Ja det är ju så man måste göra känns det som. Alternativt som det dryftats här i tråden tidigare att bygga upp resten av rummet med masonit/papp möjligen.F Fredrik99 skrev:
Ja men om du börjar med att kolla ordentligt med ett vattpass så får du en bättre uppfattning om hur stort felet är… Om det bara är precis vid spikraden och ett par cm åt sidorna som det är upphöjt så satsa på att slip/hyvla ner det, börjar det vara flera dm ojämnheter så går det nog oftast fortare och smidigare att bygga upp lite.
Men dungar det bra att hyvla ner golvspån, eller blir det bara flisor?F Fredrik99 skrev:Ja men om du börjar med att kolla ordentligt med ett vattpass så får du en bättre uppfattning om hur stort felet är… Om det bara är precis vid spikraden och ett par cm åt sidorna som det är upphöjt så satsa på att slip/hyvla ner det, börjar det vara flera dm ojämnheter så går det nog oftast fortare och smidigare att bygga upp lite.
Kommer nog bli rejält smutsigt och ytan blir kanske inte den vackraste men spelar ju inte så stor roll på ett undergolv. Beror ju också lite på vad man använder, om man slipar ner så brukar det se rätt fint ut. Om det sviktar mycket så kanske du skall skruva ner golvet först. Ställ dig på skarven, skruva tätt, och lite lagom försänkt.
kan man skruva ”för” tätt, tänkte sätta cc100mm kanskeF Fredrik99 skrev:Kommer nog bli rejält smutsigt och ytan blir kanske inte den vackraste men spelar ju inte så stor roll på ett undergolv. Beror ju också lite på vad man använder, om man slipar ner så brukar det se rätt fint ut. Om det sviktar mycket så kanske du skall skruva ner golvet först. Ställ dig på skarven, skruva tätt, och lite lagom försänkt.
Kollar jag ”puckeln” med vattenpass och lägger det på högsta stället i våg, så skulle jag säga att jag får ca 5mm på ena sidan, och 2-3mm på andra sidan (120cm vattenpass).
Så känns ju som man kanske skall försöka slipa ner förhöjningen. Men hur effektiv är en bandslip då, och går det att suga upp dammet effektivt med kopplad dammsugare, då man vill undvika slipdamm överallt
Så känns ju som man kanske skall försöka slipa ner förhöjningen. Men hur effektiv är en bandslip då, och går det att suga upp dammet effektivt med kopplad dammsugare, då man vill undvika slipdamm överallt
Ca 1mm tror jag, förmodligen lite mindre, per lager lumppapp men det är ju bara att dra på lager på lager om man vill det. Jag håller fast vid att om det är väldigt lokaliserat till bara en punkt eller en linje så vinner man mycket genom att gå på där och slipa/hyvla men om det är större ytor så är det lättare att jobba med att höja omgivande golv med masonit eller lumppapp.
Hallen är väl ca 6*2m kanske och området är kanske 15cm*60-70cm (dvs över regel). Har ej kollat av resten ännu, men vad vi märkt är det bara det området.F Fredrik99 skrev:Ca 1mm tror jag, förmodligen lite mindre, per lager lumppapp men det är ju bara att dra på lager på lager om man vill det. Jag håller fast vid att om det är väldigt lokaliserat till bara en punkt eller en linje så vinner man mycket genom att gå på där och slipa/hyvla men om det är större ytor så är det lättare att jobba med att höja omgivande golv med masonit eller lumppapp.
Slipning känns mest gediget, spec då det ej bygger från omgivande golv. Men Lumpapp känns bra att slippa damm.
Men jag antar att jag lär börja med att skruva fast skivorna i vilket fall för att se om man får bort knarret, sen gå på det andra
Ja börja med att skruva, kan ju vara så att du tvingar ner det ett par mm och då kanske det blir ännu mindre att slipa bort. Svårt att se att det skall bli för tätt mellan skruvarna, men om du märker att det är mycket spänningar när du skruvar så sätt rejält med skruv, det är ju de som skall hålla det på plats stumt mot regeln även om tio år.
Men om man skulle köra med bandslip, matar den på ovan spikarna som sitter där med, dvs slipar ner dem med? Skruven kan man ju dra under ytan som skall slipas i så fall. Eller måste man få upp spiken före i så fall?F Fredrik99 skrev:Ja börja med att skruva, kan ju vara så att du tvingar ner det ett par mm och då kanske det blir ännu mindre att slipa bort. Svårt att se att det skall bli för tätt mellan skruvarna, men om du märker att det är mycket spänningar när du skruvar så sätt rejält med skruv, det är ju de som skall hålla det på plats stumt mot regeln även om tio år.