i mitt huve får det vara hur dyrt som helst. om 15 år när elen är ruskigt mycke dyrare så kanske hus med direkt el är kalla som sälj objekt.

det kanske inte går att sälja huset, alternativt är få intreserade & till låga priser, medans ett hus med vattenburet system har många köpare , (läs budgivning)

om det blir budgivning kan huset öka mycke i värde, alltså kan nvesteringen vara en större vinst än bara drifts kostnaden.

hur mycke billigare driften blir, beror på vad du väjer för värme källa m.m.

om jag drar en gissning så drar huset 20 000 kWh i uppvärmning. (endast värme alltså)

med 490 & el raddar blirdet kanke 15000 kWh (i dagsläget 15 000:-) (om 15 år 30 000:-)
med 490 & vatten raddar gisar jag på 13 000:- (13 000:-)(26 000:-)
med markvärmepump & el radar 9 000kWh (9 000:-)(18 000:-)
med markväörmepump & vatten radar 5000 (5000:-)(10 000:-)

jag tror som sagt att stra vinsten ligger i att i framtiden kommer folk vara mer medvetna om at inte köpa hus som har direkt el

ska bara tydlig göra att varmvatten & hushåls el ej är inräknat

jag tror som sagt att stra vinsten ligger i att i framtiden kommer folk vara mer medvetna om at inte köpa hus som har direkt el
Tror att du är ute och cyklar lite. Han ska ju ha vattenburet på bottenvåningen, dom tre elementen på övervåningen gör nog varken till eller från på ev husspekulanter. Det hade varit en annan sak om det gällde hela huset. Ska det dessutom ev installeras en braskamin så behöver man ju inte köra elementen så hårt.
Nä, Jag hade kört på elradiatorer, sen hade jag installerat en contura.

Intressant. Har dock funderat på ytterligare ett alternativ, nämligen Luft/Luft-pump för att värma övervåningen. Det borde ju vara det garanterat billigaste alternativet för mig idag och även om man jämför med en markvärmepump borde den lösningen stå sig ganska bra, dessutom med en låg installationskostnad. Är väl bara potentiell ljudnivå som känns som ett problem där, eller är det något jag missar? I kombination med en kamin nere (som vi förmodligen ändå vill ha, oavsett värmekostnad) så borde ju inte elpatronen behöva jobba livet ur sig många gånger om året.

Jag älskar iofs luftvärmepump men jag tror att elradiatorer passar bättre i ditt fall. Huvudsakligen kommer ditt hus värmas upp av golvvärmen på nedervåningen, Om du har sovrummen på övre plan kommer inte radiatorerna behöva gå särskilt mycket eftersom de flesta inte vill ha det så varmt när man ska sova och värmen stiger från nedervåningen.
Luftvärmepump är något sämre på att sprida värmen och jag tror att du behöver lite värmespridning snarare än generell uppvärmning, något du redan har på nedervåningen.

P
jonand skrev:
5,3% av 25000 kr=1325 kr per år i ränta.
15 * 1325 kr= 19875 kr i ränta under hela perioden.
Med skattereduktion 30% på 19875 * 0,7 =13912 kr.
Det får jag det till. Andra synpunkter ?
Ok så det skulle vara amorteringsfritt, det missade jag. Jag trodde de
25000 skulle vara avbetalda när de 15 åren var gångna och då minskar räntekostnaden vartefter skulden blir mindre.

bra-byggare skrev:
Ok så det skulle vara amorteringsfritt, det missade jag. Jag trodde de
25000 skulle vara avbetalda när de 15 åren var gångna och då minskar räntekostnaden vartefter skulden blir mindre.
OT men:
Detta är ju förvisso ett ämne öppet för diskussion, men krasst sett så minskar räntekostnaden vid amortering bara med skillnaden mellan inlånings och utlåningsränta. Dvs om jag har ett lån på 100,000 med 5 % ränta som jag amorterar i sin helhet så tjänar jag räntan på lånet (5000 per år) men jag förlorar möjligheten att investera mina 100,000 och få förräntning på dem. Med intresse och kunskap så kan man få pengarna att förräntas bättre än 5% och i det fallet förlorar man ju faktiskt ränta på att amortera lånet.

Nu menar jag inte att man ska springa till banken och låna pengar för att investera, det tycker åtminstone jag känns riskfyllt. Men om man har bottenlån på huset bundna till en bra ränta så kan det ju faktiskt vara intressant att överväga om man verkligen ska satsa sina pengar på att sänka räntekostnaden på huset, eller om man kan tjäna mer på investeringar. Lyckas man tjäna bra på sina investerade pengar så har man ju faktiskt möjlighet att den dagen man inte tror på en fortsatt möjlighet att tjäna på exempelvis börsen eller att det är dags att lägga om lånen och räntan är oförelaktig så kan man ju faktiskt amortera en klumpsumma då istället med hjälp av de pengar man har tjänat.

Jag resonerar exakt som du BobbyEwing om kapitalkostnad. Jag var för lat för att formulera mig om detta i den här tråden. Tyvärr har detta beskrivits ett otal gånger i dessa upvärmningstrådar utan att trådarna för den skull lyfts till en högre nivå. Jag håller tummarna för den här tråden.

P
BobbyEwing skrev:
OT men:
Detta är ju förvisso ett ämne öppet för diskussion, men krasst sett så minskar räntekostnaden vid amortering bara med skillnaden mellan inlånings och utlåningsränta. Dvs om jag har ett lån på 100,000 med 5 % ränta som jag amorterar i sin helhet så tjänar jag räntan på lånet (5000 per år) men jag förlorar möjligheten att investera mina 100,000 och få förräntning på dem. Med intresse och kunskap så kan man få pengarna att förräntas bättre än 5% och i det fallet förlorar man ju faktiskt ränta på att amortera lånet.

Nu menar jag inte att man ska springa till banken och låna pengar för att investera, det tycker åtminstone jag känns riskfyllt. Men om man har bottenlån på huset bundna till en bra ränta så kan det ju faktiskt vara intressant att överväga om man verkligen ska satsa sina pengar på att sänka räntekostnaden på huset, eller om man kan tjäna mer på investeringar. Lyckas man tjäna bra på sina investerade pengar så har man ju faktiskt möjlighet att den dagen man inte tror på en fortsatt möjlighet att tjäna på exempelvis börsen eller att det är dags att lägga om lånen och räntan är oförelaktig så kan man ju faktiskt amortera en klumpsumma då istället med hjälp av de pengar man har tjänat.
Jo, så kan man alltid räkna. Men då jämför man två olika investeringar som har olika risk och det är egentligen inte rättvist. Bryr man sig inte om risk ska man naturligtvis inte köpa värmesystem utan då ska man naturligtvis satsa pengarna i rysslandsfondern och sen hålla tummarna.

Carman verkar snöat in på att elen kostar 2 kr/kw om 10 -15 år. En stark gissning att 2-kronorsgränsen redan sprängs i höst. 1:e juli avregleras elmarknaden i europa och det blir fritt fram för Fortum och övriga gänget att sälja till dubbla priserna mot vad vi betalar idag. Kan någon inbilla sig att elbolagens aktieägare tillåter att vi får behålla nuvarande prisnivå i sverige? Och vattenburen värme ,utan tvekan.

om vi spräcker 2:- gränsen tidigara blir mina argument ännu starkare !!! (jag vill hålla mina argument på en nivå som talar lite imot mig, för att inte folk ska tro att jag räknar på gldje kalkyler)

5.2 racing skrev:
Tror att du är ute och cyklar lite. Han ska ju ha vattenburet på bottenvåningen, dom tre elementen på övervåningen gör nog varken till eller från på ev husspekulanter. Det hade varit en annan sak om det gällde hela huset. Ska det dessutom ev installeras en braskamin så behöver man ju inte köra elementen så hårt.
Nä, Jag hade kört på elradiatorer, sen hade jag installerat en contura.
vist stiger värme uppåt & kyla nedåt, men allt kallras från de stora kallytorna (snatak & väggar) kommer att göra att det känns allt där uppe. alla kalla luf ska ju ockå pasera rummet, det är ju inte bara varmluften som kommer dit, o den varmluft som kommer dit komer att vara kraftigt nerkyld!

ska man få bra fart på värmen genom en sån här uppvärmning så måste luften kunna ciekulera, du måste ha undertryck i alla rum på övervåningen & övertryck på undervåningen....

luft/luft värmepumpar eller braskaminer har den nackdelen att det blir varmt nära dom & kallt långt ifrån dom,inte optimalt på någe vis & gräver öppen planlösning/ inta stängda dörar. (el raddar är att föredra framför en sån lösning, för det blir kalt vid förnster & väggar!!!)

jag känner folk som har elraddar på övervåningen, o dom tyckete inte det var ett prblem när do köpppte huset. Men faktum är att dom ofta klurar p bra lösningar på ur dm ska bli veck dessa (men hur dom än räknar så är det i dag för dyrt att byta dessa mot vaten radar, men det är det dom vil ha)

om el priset stiger kraftigt kommer folk änu mer rata el uppvärmning...

P
Eftersom du tydligen kan investera pengarna så att du kan få bättre avkastning på annat håll jämfört med vad du kan få via att installera vattenburet, hänsyn taget till risk, eventuella elprishöjningar och annat som är svårt att förutse är det egentligen inget att snacka om vad det gäller det ekonomiska, in med elraddarna.

Om du för en stund ser till andra saker än bara det rent ekonomiska så för en luft/luft-pump en hel del oljud och ger sämre värmespridning jämfört med radiatorer. En braskamin ger ojämnare värme och kräver en massa jobb och skitar ner jämfört med radiatorer. En konvertering senare kommer vara krångligare än att göra det nu när ni inte ännu inte gjort iordning och flyttat in i övervåningen.

Och sen enligt min egen högst personliga åsikt, så tror jag att det är större risk att man i efterhand ångrar att man inte satte in vattenburet än att man ångrar att man gjorde det. Och tänk då om du sätter in elraddar, luft/luft-pump, braskamin och gjuter in elslingor i badrummet och sen ångrar dig redan om två år...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.