Paul-Staffanstorp
P plan-g skrev:
Och sen är jag fortfarande nyfiken på om/hur tätskikt fästs på ojämnt underlag under kommande träsmygar? Sltter man gips först och sen tätskikt och sen smyg i limträ?
Ja man gipsar ALLT och fuktskyddar ALLT oavsett ytskikt... och är fönstret i våtzon 1 så ska fuktskyddet ut på karm så inte det kan tränga in fukt i konstruktionen.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja man gipsar ALLT och fuktskyddar ALLT oavsett ytskikt... och är fönstret i våtzon 1 så ska fuktskyddet ut på karm så inte det kan tränga in fukt i konstruktionen.
Tack för info.

Det finns ytterligare ett fönster som dock inte är i närheten av vatten. Görs det likadant där? Och behövs det verkligen?

S
P plan-g skrev:
Tack för bild! Så hade dom gjort om jag skulle kaklat, vilket vi inte ska.

Under pärlsponten är vanligt tätskikt som resten av badrummet. Uppimmad med vertikala limsträngar på tätskiktet utan någon ytterligare luftspalt. Droppnäsa i nederkant som slutar någon halv centimeter ovan golv/kakel.
Dock borde det ju vara tätskikt i smygen ändå?
Dubbelkolla så att inte tätskiktet kräver att täckas med kakel/klinker för att vara godkänt... Kiilto va inte godkänt att sätta pärlspont på utan va tvunget med kakel.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
P plan-g skrev:
Tack för info.

Det finns ytterligare ett fönster som dock inte är i närheten av vatten. Görs det likadant där? Och behövs det verkligen?
Ja, man gipsar och fuktskyddar ALLT som sagt men sitter det inte i våtzon 1 behöver man inte gå ut på karmen.

S swirve skrev:
Dubbelkolla så att inte tätskiktet kräver att täckas med kakel/klinker för att vara godkänt... Kiilto va inte godkänt att sätta pärlspont på utan va tvunget med kakel.
Ok.
Missförstånd mellan olika inblandade då. Alltså.

Kan man knacka bort en rad kakel för att få till tätskiktet tro?

S
P plan-g skrev:
Ok.
Missförstånd mellan olika inblandade då. Alltså.

Kan man knacka bort en rad kakel för att få till tätskiktet tro?
Det går nog, men Paul som är proffs kan nog det bättre! Jag har bara gjort ett badrum i mitt liv, och det var ett jäkla meck för att få till blandat kakel och pärlspont, i grunden gick det inte fullt att få ihop reglerna från bkr/mvk...

Paul-Staffanstorp
S swirve skrev:
Finns nog inte många där det är godkänt och sätta annat än plattor då det är fix som produkterna är testade med.
Vill man ha det så safe och korrekt som möjligt ska man lägga ett lager fix av samma produktmärke som folien och spackla ut det och då är fuktskyddssystemet komplett så man bör kunna klä vad man vill utanpå det, t.ex limma pärlspont.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Hur sitter plastfolien, hur ansluter ni den mot fönsterkarmen?

Centano Centano skrev:
Hur sitter plastfolien, hur ansluter ni den mot fönsterkarmen?
Vet ej. Får kolla upp. Nu är den bara provisoriskt vikt åt sidan , ej föst.
Har du tips?
Hantverkarna har dragit, resten kring fönstret får vi lösa själva.

All hjälp mottages.

S
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Finns nog inte många där det är godkänt och sätta annat än plattor då det är fix som produkterna är testade med.
Vill man ha det så safe och korrekt som möjligt ska man lägga ett lager fix av samma produktmärke som folien och spackla ut det och då är fuktskyddssystemet komplett så man bör kunna klä vad man vill utanpå det, t.ex limma pärlspont.
Precis vad jag fick sagt också..
Jag gjorde istället ett målat tätskikt (gul väv + våtrumsgrund+våtrumsfärg), limmade remsor av plyfa och sen panelclips till pärlsponten. Om jag minns rätt saknades i bkr hur anslutningen till det målade skulle göras, däremot stod det i mvk och jag fick gå på det..

• Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
S swirve skrev:
Det går nog, men Paul som är proffs kan nog det bättre! Jag har bara gjort ett badrum i mitt liv, och det var ett jäkla meck för att få till blandat kakel och pärlspont, i grunden gick det inte fullt att få ihop reglerna från bkr/mvk...
Här har ni svaret varför det är svårt och hitta en seriös firma som sätter t.ex pärlspont eller andra liknande lösningar.

Ångspärren ska in under fönsterkarmen så att det med bottningslist och mjukfog går att göra en tät anslutning mellan ångspärren och fönsterkarmen.
Illustration av tvärsnitt i vägg visar placering av ångspärr under fönsterkarm och alternativa tätlösningar med bottningslist och PE-foliehörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kruxet är att få till en tät ångspärr över ytterhörnet och därför brukar man komplettera med en tillskuren bit ångspärr eller med färdiga PE-foliehörn och tejpa för att få det tätt. Nu ser det svårt ut att få till.
Illustration som visar steg-för-steg montering av ångspärr vid ett yttre hörn, inklusive användning av PE-folie och tejp för tätning.
Instruktionsbilder visar steg för att försegla ångspärr vid fönsterhörn med tejp för att skapa en tät anslutning utan rynkor eller veck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Centano Centano skrev:
Ångspärren ska in under fönsterkarmen så att det med bottningslist och mjukfog går att göra en tät anslutning mellan ångspärren och fönsterkarmen.
[bild]
Kruxet är att få till en tät ångspärr över ytterhörnet och därför brukar man komplettera med en tillskuren bit ångspärr eller med färdiga PE-foliehörn och tejpa för att få det tätt. Nu ser det svårt ut att få till.
[bild]
[bild]
Ska man ha ångspärr när man har tätskikt?

Om det är gjort av experter så kan väl experterna lösa detta (eller inte gjort såhär från första början kanske...)?

• Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.