Jag bygger en pergola och har satt ned plintar. Vid grävning till den ena plinten stöter jag på rör med el i…ca 40 cm ned. Plintarna är 70 cm så min plan blir att lägga en platta i botten av hålet (ovanpå rören), kapa plinten i rätt höjd, slänga en säck färdig cement i hålet för att kompensera, något jag borde tänka på. Och nej, jag vill inte försöka gräva ut några m2 till för att försöka skjuta rören åt sidan…. 🙀

Grävt hål med synliga svarta elrör i marken, förberett för installation av pergolaplinta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade liknande problem och gav upp den färdigköpta plinten. Jag gjöt en "kaka" över (men inte direkt på rören bara) och sen gjöt jag en plit ovanpå. Jag hoppas och tror det blev bra.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
J jehr skrev:
Jag hade liknande problem och gav upp den färdigköpta plinten. Jag gjöt en "kaka" över (men inte direkt på rören bara) och sen gjöt jag en plit ovanpå. Jag hoppas och tror det blev bra.
Låter liknande lösning som jag tänkt men jag kapar den färdiga plinten så har jag fästena ”gratis ”

S sepani skrev:
Jag bygger en pergola och har satt ned plintar. Vid grävning till den ena plinten stöter jag på rör med el i…ca 40 cm ned. Plintarna är 70 cm så min plan blir att lägga en platta i botten av hålet (ovanpå rören), kapa plinten i rätt höjd, slänga en säck färdig cement i hålet för att kompensera, något jag borde tänka på. Och nej, jag vill inte försöka gräva ut några m2 till för att försöka skjuta rören åt sidan…. 🙀

[bild]
Blev en platta i botten o kapad plint 😎💯 Hål i gräsmattan visar en platta i botten, omgiven av gräs och två personer i svarta skor tittar ner.
Skapa konto
Plint och grundplatta med metallstöd och omgivande stenar, förberett för byggprojekt.
Skapa konto

Är det verkligen rör? Ser ut att vara elkablar. Finns ju viss risk med att ha dem under plinten, men alla alternativ känns ju sämre så...
...ett du gjorde nog en bra lösning ändå

pacman42 pacman42 skrev:
Är det verkligen rör? Ser ut att vara elkablar. Finns ju viss risk med att ha dem under plinten, men alla alternativ känns ju sämre så...
...ett du gjorde nog en bra lösning ändå
Jo det är elkablar (förlagda i rör) så jag tror inte någon risk att de skadas under plattan 🙏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.