3 690 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Hur göra nytt bord tåligare?
Jag har köpt ett IKEA bord med "borstad yta". Det är massivt trä med vit matt färg av nåt slag. Jag har haft ett liknande bord tidigare i en annan modell och efter 4 år så var det jättefult med färgskav där dammsugaren nuddade benen, hörn där färgen skavts av, små hack och revor på bordsskivan pga. att barn ställt leksaker på bordet osv. Inte alls så tåligt som jag hade hoppats på helt enkelt.
Nu tänkte jag förekomma detta genom att härda bordet lite med nån typ av hårdare matt färg eller lack? Kan detta fungera som extra skydd? Vad ska jag leta efter för lack?

Nu tänkte jag förekomma detta genom att härda bordet lite med nån typ av hårdare matt färg eller lack? Kan detta fungera som extra skydd? Vad ska jag leta efter för lack?
Jag har ingen expertkunskap om lacker mm, men av egen erfarenhet vet jag att det inte går att bara lacka över industrilackerade möbler utan vidare. Inte måla över heller. Det släpper och flagar bara med tiden.
I så fall behöver du först slipa ned befintlig lack och måla över med en mer stryktålig färg. Bättre då att testa med olika självhäftande plaster som är avsedda för att skydda ytor. T ex på motorcyklar brukar man använda självhäftande plast som är mer eller mindre helt osynlig för att skydda lacken där man gnider emot med sträva MC-kläder.
I så fall behöver du först slipa ned befintlig lack och måla över med en mer stryktålig färg. Bättre då att testa med olika självhäftande plaster som är avsedda för att skydda ytor. T ex på motorcyklar brukar man använda självhäftande plast som är mer eller mindre helt osynlig för att skydda lacken där man gnider emot med sträva MC-kläder.
Kan en glasskiva funka för dig? Snyggt, men den kommer förmodligen kosta betydligt mer än bordet. Sekunda-glas?
Klicka här för att svara