jag har satt en "ram" runt min altan (svart linje). När jag byggde altan så blev vinklarna rent ut sagt perfekta. Nu efter tre veckor så har de torkat ihop och det är fula glipor i mina 45graders geringar. (grön pil)

Hur gör ni när ni sätter en ram runt, skall man använda något speciellt träslag (använder tryckt), eller klass av det tryckta, eller är det omöjligt att få fina vinklar?

• sweet.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
d-sajn skrev:
jag har satt en "ram" runt min altan (svart linje). När jag byggde altan så blev vinklarna rent ut sagt perfekta. Nu efter tre veckor så har de torkat ihop och det är fula glipor i mina 45graders geringar. (grön pil)

Hur gör ni när ni sätter en ram runt, skall man använda något speciellt träslag (använder tryckt), eller klass av det tryckta, eller är det omöjligt att få fina vinklar?
Har Du inte skruvat ihop dem? Har inte upplevt några problem med mina hörn som också är av tryckt virke.

Jag har ju inte "skruvat ihop" hörnen (om man nu skall ha spikbeslag eller liknande under, dock är ju själva trallen skruvad.

• 2.gif
d-sajn skrev:
Jag har ju inte "skruvat ihop" hörnen (om man nu skall ha spikbeslag eller liknande under, dock är ju själva trallen skruvad.
Aha. Nu förstår jag. Trodde Du menade de underliggande reglarna.

Min ram kring trallen beter sig på samma vis. Inga stora glipor, men större än när den var nylagd. I den här tråden är det någon som listat ut hur mycket tryckt virke rör sig:

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/68543-virke-i-trappen.html#post467757

Vet inte om det är rimligt, men om man utgår från dessa 0,8% på en 4,80 trallbräda skulle varje ände på brädan kunna röra sig 1,92 cm. Så illa har det iaf inte blivit för mig.

Sedan är det ju ett utomhusbygge - inte något finsnickeri.
Grejorna rör sig, och det är väl inte så att du eller dina gäster kryper omkring på alla fyra och nagelfar alla geringar du gjort?

Saken var ju den att jag var så jäkla nöjd med mitt arbete :) och nu är det inte lika kul att titta på det.

Du får vänta med att gera hörnen tills virket torkat ordentligt.
(Jag har själv just råkat ut för samma fenomen med glipande skarvar som var perfekta för två veckor sedan). :(

Jesca_j skrev:
Du får vänta med att gera hörnen tills virket torkat ordentligt.
(Jag har själv just råkat ut för samma fenomen med glipande skarvar som var perfekta för två veckor sedan). :(
Men för utomhussnickerier gäller generellt att virket har en nominell storlek, men ingen statisk. Alltså är det inte heller klockrent att vänta tills det torkat, eftersom det kommer bli blött igen.

Lyft blicken och njut av utsikten från ditt fina trädäck! Spana in kossorna i hagen under tiden du tar en kall öl i solstolen och tänk inte mer på det, livet blir mycket skönare då.

Du skulle ju kunna vattna det innan nästa grillfest så det sväller igen :).
Detta problem har man med allt virke som inte legat i torr miljö och torkat länge. Arbetar som fönstermontör och vi har samma problem med vitmålade foder från brädgården. Eftersom de flesta har virket och även foder mm ligger i en utomhushall så hålls det fuktigt. Sätter man ett gerat foder fel årstid kan det krympa isär väldigt mycket, 3-4mm vilket blir mycket svart på ett vitt foder.

Jag kan också säga att ingen utom du själv kommer att störa sig på den lilla glipan, men jag vet hur det är, likadan själv.

• Gilla
Kirrren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.