Jag skall sätta upp ett gäng spottar i mitt halstak (12 volts...), jag har tänkt att dela upp dem på tre grupper(eftersom trafosarna inte klarar att leverera mer än c:a 2 meter...) gör man så som jag ritat då eller finns det smartare sätt???

jag får väl inte in tre stycken trådar i plinten på strömbrytaren antar jag, så då får jag väl sätta en ubåt bakom strömbrytaren antar jag eller hur gör man???

tusen tack för hjälpen...
 
  • skiss1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Montera trafona mitt på halogen slingorna (två åt var håll) 230 matningen kan gå förbi trafo 1 till 2:an och sedan till 3:an eller sätt en kopplingsdosa ovanför strömbrytaren uppe vid taket.

Protte
 
Det låter smartare än hur jag tänkt, men jag är inte 100 med på hur du menar, vill du utveckla lite+?? tack...
 
Nu ritar jag inte så snyggt men jag skulle tro att prototypen menar nått i stil med detta
 
  • nått sånnt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
okey, då är jag med. det ser ju ut som den bästa av ideér. så gör jag. tack för all hjälp.
 
Klarar och klarar. Det är väl bara för att EMI-villkoren skall uppfyllas som ledningarna inte får överstiga två meter.

Prottes lösning är bra ur spänningsfallssysnpunkt, men om man skall vara petig så får nog inte totala ledningslängden från varje trafo överstiga 2 meter.
 
det finns trafos som klarar extra långa ledningar...
 
Hmm, tror det är max 2m till varje ljuskälla/spotlight inte totalt.
 
Varierar och beror på vad tillverkaren testat/kan garantera. Ibland anges max ledningslängd vs antal ledningar, tex 4x2m eller 2x5m osv. Brukar oftast stå angivet i installationsanvisningarna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.