5 948 läst ·
42 svar
6k läst
42 svar
Hur gör man ett snyggt avslut med HANDLEDARE/ÖVERLIGGARE
Har haft en snickare hos oss som byggt en altan där vi behövde räcke runtom. Nu är altanen klar men jag är inte helt nöjd med slutet på handledaren. Borde man inte gera i slutet, eller på annat sätt, så man slipper se ändträet?
På den delen där ”planket” är (hade tänkt ett högre plank men ville ha kontakt med däcket) känns det som att man borde ha en helt slät regel.
Och slutligen, vi ska visserligen måla räcket nästa (eller nästnästa) år men ska man verkligen skruva ovansidan? Är det lätt att spackla snyggt sen?
På den delen där ”planket” är (hade tänkt ett högre plank men ville ha kontakt med däcket) känns det som att man borde ha en helt slät regel.
Och slutligen, vi ska visserligen måla räcket nästa (eller nästnästa) år men ska man verkligen skruva ovansidan? Är det lätt att spackla snyggt sen?
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Handledarna brukar vara kupade för vattenavrinningens skull.
Hur du än måla så kommer alltid skruvhålen och skarvarna att synas.
Ett sätt att dölja skruvhålen är dock som båtbyggare gör: plugga med träplugg. Men då behöver skruvhålet vara djupare och ha snyggare kanter.
Som det är nu kommer vatten att samlas i skruvhålen och det börjar ruttna det inom kort.
Skruvhålen är ju inte i linje ens. Vad var det för snickare?
Man brukar fästa handledarna underifrån för att undvika skruvhålen.
Ett sätt att dölja skruvhålen är dock som båtbyggare gör: plugga med träplugg. Men då behöver skruvhålet vara djupare och ha snyggare kanter.
Som det är nu kommer vatten att samlas i skruvhålen och det börjar ruttna det inom kort.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Här är så många proffs här inne så man vågar knappt svara men det jag ser på bilderna ser bra ut , inget jag hade skämts för att lämna till kund iaf , kunde handledaren gjorts snyggare ja kanske men det är absolut inget fel
Och det är ju därför om man vill ha det riktigt bra då måste man göra det själv...E egge80 skrev:
Går såklart att göra snyggare (gör det alltid), men det skulle också kosta en massa mer tid/pengar. Enklast att ha en dialog i förväg men ännu enklare att vara efterklok =) Med brasklappen att din dialog med snickaren inte varit att du vill ha topp notch, ta din tid.
Jag tycker det ser snyggt ut och inget jag stört mig på. Efter en tid är det förhoppningsvis inget du stör dig på heller utan kan njuta av en fin uteplats ist med en god öl.
Jag tycker det ser snyggt ut och inget jag stört mig på. Efter en tid är det förhoppningsvis inget du stör dig på heller utan kan njuta av en fin uteplats ist med en god öl.
Tycker det ser bra ut.
Snygg skarv på handledaren!
Det där med att skruva ovanifrån eller underifrån råder det delade meningar om.
Ofta är tryckimpregnerat virke krokigt och skevt och då tycker jag det är bättre att skruva ovanifrån. Skruvskallen drar ner virket bättre mot stolpen än om man skruvar underifrån.
Sen det där med att det samlas vatten om man skruvar ovanifrån är ett konstigt argument. All trall skruvas ju ovanifrån utan att det orsakar några problem.
Snygg skarv på handledaren!
Det där med att skruva ovanifrån eller underifrån råder det delade meningar om.
Ofta är tryckimpregnerat virke krokigt och skevt och då tycker jag det är bättre att skruva ovanifrån. Skruvskallen drar ner virket bättre mot stolpen än om man skruvar underifrån.
Sen det där med att det samlas vatten om man skruvar ovanifrån är ett konstigt argument. All trall skruvas ju ovanifrån utan att det orsakar några problem.
T Thomas_Blekinge skrev:Handledarna brukar vara kupade för vattenavrinningens skull.
Man brukar fästa handledarna underifrån för
Syftet med inlägget är inte att klanka ner på snickaren utan få svar på ett par frågor om sånt som jag vill förbättra i efterhand. Jag är väldigt nöjd med snickarna, de gjorde ett asbra jobb med altanen. Tror däremot kunden var lite jobbig 😆T Thomas_Blekinge skrev:Handledarna brukar vara kupade för vattenavrinningens skull.
Tack 🙏🏼 skönt att höra. Jag är f.ö nöjd med altanen på 60 kvm. De gjorde ett bra jobbE egge80 skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Jag hade försökt undvika att kapa avslutet i torr kvist. Runda av med fräs, eller handverktyg och dutta lite olja på.
OT: Jag har alltid trott att @Farstatjej90 och jag inte har så mycket gemensamt, men vi tittar visst på samma amerikanska snickare på youtube
OT: Jag har alltid trott att @Farstatjej90 och jag inte har så mycket gemensamt, men vi tittar visst på samma amerikanska snickare på youtube