1 606 läst ·
24 svar
2k läst
24 svar
Hur gör ni vid nya fönster?
2-glasfönster i sig är inte speciellt kalla, det låter som det behöver fixas med lister, drev osv snarare än att byta fönster. Det går även att montera en 3dje ruta för ökad komfort.
Det är sällan om aldrig lönt att byta fönster för kostnaden, bara för slitage eller ev komfort.
Om du byter fönster måste åtminstone drevningen fixas samtidigt.
Edit, att se till så värme finns under rutan är också en effektiv åtgärd.
Det är sällan om aldrig lönt att byta fönster för kostnaden, bara för slitage eller ev komfort.
Om du byter fönster måste åtminstone drevningen fixas samtidigt.
Edit, att se till så värme finns under rutan är också en effektiv åtgärd.
Hur skulle man kunna lägga upp en 3e ruta ?tttomten skrev:
2-glasfönster i sig är inte speciellt kalla, det låter som det behöver fixas med lister, drev osv snarare än att byta fönster. Det går även att montera en 3dje ruta för ökad komfort.
Det är sällan om aldrig lönt att byta fönster för kostnaden, bara för slitage eller ev komfort.
Om du byter fönster måste åtminstone drevningen fixas samtidigt.
Edit, att se till så värme finns under rutan är också en effektiv åtgärd.
60-70-talshus? Är fönstren annars i OK skick? Är de original från den tiden så riskerar ni att byta ner er. Den virkeskvaliteten har vi sällan idag. Har ni sett över och ev. bytt tätninslister, riktat upp ev snehängningar och skevheter som ger glapp och springor, drevat om fogar, etc? Bara det brukar göra dramatisk skillnad, till en helt försumbar kostnad.
Som nästa steg skulle jag behålla karmar och bågar (om de som sagt är i bra skick) och bara byta de gamla tvåglasrutorna. Antar att ni inte får plats med treglas i den gamla falsen, men moderna tvåglasrutor med argonfyllning gör bara det dramtisk skllnad, och räcker inte det så finns "värmerutor" med en beläggning på insidan, som lätt kan tävla med "vanliga" treglas vad gäller u-värde - samtidigt som de blir billigare, lättare och stjäl mindre av dagsljuset..
Men där måste man börja läsa på och kolla på glasprover IRL, för det skiljer rätt mycket i färgåtergivning och ljustransmission mellan olika fabrikat. Snopet att plötsligt sitta i ett visserligen varmt men grådaskigt rum. Pilkingtons Optiwhite har jag använt i flera byggen och tyckt att skillnaden mot obelagt glas varit knappt märkbar, men det finns flera märken.
Notera att bara det faktum att ni byter till treglas också stjäl 50% mer av det transmitterade ljuset, så det kan faktiskt vara bättre med belagda tvåglas även ur den synvinkeln.
Jag har för länge sen slutat föreskriva treglas i mina projekt, och väljer alltid att rusta upp och glasa om gamla fina träfönster i stället för att slösa pengar på nya och sämre.
EDIT
Såg inte, medan jag skrev denna drapa, att tttomten redan skrivit i samma anda. Håller helt med det inlägget.
Som nästa steg skulle jag behålla karmar och bågar (om de som sagt är i bra skick) och bara byta de gamla tvåglasrutorna. Antar att ni inte får plats med treglas i den gamla falsen, men moderna tvåglasrutor med argonfyllning gör bara det dramtisk skllnad, och räcker inte det så finns "värmerutor" med en beläggning på insidan, som lätt kan tävla med "vanliga" treglas vad gäller u-värde - samtidigt som de blir billigare, lättare och stjäl mindre av dagsljuset..
Men där måste man börja läsa på och kolla på glasprover IRL, för det skiljer rätt mycket i färgåtergivning och ljustransmission mellan olika fabrikat. Snopet att plötsligt sitta i ett visserligen varmt men grådaskigt rum. Pilkingtons Optiwhite har jag använt i flera byggen och tyckt att skillnaden mot obelagt glas varit knappt märkbar, men det finns flera märken.
Notera att bara det faktum att ni byter till treglas också stjäl 50% mer av det transmitterade ljuset, så det kan faktiskt vara bättre med belagda tvåglas även ur den synvinkeln.
Jag har för länge sen slutat föreskriva treglas i mina projekt, och väljer alltid att rusta upp och glasa om gamla fina träfönster i stället för att slösa pengar på nya och sämre.
EDIT
Såg inte, medan jag skrev denna drapa, att tttomten redan skrivit i samma anda. Håller helt med det inlägget.
Redigerat:
Hade jag inte i min iver råkat missa hela första sidan av denna tråd, så hade jag sett fler bilder på dina fönster och varit ännu säkrare på att lite vanligt vettigt underhåll troligen är det enda de behöver. Och jag hade inte bara hållit med tttomten, utan även med ALLT som fribygg skrivit i tråden. Särskilt detta om plastfönster 🙃
Har du nu ändå någon isolerruta som börjat imma igen invändigt, eller något stort norrvänt fönster i ett rum där du typ måste sova intill fönstret, så kan du som sagt byta en sådan isolerruta till modern tvåglas argonfylld isolerruta, och i allra värsta fall med termobeläggning. Lägg upp en planlösning med väderstreck så kan vi hjälpas åt att hitta den (eventuella) punktinsatsen.
Har du nu ändå någon isolerruta som börjat imma igen invändigt, eller något stort norrvänt fönster i ett rum där du typ måste sova intill fönstret, så kan du som sagt byta en sådan isolerruta till modern tvåglas argonfylld isolerruta, och i allra värsta fall med termobeläggning. Lägg upp en planlösning med väderstreck så kan vi hjälpas åt att hitta den (eventuella) punktinsatsen.
...men se då till att ha en diffusionstät fog inåt, och lämna en liten luftspalt mellan drevningen och det yttre fodret. Fogens utsida ska alltså vara lite dränerande och diffusionsöppen, så tro inte du bättrar på något (du gör motsatsen) genom att peta in någon (lufttät) fogmassa bakom foderlisten.F fribygg skrev:
Klicka här för att svara