Hej på er,

Jag håller på och gör om badrummet där hemma och har nu stött på ett problem. Som det ser ut idag är det i botten en betongplatta, ovanför den ligger 5 cm frigolit, däröver kommer värmegolvet (vattenburen värme) att ligga. Rörkillen rekommenderar att gjuta betong ovanpå den vattenburna golvvärmen för att sedan lägga klinker ovanpå det.

Lösningen ovan verkar helt OK för mig men problemet är att betongkillen vill ha nästan 15000 för att lägga en 5 cm kaka på 5 kvm. Frågan är alltså; Finns det fler alternativ till att gjuta betongen?

Kan man lägga på ett golvgips som sedan flytspacklas? Finns det andra alternativ?

Hoppas ni har en lösning till mig, min budget är någon ansträngd som det är redan :)

Hmmm...5*0.05 -> 0.25 m3
Skaffa en murbrocka och gör din betong själv.
Gjut, vibrera, dra slätt och eventuellt flytspackla ovanpå. Blir betydligt billigare än 15000 och då har du ändå en murbrocka som du kan utnyttja till andra små trevliga projekt. :)

Byt ut betongkillen!!
5 cm vanlig cement är för klent på frigolit. Du kan använda ardex EB2 mix som tål fukt, kostar ca 3-4000 kr (400-450 kg) till 45 mm. Du kan även flytspackla, se bara till att frigoliten sitter fast eller lägg väv eller plast över, stoppa i en armeringsmatta också i bägge fallen. Det finns olika flytspackel om det kommer fukt underifrån eller inte.
Vanlig cement tar mer tid för att torka och krympa fördigt.

Mattläggarn skrev:
Byt ut betongkillen!!
5 cm vanlig cement är för klent på frigolit. Du kan använda ardex EB2 mix som tål fukt, kostar ca 3-4000 kr (400-450 kg) till 45 mm. Du kan även flytspackla, se bara till att frigoliten sitter fast eller lägg väv eller plast över, stoppa i en armeringsmatta också i bägge fallen. Det finns olika flytspackel om det kommer fukt underifrån eller inte.
Vanlig cement tar mer tid för att torka och krympa fördigt.
Så det går alltså att "bara" flytspackla? Den här väven eller plasten? Några speciella sorter som menas?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.