Hej!

Hur gör man rent smutsigt kakel? Ska äntligen sätta upp en duschvägg men vill göra kaklet ordentligt rent först.

Har tidigare läst i detta forum om ett utmärkt bra rengöringsmedel till duschväggar/kabiner som även var bra till kakelväggarna, vet någon vad detta medel heter och var man kan köpa det?

Mvh
Anders

cilit bang ??

Hej,
Vanlig citronsyra (finns på kryddpåsar), är skonsamt för miljön, "polerar" utan att skada, luktar gott och det blir fint!
:-) Lycka Till,
Anna

Anna Lilja skrev:
Hej,
Vanlig citronsyra (finns på kryddpåsar), är skonsamt för miljön, "polerar" utan att skada, luktar gott och det blir fint!
:-) Lycka Till,
Anna
Det finns flera bra lösningar på rengörning av kakel och fog (bl.a. ett exempel ovan), men hur kan man ge en mer bestående yta, mer smuts-frånstötande? Kan man vaxa eller liknande?

Hemmakatten
kanske är det 'Tile Guard' du menar. de har en produkt som heter "FogRent" och en som heter "Mögelbort". Båda är utmärkta. "Mögelbort" är starkare. principen är att man sprutar på väggarna, duschkabien mm, väntar minst en kvart, gärna ett par timmar om det är illa. Sedan sköljer man bara bort allt. Man behöver inte skrubba. Själva kör vi med "Fogrent" på allt, och Mögelbort om det är riktigt smutsigt.

TileGuards produkter finner du på bl.a. Coop och K-rauta.

Min erfarenhet är att det absolut bästa (och mest miljövänliga :) ) sättet att rengöra kakel och fogar är med ånga! Jag har försökt tvätta och skrubba med rengöringsmedel utan att lyckas. Ångtvätten "löste upp" smutsen på ett kick. Jag sprutade ånga samtidigt som jag borstade rent. Såg ut som nytt efteråt :) Var bara noga med att hålla ångmunstycket på lite avstånd - plattorna riskerar att spricka om man värmer upp dem för snabbt.

snuttjulle skrev:
cilit bang ??
Jepp, funkar perfekt.

Tack för tipsen!

Jag har just köpt 2 flaskor Cillit Bang och ser fram emot att se resultatet.

Mvh
Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.