1 393 läst ·
31 svar
1k läst
31 svar
Hur göra tätskikt fönstersmygar zon 1? Bild
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ja man gipsar ALLT och fuktskyddar ALLT oavsett ytskikt... och är fönstret i våtzon 1 så ska fuktskyddet ut på karm så inte det kan tränga in fukt i konstruktionen.P plan-g skrev:
Tack för info.Paul-Staffanstorp skrev:
Det finns ytterligare ett fönster som dock inte är i närheten av vatten. Görs det likadant där? Och behövs det verkligen?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Dock borde det ju vara tätskikt i smygen ändå?P plan-g skrev:
Dubbelkolla så att inte tätskiktet kräver att täckas med kakel/klinker för att vara godkänt... Kiilto va inte godkänt att sätta pärlspont på utan va tvunget med kakel.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ok.S swirve skrev:
Missförstånd mellan olika inblandade då. Alltså.
Kan man knacka bort en rad kakel för att få till tätskiktet tro?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Det går nog, men Paul som är proffs kan nog det bättre! Jag har bara gjort ett badrum i mitt liv, och det var ett jäkla meck för att få till blandat kakel och pärlspont, i grunden gick det inte fullt att få ihop reglerna från bkr/mvk...P plan-g skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Finns nog inte många där det är godkänt och sätta annat än plattor då det är fix som produkterna är testade med.S swirve skrev:
Vill man ha det så safe och korrekt som möjligt ska man lägga ett lager fix av samma produktmärke som folien och spackla ut det och då är fuktskyddssystemet komplett så man bör kunna klä vad man vill utanpå det, t.ex limma pärlspont.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Precis vad jag fick sagt också..Paul-Staffanstorp skrev:
Finns nog inte många där det är godkänt och sätta annat än plattor då det är fix som produkterna är testade med.
Vill man ha det så safe och korrekt som möjligt ska man lägga ett lager fix av samma produktmärke som folien och spackla ut det och då är fuktskyddssystemet komplett så man bör kunna klä vad man vill utanpå det, t.ex limma pärlspont.
Jag gjorde istället ett målat tätskikt (gul väv + våtrumsgrund+våtrumsfärg), limmade remsor av plyfa och sen panelclips till pärlsponten. Om jag minns rätt saknades i bkr hur anslutningen till det målade skulle göras, däremot stod det i mvk och jag fick gå på det..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Här har ni svaret varför det är svårt och hitta en seriös firma som sätter t.ex pärlspont eller andra liknande lösningar.S swirve skrev:
Ångspärren ska in under fönsterkarmen så att det med bottningslist och mjukfog går att göra en tät anslutning mellan ångspärren och fönsterkarmen.
Kruxet är att få till en tät ångspärr över ytterhörnet och därför brukar man komplettera med en tillskuren bit ångspärr eller med färdiga PE-foliehörn och tejpa för att få det tätt. Nu ser det svårt ut att få till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kruxet är att få till en tät ångspärr över ytterhörnet och därför brukar man komplettera med en tillskuren bit ångspärr eller med färdiga PE-foliehörn och tejpa för att få det tätt. Nu ser det svårt ut att få till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man ha ångspärr när man har tätskikt?Centano skrev:
Ångspärren ska in under fönsterkarmen så att det med bottningslist och mjukfog går att göra en tät anslutning mellan ångspärren och fönsterkarmen.
[bild]
[bild]
[bild]
Är tätskiktet tillräckligt tätt kan det var plast i väggen.J Jansson69 skrev:
https://www.bkr.se/kunskapsbanken/inspiration/ha-koll-pa-vatrumsvaggen
Om det är gjort av experter så kan väl experterna lösa detta (eller inte gjort såhär från första början kanske...)?