2 900 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Hur göra med tapeter på gipsvägg i inrökt lägenhet?
Hej svejs!
Jag har köpt en ganska inrökt lägenhet som inte fixats sedan 1993. Allt måste ordnas, men det blir ju skoj. Hoppas jag…
Jag har en fråga om hur vi bäst ska göra med tapet på gipsväggar? Vi skulle behöva ta bort tapeten, då nikotinet såklart fastnat i den. Några väggar går kanske att byta gipset, men några kommer vara skitsvåra att byta där det är elementrör i vägen.
Vad gör vi? Ångmaskin, tapetupplösningsmedel, bara tvätta och spärrmåla rakt på?
Tacksam för hjälp!
Jag har köpt en ganska inrökt lägenhet som inte fixats sedan 1993. Allt måste ordnas, men det blir ju skoj. Hoppas jag…
Jag har en fråga om hur vi bäst ska göra med tapet på gipsväggar? Vi skulle behöva ta bort tapeten, då nikotinet såklart fastnat i den. Några väggar går kanske att byta gipset, men några kommer vara skitsvåra att byta där det är elementrör i vägen.
Vad gör vi? Ångmaskin, tapetupplösningsmedel, bara tvätta och spärrmåla rakt på?
Tacksam för hjälp!
Gud ja, här finns nikotin så det räcker till alla. 🙈Ulltand skrev:
Det luktar väldigt sunkigt, men jag tänker att om man tvättar väggarna med särskilt medel mot nikotin och sen spärrmålar så borde lukten försvinna. Men ozonbehandling kanske är bra om det hänger kvar, ska kolla upp. Tack för tips!
Ta bort så mycket tapet ni kan innan ni spärrmålar tycker jag. Vi har inte ens behövt riktig spärrgrund efter att vi tog bort tapeterna, utan har använt billigare tapetgrund som har lite ”spärrande effekt”.
Ozon är ganska ineffektivt om det är rejält inrökt, till och med enligt företaget som säljer maskinerna. Man måste köra många omgångar och får ändå inte bort allt.
Glöm inte att tvätta tak och snickerier. Beckers inomhustvätt som bildar ett skum var förvånansvärt effektivt på att ta bort även nikotin.
Ozon är ganska ineffektivt om det är rejält inrökt, till och med enligt företaget som säljer maskinerna. Man måste köra många omgångar och får ändå inte bort allt.
Glöm inte att tvätta tak och snickerier. Beckers inomhustvätt som bildar ett skum var förvånansvärt effektivt på att ta bort även nikotin.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
använd inte vanlig spärr grund utan ta spärr för nikotin,
Tror den vi använde var caparol isospärr ultra den är för nikotin och fungerade kanon.
Vårt hus hade dom rökt i cirka 60 år.
Allt var totalt indränkt i nikotin.
Spärra allt.
Fungerade kanon.
Tror den vi använde var caparol isospärr ultra den är för nikotin och fungerade kanon.
Vårt hus hade dom rökt i cirka 60 år.
Allt var totalt indränkt i nikotin.
Spärra allt.
Fungerade kanon.
Ja, det har jag också fattat det som. Vi har skaffat särskild tvätt från Flügger avsett för nikotin, så jag hoppas den funkar fint.Unikt namn skrev:
Ja, instinktivt vill man ju ta bort tapet så mycket som möjligt, men då är vi tillbaka på huvudvärken med gipsväggarna.mrsnhp skrev:
Ta bort så mycket tapet ni kan innan ni spärrmålar tycker jag. Vi har inte ens behövt riktig spärrgrund efter att vi tog bort tapeterna, utan har använt billigare tapetgrund som har lite ”spärrande effekt”.
Nikotintvätt från Flügger införskaffad! ✌️
TACK! Vi har Beckers, kanske ska uppgradera då.H Hallerudsbo skrev:
Vi har tvättat en hel del med Flügger nikontintvätt också, men i tak var skumtvätten överlägsen eftersom man inte behöver skölja. Bara att spraya upp i taket (använd skyddsbrillor för att inte få stänk i ögonen) och torka av med mikrofibermopp med skaft 🙂 Förutsatt att takfärgen alls tål fukt, det finns ju limfärg som rasar ner av sådan behandling.M machinehead skrev:
Gipset borde inte vara något problem att lämna kvar. Även om nikotinet skulle ha gått igenom tapeten är det ju mindre på gipset än i en genomrökt tapet. Ni kommer att märka skillnad bara ni får bort tapeten.
Klicka här för att svara