5 948 läst ·
42 svar
6k läst
42 svar
Hur gör man ett snyggt avslut med HANDLEDARE/ÖVERLIGGARE
Så är det nog. Men nog kanE Ekna skrev:Går såklart att göra snyggare (gör det alltid), men det skulle också kosta en massa mer tid/pengar. Enklast att ha en dialog i förväg men ännu enklare att vara efterklok =) Med brasklappen att din dialog med snickaren inte varit att du vill ha topp notch, ta din tid.
Jag tycker det ser snyggt ut och inget jag stört mig på. Efter en tid är det förhoppningsvis inget du stör dig på heller utan kan njuta av en fin uteplats ist med en god öl.
Det funkade av vissa anledningar inte med större stolpar då vi var tvungna att ha smalare ledstångCheesen skrev:
Tack för bra svar, känns betryggande 🥰maah skrev:
Tycker det ser bra ut.
Snygg skarv på handledaren!
Det där med att skruva ovanifrån eller underifrån råder det delade meningar om.
Ofta är tryckimpregnerat virke krokigt och skevt och då tycker jag det är bättre att skruva ovanifrån. Skruvskallen drar ner virket bättre mot stolpen än om man skruvar underifrån.
Sen det där med att det samlas vatten om man skruvar ovanifrån är ett konstigt argument. All trall skruvas ju ovanifrån utan att det orsakar några problem.
Jag tittar på Youtube shorts alldeles för mycket. Har lärt mig typ allt om verktyg och sånt på Youtube.Karrock skrev:
Bästa svaret hittills, precis vad jag efterfrågade. Har googlat och sett att det ju faktiskt finns utomhusspackel. Om det sen kommer funka får vi se när det är dags att måla. Nu njuter vi av att altanen är klar!O oddan skrev:
Du kan dölja skruven med sågspån blandat med trälim. Såklart spån från samma typ av virke då.
Jag kan rekommendera kemiskt trä från plastic padding. Den är 2K och blir hur bra som helst. Har själv använt det utomhus på ett räcke för att dölja spikhuvuden.C Cadden skrev:
Det är väl ingen skillnad på dessa skruvhål, jämfört med de på verandadäcket. Om det skulle ruttna pga vatten i skruvhålen, så skulle inte en veranda hålla särskilt länge.T Thomas_Blekinge skrev:Handledarna brukar vara kupade för vattenavrinningens skull.
Hur du än måla så kommer alltid skruvhålen och skarvarna att synas.
Ett sätt att dölja skruvhålen är dock som båtbyggare gör: plugga med träplugg. Men då behöver skruvhålet vara djupare och ha snyggare kanter.
Som det är nu kommer vatten att samlas i skruvhålen och det börjar ruttna det inom kort.
Skruvhålen är ju inte i linje ens. Vad var det för snickare?
Man brukar fästa handledarna underifrån för att undvika skruvhålen.
Men du kanske inte såg att överliggaren/handledaren också var tryckad?
Absolut inte sant, beror helt på vad för skruv du använder. En skruv med dubbelgänga drar ihop trä betydligt mer effektivt än skruvskallen på en skruv med enkelgänga. Och att då använda en skruv med dubbelgänga underifrån går mycket bra. Ofta lite svårare att använda dock, framförallt med tanke på ev framtida underhåll/utbyte av handledare och risken att man skruvar upp skruven genom handledaren.maah skrev:
Därmed inte sagt att det kommer bli problem, som påpekats är altaner skruvade uppifrån och de håller fint utan att ruttna på momangen.
Jag hade inte reagerat på det är ifall jag inte tydligt hade specificerat vad för typ av räcke och avslut jag ville ha.
Vad är det som absolut inte är sant, då? Att skruva ovanfrån drar rätt sneda brädor bättre ovanifrån, än underifrån. Även med vanlig trallskruv, om än ganska begränsat, då skallen är liten.K kniv skrev:Absolut inte sant, beror helt på vad för skruv du använder. En skruv med dubbelgänga drar ihop trä betydligt mer effektivt än skruvskallen på en skruv med enkelgänga. Och att då använda en skruv med dubbelgänga underifrån går mycket bra. Ofta lite svårare att använda dock, framförallt med tanke på ev framtida underhåll/utbyte av handledare och risken att man skruvar upp skruven genom handledaren.
Därmed inte sagt att det kommer bli problem, som påpekats är altaner skruvade uppifrån och de håller fint utan att ruttna på momangen.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Även om jag kände att jag la mig i, och syrran påpekade att jag borde lite mer på hantverkare, känner jag nu att jag blivit lite klokare och ngt mer insatt. Man behöver på detaljnivå informera om hur man vill ha det. Problemet är att när man är novis vet man ju inte vilka alternativ det finns. Jag trodde bara det fanns ett sätt att skruva överliggare på, så lite insatt är jag 🙄M Maledictus skrev:
Den vägen har de flesta av oss husägare vandrat. Man lär sig helt enkelt med tiden och är man osäker kan man ju alltid fråga hantverkaren hur de tänkt göra vissa moment.C Cadden skrev:Även om jag kände att jag la mig i, och syrran påpekade att jag borde lite mer på hantverkare, känner jag nu att jag blivit lite klokare och ngt mer insatt. Man behöver på detaljnivå informera om hur man vill ha det. Problemet är att när man är novis vet man ju inte vilka alternativ det finns. Jag trodde bara det fanns ett sätt att skruva överliggare på, så lite insatt är jag 🙄