpt el + 2900 i månaden kommer att bli kraftigt högre än vad du betala för din el idag. Av din nuvarande el kostnad gissar jag att huvuddelen förbrukas under vintern, när cellerna kommer att ge noll eller nära noll.
Fick just räkning från Tibber på 900:- för aug o sedan tillkommer från HEM ca 1700:- för transport o.dyl.
 
J Jonas56 skrev:
Den skall tydligen täcka mina behov med celler o batterier.
Hur kan dom garantera att den täcker behovet i december när det är dagsljus sex timmar om dagen (Stockholm) och sol bara ibland när man har tur? Totalt producerar anläggningen kanske din årsförbrukning, men det mesta produceras på sommaren och behöver säljas, och då får du inte ens pengar av försäljningen.
 
  • Gilla
OleB
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Hur kan dom garantera att den täcker behovet i december när det är dagsljus sex timmar om dagen (Stockholm) och sol bara ibland när man har tur? Totalt producerar anläggningen kanske din årsförbrukning, men det mesta produceras på sommaren och behöver säljas, och då får du inte ens pengar av försäljningen.
Jag håller med dig i detta men under dom soliga månaderna får man ju heller knappt något vid försäljning av el. I somras var det till och med dagar då vi fick betalt då det var -tariff
 
J Jonas56 skrev:
Den skall tydligen täcka mina behov med celler o batterier.
Det kanske anläggningen gör i snitt. Men den kommer ju inte att göra det alla dagar/veckor/månader. Specifikt så genererar solceller i Sverige obefintligt med el Nov-Dec-Jan, månader då elförbrukningen och priserna är som högst.

En relaterad aspekt är att mera storskalig installation av solceller och batterier är betydligt billigare per kWh. Så de timmarna/dagarna/veckorna din anläggning genererar mest el kommer högst sannolikt att vara då elen är som billigast och du sparar minst på egen el. Detta syns ju redan i dag på elpriserna och kommer troligen att vara än tydligare om 5/10/15 år.

Stor anhängare av både solceller och hemmabatterier. Men tror det är svårt att räkna hem för de flesta även om man har pengarna stående på banken. Jag skulle definitit inte gå på ett leasingupplägg där det tillkommer ytterligare osäkerheter runt framtida kostnader, försäljning (av fastigheten), reparationsansvar, etc.
 
Här o mitt fall rör det sig inte om att betala något för anläggningen. Dom monterar upp den med solceller och batterier mot att dom får ta överskottet på elen … Detta för 2900:- Efter 15 år är anläggningen min. Idag gör jag av med va 21000 kwh
 
J Jonas56 skrev:
Här o mitt fall rör det sig inte om att betala något för anläggningen. Dom monterar upp den med solceller och batterier mot att dom får ta överskottet på elen … Detta för 2900:- Efter 15 år är anläggningen min. Idag gör jag av med va 21000 kwh
?? Det med överskottet då, är det efter att du har värmt VV med EL och laddat bilen/arna, kanske även en pool skulle vara bra att ha då, med att värma med EL-patron. Blir kanske inte mycket till överskott då.
Med det upplägget är det som att dom hyr taket hos dig och att du får ta så mycket EL från dom som du vill, utan att betala. Hur kommer det att bli med ev. avgifter för utmatning till nätet. Kommer dom att stå för dom kostnaderna. Du måste ju även stå för abonnemanget och betala för det, det klarar dom sig undan, för ev kostnader faller på abonenten med debitering.
Inte för att jag vet hur ett upplägg är för detta. Men det kan finnas en eller annan fallgrop att åka i. Men det ju bara att räkna plus och minus på allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.