Har haft en snickare hos oss som byggt en altan där vi behövde räcke runtom. Nu är altanen klar men jag är inte helt nöjd med slutet på handledaren. Borde man inte gera i slutet, eller på annat sätt, så man slipper se ändträet?
På den delen där ”planket” är (hade tänkt ett högre plank men ville ha kontakt med däcket) känns det som att man borde ha en helt slät regel.
Och slutligen, vi ska visserligen måla räcket nästa (eller nästnästa) år men ska man verkligen skruva ovansidan? Är det lätt att spackla snyggt sen?

• Träaltan med sluttande handledare utan gerad ände, omgivande räcke och altandörrar i bakgrunden, fotograferad i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träaltan med träräcke. Synligt ändträ på handledare. Frågetecken kring gera och skruvning på ovansidan. Möbler i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Altanräcke med ändträ och skruvhål, delvis avslutat med sågskärning, visar montering utan hörnlist, trädäck synligt i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
Cheesen
Man brukar montera grövre stolpar och göra dessa högre än handledaren så slipper man se ändträ.
Att gera utomhus blir inte snyggt med åren.
Sedan avslutar man stolpen med ett lock.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Handledarna brukar vara kupade för vattenavrinningens skull.
Hur du än måla så kommer alltid skruvhålen och skarvarna att synas.
Ett sätt att dölja skruvhålen är dock som båtbyggare gör: plugga med träplugg. Men då behöver skruvhålet vara djupare och ha snyggare kanter.
Som det är nu kommer vatten att samlas i skruvhålen och det börjar ruttna det inom kort.
Skruvhålen är ju inte i linje ens. Vad var det för snickare?
Man brukar fästa handledarna underifrån för att undvika skruvhålen.

• Gilla
klosp11 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90

Så här kan man göra för skruvarna. Men det är ju mycket mer jobb.

• Gilla
Cadden
  • Laddar…
Här är så många proffs här inne så man vågar knappt svara men det jag ser på bilderna ser bra ut , inget jag hade skämts för att lämna till kund iaf , kunde handledaren gjorts snyggare ja kanske men det är absolut inget fel

• Gilla
David__11 och 14 till
  • Laddar…
Farstatjej90
E egge80 skrev:
Här är så många proffs här inne så man vågar knappt svara men det jag ser på bilderna ser bra ut , inget jag hade skämts för att lämna till kund iaf , kunde handledaren gjorts snyggare ja kanske men det är absolut inget fel
Och det är ju därför om man vill ha det riktigt bra då måste man göra det själv...

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Går såklart att göra snyggare (gör det alltid), men det skulle också kosta en massa mer tid/pengar. Enklast att ha en dialog i förväg men ännu enklare att vara efterklok =) Med brasklappen att din dialog med snickaren inte varit att du vill ha topp notch, ta din tid.

Jag tycker det ser snyggt ut och inget jag stört mig på. Efter en tid är det förhoppningsvis inget du stör dig på heller utan kan njuta av en fin uteplats ist med en god öl.

• Gilla
David__11 och 2 till
  • Laddar…
Skruvhålen kan du dölja med kemiskt trä och slipa. Speciellt med tanke på att du ska måla sen.

• Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Tycker det ser bra ut.
Snygg skarv på handledaren!

Det där med att skruva ovanifrån eller underifrån råder det delade meningar om.

Ofta är tryckimpregnerat virke krokigt och skevt och då tycker jag det är bättre att skruva ovanifrån. Skruvskallen drar ner virket bättre mot stolpen än om man skruvar underifrån.

Sen det där med att det samlas vatten om man skruvar ovanifrån är ett konstigt argument. All trall skruvas ju ovanifrån utan att det orsakar några problem.

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
S
Jag tror att ändarna skulle ha fått ett klart mera avslutande intryck om snickare hade fasat kanterna (ovan och sidor). Testa det, kan ändra det ofärdiga intrycket.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
hsd
Jag hade rundat av änden, handfila med en rasp eller maskinellt med en vinkelslip och flapdisk
Helt klart är att ändträet måste behandlas , exempelvis med färglös träolja

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jag ”girade dit” en bit. Västkustklimat sägs ju vara av det tuffare slaget men ser fortfarande bra ut efter 13 år. Limmat med PL400 om jag minns rätt.

Träplanka på altan med synliga skruvar, troligtvis en del av en räcke eller möbel, i fint skick efter 13 år.
Skapa konto

• Gilla
MasMats och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ett sätt att dölja skruvhålen är dock som båtbyggare gör: plugga med träplugg. Men då behöver skruvhålet vara djupare och ha snyggare kanter.
Som det är nu kommer vatten att samlas i skruvhålen och det börjar ruttna det inom kort.
Man brukar fästa handledarna underifrån för
T Thomas_Blekinge skrev:
Man brukar fästa handledarna underifrån för att undvika skruvhålen.
Syftet med inlägget är inte att klanka ner på snickaren utan få svar på ett par frågor om sånt som jag vill förbättra i efterhand. Jag är väldigt nöjd med snickarna, de gjorde ett asbra jobb med altanen. Tror däremot kunden var lite jobbig 😆

• Älska
  • Haha
David__11 och 2 till
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Tack 🙏🏼 skönt att höra. Jag är f.ö nöjd med altanen på 60 kvm. De gjorde ett bra jobb

Karrock
Jag hade försökt undvika att kapa avslutet i torr kvist. Runda av med fräs, eller handverktyg och dutta lite olja på.

OT: Jag har alltid trott att @Farstatjej90 och jag inte har så mycket gemensamt, men vi tittar visst på samma amerikanska snickare på youtube :)

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.