Status nu enligt nedan. Tillbygge=nybygge. Utfört av badrumsexperter men del-entreprenad och enligt vår instruktion.
Det är ett fönster i zon 1 med badkar under. Och ja, vi bygger för att trivas och inte för att tillfredsställa försäkringsbolag mm och certifikat-nissar mm.
Skulle tätskiktet dragits in i fönstersmyg på alla sidor? Hur löser vi det bäst nu?
Ej kakel i smyg alltså, utan trä.
Underkant blir marmorskiva, med svagt lut för avrinning.
Det är ett fönster i zon 1 med badkar under. Och ja, vi bygger för att trivas och inte för att tillfredsställa försäkringsbolag mm och certifikat-nissar mm.
Skulle tätskiktet dragits in i fönstersmyg på alla sidor? Hur löser vi det bäst nu?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det hade varit bra med tätskikt mot fönstret, men nu är det lite sent..
Se till att fönsterbänken och smygarna sluter tätt mot fönstret och mjukfoga/silikon mot kakel..
Sedan får ni vara försiktiga med att inte söla för mycket vatten mot fönstret..
Se till att fönsterbänken och smygarna sluter tätt mot fönstret och mjukfoga/silikon mot kakel..
Sedan får ni vara försiktiga med att inte söla för mycket vatten mot fönstret..
Man trivs inte så bra med mögel och fuktskador heller förvisso
Håller med Jansson, kör silikon runt marmor plattan så inget vatten rinner under. Vädra efter bad och torka fönstret så bör du kunna undvika problem.P plan-g skrev:Status nu enligt nedan. Tillbygge=nybygge. Utfört av badrumsexperter men del-entreprenad och enligt vår instruktion.
[bild]
Tack för svaren.
Klär man normalt sett in alla fönstersmygar i badrum och ansluter mot fönsterkarm?
Jag kan be hantverkarna lägga tätskikt i underkant, som överlappar befintligt tätskikt någon centimeter, om det nu bidrar något? Bör ytan då först avjämnas med något slätt? Som det är nu är det ju reglar med springor och byggfolie mm som är lite ojämt.
Klär man normalt sett in alla fönstersmygar i badrum och ansluter mot fönsterkarm?
Jag kan be hantverkarna lägga tätskikt i underkant, som överlappar befintligt tätskikt någon centimeter, om det nu bidrar något? Bör ytan då först avjämnas med något slätt? Som det är nu är det ju reglar med springor och byggfolie mm som är lite ojämt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Experter.... jo tjena... då hade det varit korrekt utfört. 🙃P plan-g skrev:Status nu enligt nedan. Tillbygge=nybygge. Utfört av badrumsexperter men del-entreprenad och enligt vår instruktion.
Nej fan... skit i tätskiktet... ni ska ju bara trivas och skiter ju ändå i försäkringsbolag, byggregler och oss certifikat-nissar så det spelar fan ingen roll hur det ser ut bakom då. 😱😉
Grejen är väl delentreprenaden och det faktum att vi överhuvudtaget valt att ha ett fönster där. Dvs vpra beslut och ej "experternas".Paul-Staffanstorp skrev:
Tätskiktet och kakling gjord av erkända proffs.
Sen är jag inte rädd att ha pärlspont i badrummet för jag vet att det funkar.
Naturligtvis vill vi inte ha vattenläckage här kring fönstret, därav min fråga. Men att följa alla regler till punkt och pricka för att få ett GVK-intyg att rama in är inte vårt fokus här.
Har du något att tillföra kring frågeställningen eller inte?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Som sagt... i min värld är de inte proffs för då hade de utfört tätskiktet fackmässigt vilket innebär att det ska fuktskyddas in i smygen och ut på karmen när fönstret sitter i Våtzon 1.P plan-g skrev:Grejen är väl delentreprenaden och det faktum att vi överhuvudtaget valt att ha ett fönster där. Dvs vpra beslut och ej "experternas".
Tätskiktet och kakling gjord av erkända proffs.
Sen är jag inte rädd att ha pärlspont i badrummet för jag vet att det funkar.
Naturligtvis vill vi inte ha vattenläckage här kring fönstret, därav min fråga. Men att följa alla regler till punkt och pricka för att få ett GVK-intyg att rama in är inte vårt fokus här.
Har du något att tillföra kring frågeställningen eller inte?
Fönstret är inte ett problem om den som utför tätskiktet vet vad den sysslar med som sagt. 🙈
Din attityd ger sken av att se ner på de som jobbar fackmässigt enligt gällande branschregler och är egentligen inte värd några seriösa svar men jag kan bjuda på det för det är ändå för sent att göra något åt det dina s.k proffs gjort nu.
Ser inte ner på de du nämner mer än att det var tråkigt att ingen ville ta sig an helentreprenad med speciallösningar som pärlspont ställvis med argument som "man brukar inte göra så". Vad tycker du själv om folk som har den inställningen till fullt funktionella lösningar?Paul-Staffanstorp skrev:
Som sagt... i min värld är de inte proffs för då hade de utfört tätskiktet fackmässigt vilket innebär att det ska fuktskyddas in i smygen och ut på karmen när fönstret sitter i Våtzon 1.
Fönstret är inte ett problem om den som utför tätskiktet vet vad den sysslar med som sagt. 🙈
Din attityd ger sken av att se ner på de som jobbar fackmässigt enligt gällande branschregler och är egentligen inte värd några seriösa svar men jag kan bjuda på det för det är ändå för sent att göra något åt det dina s.k proffs gjort nu.
Och hade du förresten nåt tips på hur jag gör "det bästa av situationen"?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 469 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 469 inlägg
Tack för bild! Så hade dom gjort om jag skulle kaklat, vilket vi inte ska.S swirve skrev:
Under pärlsponten är vanligt tätskikt som resten av badrummet. Uppimmad med vertikala limsträngar på tätskiktet utan någon ytterligare luftspalt. Droppnäsa i nederkant som slutar någon halv centimeter ovan golv/kakel.