Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
97 kr inkl moms
Läs mer
Kul utmaning! Förutsatt att du inte har en svarv, så hade jag nog försökt göra nån slags svarvliknande jigg där jag kunde fixera staven i två skivor med hål (borrade mha hålsåg i ca samma dimension som staven) för att hålla den stilla. Sen satt snurr på den med en skruvdragare i ena änden, tex genom att sätta en skruv i botten. Om detta funkar, så borde man kunna skapa jacken med tex. en smal fil/rasp eller kanske tom, en smal remsa grovt slippapper.
Hoppas du kan se hur jag menar, kan skapa bild annars
Att använda kap/bordssåg på runda föremål såhär känns farligt.
Jag hade använt kapsågen med djupstopp. Såga, snurra såga repeteraS sebwal skrev:Kul utmaning! Förutsatt att du inte har en svarv, så hade jag nog försökt göra nån slags svarvliknande jigg där jag kunde fixera staven i två skivor med hål (borrade mha hålsåg i ca samma dimension som staven) för att hålla den stilla. Sen satt snurr på den med en skruvdragare i ena änden, tex genom att sätta en skruv i botten. Om detta funkar, så borde man kunna skapa jacken med tex. en smal fil/rasp eller kanske tom, en smal remsa grovt slippapper.
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Jag har använt min kap/gersåg. Ställde in sågdjupet på sågen att den precis skulle gå ned till det djupet som uttaget skulle ha. Sedan vred jag rundstaven runt sig själv i vinkeln mellan anhåll och sågens basplatta. Medan jag vred staven sågade sågen ett snitt runtom med det förinställda djupet.
Inga jiggar behövdes.
Edit: Totte var först.
Inga jiggar behövdes.
Edit: Totte var först.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Gå bort till närmaste mellan/högstadie och stick in huvudet i träslöjden, de har garanterat en svarv👍
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden