3 804 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Hur gör man med kylfrys i stugan på vintern
Att slå på och av ett kylskåp över en helg då och då är inget problem. Det är ju byggt så att kompressorn slår på och av med någon halvtimmes intervall så länge skåpet är på. Jag har ett kylskåp som stod två år i ett tält och användes på sommaren. Nu står det i en vedbod och används på sommaren.
En kombinerad kyl/frys är byggd så att det blir ungefär lagom kallt i både kylen och frysen vid normal rumstemperatur. Blir det kallt inne så blir det inte kallt nog i frysen. I övrigt fungerar de även i kalla rum.
En kombinerad kyl/frys är byggd så att det blir ungefär lagom kallt i både kylen och frysen vid normal rumstemperatur. Blir det kallt inne så blir det inte kallt nog i frysen. I övrigt fungerar de även i kalla rum.
Jag förstår. Bryr mig egentligen inte så mycket om frysen. Den använder vi mest på sommaren. Jag är mer orolig för att det går sönder något.
Jag har ett kombinerat kyl/frys-skåp i fritidshuset. Det stänger vi av när huset kallställs på vintern, men de gånger vi är där, så använder vi det. Tömmer det på mat och lägger i tidningar som fuktabsorbenter på hyllorna utifall dörrarna oavsiktligt skulle stängas. Tejpar dörrarna i öppet läge med c:a 1 dm springa innan vi lämnar huset. Så har vi gjort sedan 2006 och inget har gått sönder ännu.
finns inte rostfritt utan det är bara finishen dvs färgen de rostar precis lika braJ Josth skrev:
mitt svar är till en som inte svarade på din fråga utan använder AIG göstaberling skrev:
din fråga är om det går att ha avstängt och det enda rätta svaret är att det går utmärkt, däremot skall det stå någorlunda torrt så att elen inte påverkas.
om du väljer att ha det på så beror det på konstruktionen om det går
oftast fungerar kylar men frysar ballar ur ganska snabbt
och du som i ditt fall skall ha en kyl/frys är det än viktigare vilket inte AIet förstår´.
då faller alla skåp som inte har individuellt inställning kyl resp frys och ytterligare ett stort antal andra då frysen följer kylen , har du då tex kallare i rummet än kylen så blir strax frysen lika varm dvs kommer hålla kylens temperatur.
rena frysar får andra problem då det måste utformas åtgärder för att hålla uppe kondenseringen
Ett alt för dom få helgerna är en kylbag . Då kan ju kyl-frys vila hela vintern.
Möjligen har du fått lite bredare svar än vad som efterfrågades.G göstaberling skrev:
1. Att låta skåpet stå avstängt i ett kallt hus är inga problem och ingenting som tillverkaren har synpunkter på.
2. Att slå på det en helg då och då när man värmer upp är inga problem och inte heller något som tillverkaren har synpunkter på. Både kylen och frysen kommer då att fungera som avsett.
3. Om man i strid med tillverkarens rekommendationer har skåpet i drift i ett kallt utrymme kommer kylskåpet att hålla rätt temperatur men troligen inte frysen. Ibland hävdas att det även kan påverka livslängden. Men jag är skeptisk. Detta är ju inte riktigt relevant för frågeställningen eftersom det går utanför vad du tänkt göra.
OT: det går bra att dricka pilsner i fritidshus och är det redigt kallt finns ju alltid alternativet att använda sprit, mjölk är ju främst menat för kalvar och spädbarn och de bör ju helst ha spenvarmt direkt från "källan"Karl-Ove Qvarfordt skrev: