3 797 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Hur gör man med kylfrys i stugan på vintern
Sida 1 av 3
Vi ska köpa ett nytt kyl-frysskåp till stugan. Det blir minusgrader inomhus när vi inte är där på vintertid med undantag av de helgerna vi åker dit. Kan vi stänga av kyl-frysskåpet varje gång vi åker utan att det tar skada eller hur gör man? Eller får ett kylskåp inte ens står avstängd i ett kallt rum?
det går att stänga avG göstaberling skrev:Vi ska köpa ett nytt kyl-frysskåp till stugan. Det blir minusgrader inomhus när vi inte är där på vintertid med undantag av de helgerna vi åker dit. Kan vi stänga av kyl-frysskåpet varje gång vi åker utan att det tar skada eller hur gör man? Eller får ett kylskåp inte ens står avstängd i ett kallt rum?
de förvatras ju normalt i kallföråd
De bör vara tömda och avstängda om rumstemperaturen går under +10 grader C för de flesta av dagens R600a-baserade kyl och frys. - jag skulle inte lämna modern kyl och frys strömsatt på en kallställd sommarstuga.
Lämna dörrarna på glänt (och säkra med något så att de inte stänger sig helt) så luktar de inte otrevligt nästa besök och ev något börjat mögla invändigt och ev kvarvarande fukt har chans att dunsta iväg över tiden.
Lämna dörrarna på glänt (och säkra med något så att de inte stänger sig helt) så luktar de inte otrevligt nästa besök och ev något börjat mögla invändigt och ev kvarvarande fukt har chans att dunsta iväg över tiden.
Vi som vet är det är inte så enkelt som du tror.X xxargs skrev:De bör vara tömda och avstängda om rumstemperaturen går under +10 grader C för de flesta av dagens R600a-baserade kyl och frys. - jag skulle inte lämna modern kyl och frys strömsatt på en kallställd sommarstuga.
En helt annan sak att tänka på är att plåten i kyl- och frys ofta börjar rosta med åren när stugan är kallställd om vintrarna. Man kan behöva lite vit färg och måla över rostfläckarna och bör nog inte satsa på att köpa det dyraste skåpet. Kanske skåp i rostfri finish fungerar bättre(?)
Måste väl bero på att lacken skadats? Jag har flera stugor som kallställs på vintern och ingen kyl/frys har rostat.J Josth skrev:
Sjötomt i Stockholms skärgård, så fukt och salt är det gott om. Husen tar sjukt mycket stryk under det kalla halvåret, men kan inte säga att jag sett någon av vitvarorna ta skada. Har t.o.m. extra frysar i oisolerad sjöbod och friggebod. Sen har vi 4 ouppvärmda stugor med kyl/frys. Har aldrig sett ngn rost.
Säger inte att du far med osanning, men min erfarenhet är att det inte är ett problem.
Säger inte att du far med osanning, men min erfarenhet är att det inte är ett problem.
I mitt fall gällde det en gammal stor och i princip oisolerad sommarstuga med dubbla kök cirka tvåhundra meter från havet på västkusten. Kyl- och frys fick som sagt sina skönhetsfläckar i plåten men värst var det med spisarna som hade gjutjärnsplattor som ganska gärna rostade sönder om vintrarna trots man oljade dem.
Redigerat:
Men tänker ni att det är ok att sätta på kylfrys de helgerna man är i stugan och stänga av när man lämnar? Det är ju mycket av och på.
Renoverare
· Uppsala
· 2 174 inlägg
Larsa skrev:
Extremt OT vad gäller TS frågeställning, men ser ju ut som om skillnaden i salthalt på öst- och västkusten är märkbar.J Josth skrev:I mitt fall gällde det en gammal stor och i princip oisolerad sommarstuga med dubbla kök cirka tvåhundra meter från havet på västkusten. Kyl- och frys fick som sagt sina skönhetsfläckar i plåten men värst var det med spisarna som hade gjutjärnsplattor som ganska gärna rostade sönder om vintrarna trots man oljade dem.
Till temat: det går bra att lämna kyl och frys i en kallställd stuga, men de bör som sagt vara avstängda med öppna dörrar. Jag brukar lägga någonting emellan så att de inte kan åka igen, men det är för att jag är lite präglad av att ha sett växtligheten som kan bli i en stängd och avstängd kyl.