Har en gillestuga i källaren där golvet består av betongplatta målat med grön epoxy färg idag, tror jag.
Huset är från tidigt 60 tal.
Vad jag förstår så finns det epoxy som andas men också en variant som inte andas, jag har ingen aning vilken av dem jag har.
Bifogar bilder på ett ställe där färgen på golvet har släppt. Detta släpp beror på att jag råkade spilla färgborttagningsmedel på golvet när jag höll på att ta bort plastfärg från väggarna. Jag tänker att en bild kanske hjälper att identifiera vad det är för färg jag har.
Så nu till mina 2 frågor:
1:
Tänker jag rätt att jag kan sätta nålfiltsmatta direkt på golvet utan att slipa bort färgen, men om jag istället vill lägga typ vinylgolv så bör jag först köra med platomatta/ventilerade socklar?
En vild tanke: om epoxy färgen idag ÄR tät, så kanske vinyl ändå kan sättas direkt på golvet eftersom tätheten ändå redan är där? Dvs det kommer inte att bli sämre på något sätt eftersom det redan idag inte andas. Tankar?
2:
Jag märkte att det på 2 hörn kommer lite vatten/fukt på källargolvet, 2 dagar i rad nu. Enbart ca 20-30 cm nära hörnen, golvet i övrigt har mått bra och jag har inte noterat detta tidigare, men jag har inte kollat noga. Det kan väl inte ha uppstått nu när jag har tagit bort plastfärg från väggarna?
Vad gör man med de hörnen? Borde jag slipa bort färgen från golvet enbart på hörnen, och hålla betongen naken? Fast vatten kommer ju ändå att tränga upp? Kanske ska jag istället lägga på ett extra lager färg på golvet för att täta upp så att vatten inte kan komma upp?
Hjälp!
Huset är från tidigt 60 tal.
Vad jag förstår så finns det epoxy som andas men också en variant som inte andas, jag har ingen aning vilken av dem jag har.
Bifogar bilder på ett ställe där färgen på golvet har släppt. Detta släpp beror på att jag råkade spilla färgborttagningsmedel på golvet när jag höll på att ta bort plastfärg från väggarna. Jag tänker att en bild kanske hjälper att identifiera vad det är för färg jag har.
Så nu till mina 2 frågor:
1:
Tänker jag rätt att jag kan sätta nålfiltsmatta direkt på golvet utan att slipa bort färgen, men om jag istället vill lägga typ vinylgolv så bör jag först köra med platomatta/ventilerade socklar?
En vild tanke: om epoxy färgen idag ÄR tät, så kanske vinyl ändå kan sättas direkt på golvet eftersom tätheten ändå redan är där? Dvs det kommer inte att bli sämre på något sätt eftersom det redan idag inte andas. Tankar?
2:
Jag märkte att det på 2 hörn kommer lite vatten/fukt på källargolvet, 2 dagar i rad nu. Enbart ca 20-30 cm nära hörnen, golvet i övrigt har mått bra och jag har inte noterat detta tidigare, men jag har inte kollat noga. Det kan väl inte ha uppstått nu när jag har tagit bort plastfärg från väggarna?
Vad gör man med de hörnen? Borde jag slipa bort färgen från golvet enbart på hörnen, och hålla betongen naken? Fast vatten kommer ju ändå att tränga upp? Kanske ska jag istället lägga på ett extra lager färg på golvet för att täta upp så att vatten inte kan komma upp?
Hjälp!
Uppdatering: Noterade idag att det inte bara är vatten på golven i hörnen, utan även ca 10-20 cm längst ner på väggarna vid hörnen. Eftersom väggarna är nyputsade så ser man tydligt var de är blöta (putsen är mörk på de ställen),
Det konstiga är att det inte ens har regnat på några dagar, ändå kommer vatten?
Är det enbart en dränering som hjälper? Eller är det ett alternativ att faktiskt täta med en tät färg på just de ställena (tror inte det, fukten kommer väl då att vandra vidare till andra ställen i vägg/golv antar jag)?
Uppskattar om NÅGON kan ha tips!
Det konstiga är att det inte ens har regnat på några dagar, ändå kommer vatten?
Är det enbart en dränering som hjälper? Eller är det ett alternativ att faktiskt täta med en tät färg på just de ställena (tror inte det, fukten kommer väl då att vandra vidare till andra ställen i vägg/golv antar jag)?
Uppskattar om NÅGON kan ha tips!
Redigerat:
Murade väggar som står på en hel platta eller en sockel av betong, mellan vägg och sockel brukar det inte vara tätt så där kan vatten komma in med väta på vägg och golv.Dräneringen om det finns kan vara gammal, en ny lite felgjord, kan även vara att den ligger för högt. Så för att ordning på det, blir det kanske att bita i äpplet och dränera om. Mycket beror på vad sockeln står på, berg/grus/sten , berg så blir det svårt att få tätt. Några har kunnat ordna det med att hugga upp golvet utmed väggen och grävt ur ett håll under sockeln som vattnet kan rinna i till ett rör fram till avlopp eller annat ställe. Bäst för allt är att dränera om.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lustig dim på gänga vattenventil inkommande
Vatten & Avlopp -
Dilemma: Rördragning avlopp och vatten krockar (bilder)!
Vatten & Avlopp -
Vattentank till sommarstuga
Fritidshus -
Upplevt sämre vattentryck efter ventilbyte inkommande vatten
Vatten & Avlopp -
Det kommer vatten direkt ur källargolvet...
Grund & Markarbeten