Vi har en trekantigt utrymme i köket mot ytterväggen som är sned.
Jag vill täcka för nedre halvan med en dörr, och förvara köksmaskiner. Ovan det hyllplan.
Helst vill jag ha gångjärnen mot fönstret, men hur bygger man en ”sned” dörr?
Jag vill täcka för nedre halvan med en dörr, och förvara köksmaskiner. Ovan det hyllplan.
Helst vill jag ha gångjärnen mot fönstret, men hur bygger man en ”sned” dörr?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan se två alternativ som båda har nackdelar.
Det enklaste är att hänga dörren på vänster sida. Då kan dörren sågas snett så att den passar i hålet utan att ta i när du öppnar. Nackdelen är att den då går åt ”fel” håll. Gångjärn med stor öppningsvinkel gör det bättre. Standard 115grader så kommer det kännas som att krypa in i en kattvind.
Den lite krångligare varianten är att göra flera luckor på höjden som en trappa. Det blir flera skåp så att säga. Kan se klunkigt ut. Eller så går det att falla framåt och göra det till grej. Kanske skippa skåp högst upp och ha ett vinfack där.
Mvh Findus
Det enklaste är att hänga dörren på vänster sida. Då kan dörren sågas snett så att den passar i hålet utan att ta i när du öppnar. Nackdelen är att den då går åt ”fel” håll. Gångjärn med stor öppningsvinkel gör det bättre. Standard 115grader så kommer det kännas som att krypa in i en kattvind.
Den lite krångligare varianten är att göra flera luckor på höjden som en trappa. Det blir flera skåp så att säga. Kan se klunkigt ut. Eller så går det att falla framåt och göra det till grej. Kanske skippa skåp högst upp och ha ett vinfack där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Sätt en triangelformad täckbit mot ytterväggen och gör en vanlig rektangulär dörr. Det blir lite extra utrymme mot ytterväggen innanför dörren men det gör inget.
Vill man ha en obruten front så går det att göra en dörr som öppnas genom vridning på en axel istället för i kanten. Rimligen finns det färdiga beslag för detta om man letar. Öppningen blir då samma som i fallet ovan men utrymmet mot ytterväggen försvinner eftersom dörren kommer öppnas in där. Troligen är det bäst att stänga av det utrymmet så att sakerna i skåpet inte kan ramla ner där och blockera dörren.
Vill man ha en obruten front så går det att göra en dörr som öppnas genom vridning på en axel istället för i kanten. Rimligen finns det färdiga beslag för detta om man letar. Öppningen blir då samma som i fallet ovan men utrymmet mot ytterväggen försvinner eftersom dörren kommer öppnas in där. Troligen är det bäst att stänga av det utrymmet så att sakerna i skåpet inte kan ramla ner där och blockera dörren.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fixar jag vattenskador på bröstning och trappa till altandörr?
Fönster & Dörrar -
Tips på eventuell tätning till dörr i källare
Fönster & Dörrar -
Vad tror forumet om möjligheterna till att bredda denna dörröppningen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vart kan jag hitta den delen!! Gångjärn till (ELSA) duschdörrar.
Badrum -
Bygga dörr till hörnbokhylla Billy
Möbelsnickeri