Funderar på hur jag ska lyckas med detta tak. Det är ett gammalt brygghus som ska byggas om och få ett nytt tak. Huset är ca fem meter brett och tio meter långt. Jag tänker att antingen så lägger jag en limträbalk tvärs över taket på tio meter, troligtvis någon form av stolte på mitten (vilken kommer att komma en del i vägen, alternativt får till någon form av A-takstolar. Jag vill dock inte att stolarna går ner något på gavlarna, utan måste se ut som ett A. Av dessa 5 meter på bredden kommer det vara ståhöjd på iaf 2,5 meter, kanske 3. Så en tvärgående regel på takstolarna funkar, men får inte gå för långt ut. Ett alternativ kanske kunder vara någon form av kombination av Limträbalk och takstolar.

Rörigt inlägg, men kom gärna med förslag och idéer, vad ni skulle gjort.

Sk svensk takstol? A-formad fast med stödben nedåt. Takstolsbenet "delas" i ca 3x1/3-del, dvs stöds av hanbjälken ca 1/3-del ner i dess längdriktning, och sedan av det vertikala stödbenet 1/3-del upp från takfoten. Hm, rörigt beskrivet utan bild, men enkelt annars... (Googla annars på svensk takstol.)

Det va ju just dessa stödben jag inte vill ha. De tar för mycket plats.

Kan du lägga upp en planritning?

Det är inte så mkt planritning. Det är bara ett stort rum nere, dvs 5*10 meter, sen blir det en övervångi/loft över halva, och öppet till nock i den andra halvan. På mitten finns en murad bakugn, med en murstock upp genom taket. Dvs på mitten längst med men skjuten mot ena ytterväggen, på långsidan. Då i krokarna skulle man eventuellt kunna sätta ett stödben.

Planritning Brygghus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur har du tänkt göra mellanbjälklaget? kanske kan ställa en pelare på det upp till LT balken....som en del av räcket kanske.....

Bara en fundering, klarar gavelväggarna av lasten från limträbalken?

ingenting är klart ännu. Mellan bjälklaget blir nog reglar antar jag i lagom dimension, just nu består de av stockar. Det skulle gå att ha en pelare ner längst murstocken, utan att den kommer ivägen, den blir ju dock inte mitt under själva nocken, utan förskjuten, men kanske funkar bra. Inetialt blir det ingen vettig trappa utan snarare ngn form av stegvariant.

Gavlarna ska nog klara lasten, om inte annat ska jag förstärka upp dem. Det är en dylik konstruktion idag, dock med en klen trästam med en stolpe på mitten. Fast idag är det ett plåttak och ingen isolering, tror att det har legat tegel på innan plåten kom på plats.

Det ska förtydligas att detta ska bli ett litet nanobryggeri, därav ingen trappa. Sen är tanken att sätta ngn form av Stålbalk i taket med en elvinsch i på ngn form av kälke, så att man kan lyfta upp och ner saker på loftet. Den kommer att behöva kunna lyfta ca 500 kg men gärna mer, kanske ett ton. Så jag tänker att jag ska överdimensionera allt lite.

Jag kontaktade takstolsfabriken i Nässjö inför vårt kommande bygge, där vi hade olika funderingar kring bärighet etc.
De svarade omgående vilka alternativ som fanns och vad som krävdes för att de skulle klara en eventuell övervåning. 5 m är ju ingen jättebredd direkt, så det kanske räcker med en ramverktakstol med väl tilltagen "underliggare" (eller vad det nu kan heta).
Kolla deras hemsida, mycket bra om informativ!

Octavianus skrev:
Det är ngt sånt här jag tänker mig om man kör takstolsalternativet. [länk]
Aha, jag fick för mig att du ville ha övervåning... Ja, den typen funkar kanske, men om du kan tänka dig en saxtakstol så vet jag att det håller. Vi ska ha den typen och vårt bygge är 9 m brett...

jo det ska det vara med, den kommer ju under takstolen, det är därför den tvärgående balken får sitta för långt ner.

Saxtakstol med övervåning fungerar inte. Det bör vara en ramverkskonstruktion men då blir det begränsat utrymme längs långsidorna.

Redigerat:
R Göran skrev:
Saxtakstol med övervåning fungerar inte. Inte heller sk "svensk" takstol eftersom den är avsedd för betongbjäklag.
Självklart inte, jag uppfattade inte om det skulle vara övervåning eller inte - därav förslag på saxtakstol. Jag skull återigen vilja hänvisa till takstolstillverkarna, de kan ge dig de svar du vill ha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.