7 565 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Hur gör man? Anslutning till gamla järnrör?
Hej!
Jag har gamla järnrör med 48mm i diameter i värmesystemet. Nu ska jag ansluta en beg elpanna istället för min gamla oljepanna. Jag får inte loss de gamla rörskarvarna. Finns det ngt sätt att lossa dem eller kan man använda stålrörskoppling från t.ex Rinkabyrör art nr 4401 eller 4432? Och hur monterar man en sådan koppling i såfall.
Jag har gamla järnrör med 48mm i diameter i värmesystemet. Nu ska jag ansluta en beg elpanna istället för min gamla oljepanna. Jag får inte loss de gamla rörskarvarna. Finns det ngt sätt att lossa dem eller kan man använda stålrörskoppling från t.ex Rinkabyrör art nr 4401 eller 4432? Och hur monterar man en sådan koppling i såfall.
Har du prövat att värma upp skarvarna ordentligt, typ reeejäl gasollåga eller med svets? Är det åtdraget med lin och linolja så sitter de som berg. Roade mig med samma övning senast idag dock bara med 32mm...
Kan tänka mig att det också behövs rätt rejäla verktyg för 48mm för att få tillräckligt moment.
Kan tänka mig att det också behövs rätt rejäla verktyg för 48mm för att få tillräckligt moment.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag har lekt samma lek i somras. 48 mm järnrör från 30-talet med lin. Det behövdes en enorm rörtång med en två meter lång stång som förlängingsrör och två man som drog och en man som höll emot. Efter ett tag gick det. Låt mig säga så här, på andra ställen valde jag vinkelslip och stålrörskoppling från Rinkaby.
Jag kämpade med en 1 1/4" anslutning för ett tag sedan och gav upp :'(
Trots värme så det glödde så satt det som.. (spåren på röret vittnade om
en tidigare fight med besten... ;D)
Det blev vinkelslip o stålrörskoppling för mig med.
/Mats
Ps. Montering är lätt. Såga av, ta bort grader(inv o utv), se till att du har
ett jämnt rör att ansluta till, på med klämkopplingen och dra till. Ds
Trots värme så det glödde så satt det som.. (spåren på röret vittnade om
en tidigare fight med besten... ;D)
Det blev vinkelslip o stålrörskoppling för mig med.
/Mats
Ps. Montering är lätt. Såga av, ta bort grader(inv o utv), se till att du har
ett jämnt rör att ansluta till, på med klämkopplingen och dra till. Ds
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Fungerar klämkopplingarna i alla lägen? Jag tycker att ibland finns det en synlig längsgående svetsfog på stålrör. Blir det verkligen tätt med klämkoppling i det läget?
Hempularen:
Det är två olika typer.
Klämringskoppling har en ring i mässing som klämmer åt kräver plaströr
eller jämna rör (cu rör tex). På stålrör lär det inte bli tätt (dessutom är utv. rör dimensioner olika mellan cu o galvade/blå rör)
För stålrör finns stålrörskoppling (rinkabyben. "klämkoppling för ogängat rör"
ex best nr 4428 för dim 15). Denna har en gummiring som klämmer kring röret
och får det tätt även om röret är lite ojämnt.
Så håll dig till den senare så blir det tätt !
/Mats
Det är två olika typer.
Klämringskoppling har en ring i mässing som klämmer åt kräver plaströr
eller jämna rör (cu rör tex). På stålrör lär det inte bli tätt (dessutom är utv. rör dimensioner olika mellan cu o galvade/blå rör)
För stålrör finns stålrörskoppling (rinkabyben. "klämkoppling för ogängat rör"
ex best nr 4428 för dim 15). Denna har en gummiring som klämmer kring röret
och får det tätt även om röret är lite ojämnt.
Så håll dig till den senare så blir det tätt !
/Mats
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Ja, det förklarar ju saken. Jag trodde att det var en variant på klämringskoppling.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
