Hej!

Jag velar mellan att behålla orginalgolv i vardagsrummet och komplettera med parkett i övriga rum eller riva ut allt och lägga likadan parkett överallt.

Jag gillar enhenligt utseende vilket skulle innebära att man måste betsa orginalgolvet till samma nyans som de nya alternativt köpa likadant golv till resterande lägenhet.

Ni som har varit i samma situation, hur resonerade ni? Har ni några tips på golv som skulle funka?

• Vardagsrum med original parkettgolv, röda lädersoffor, bokhyllor och kristallkrona.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Originalgolv är ofta värda en helt del vid en försäljning för det är många som uppskattar sånt. Så behåll golven med nuvarande färg och behandling om du inte har tänkt att bo i lägenheten under väldigt många år och inte bryr dig om värdet på huset/lägenheten.

Golven passar ju också väldigt bra ihop med den fina dörren.

Väldigt vanligt med hus och lägenheter där vackra originalgolv finns i vardagsrummet medan det i andra rum har bytts till vanligt trestavsparkett under åren, just ingen som reagerar på det. Även om det finns rutmönstrade parkettgolv att köpa idag har de ju inte samma finish och normalt mycket mer kvistar så det kommer ju inte att se likadant ut även om du lägger in ett sånt golv i andra rum.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!

Jag har tänkt bo kvar och planerar att ta bort dörrar och öppna upp så det blir en "port" för att få mer ljusinsläpp i hallen.

Jag tror att många uppskattar enhetliga golv som skapar harmoni. Men om du lägger parkett så tänk på kvalitet. Det finns billiga varianter av tveksam kvalitet. Riktig parkett som en skicklig golvläggare lägger in stav för stav blir vackert och hållbart, det kan slipas om flera gånger vid behov

BirgitS BirgitS skrev:
Väldigt vanligt med hus och lägenheter där vackra originalgolv finns i vardagsrummet medan det i andra rum har bytts till vanligt trestavsparkett under åren, just ingen som reagerar på det. Även om det finns rutmönstrade parkettgolv att köpa idag har de ju inte samma finish och normalt mycket mer kvistar så det kommer ju inte att se likadant ut även om du lägger in ett sånt golv i andra rum.
I många fall vinner man på att inte över-renovera hus/lägenheter. Jag tycker det vore synd om lägenheten moderniseras in på 2000-talet.BirgitS' synpunkter är vettiga.

• Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
Planerar att på där 10+ år så att "vinna" på det är ingenting jag tänker på i första hand. Golvet är fint, aldrig slipat, och det har bara bott en familj där innan oss. Går det att få det enhetligt genom att ta vara på orginalgolv gör jag det gärna. Jag vill bara inte att det skär sig med de andra golven i lägenheten.

BirgitS
V Vidim skrev:
Jag vill bara inte att det skär sig med de andra golven i lägenheten.
Jag tycker att det skär sig mest om golven är nästan lika, medan när det är stor skillnad så framhävs det bättre golvet och de andra (vanliga) blir en bakgrund som man inte tänker på.

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
Lägg in heltäckningsmatta så slipper ni bekymra er om golvytorna!

BirgitS
En annan möjlighet är att lägga in ett parkett- eller fanergolv ovanpå de befintliga golven. Då finns originalet kvar för framtiden men ni kan få samma golv överallt. Dock kan man behöva ta bort lite från underkanten av dörrarna för att de inte ska fastna i det nya golvet. Fanergolv är dock bara 8 mm tjockt så ofta går det bra med dörrarna utan att man behöver göra något åt dem.

Känns som fanergolv innebär att jag tummar på slutresultatet (under tiden jag bor där) för att spara orginalgolv till nästa ägare som potentiellt vill originalgolvet. Eller?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Lägg in heltäckningsmatta så slipper ni bekymra er om golvytorna!
Nja, inte vår stil. Rätt trendigt att ha i sovrum men vi har blivit avskräckta av existerande heltäckningsmatta i hall och sovrum.

Måste det just vara parkettgolv i alla rum? Jag skulle sätta exempelvis klinkers i de rum som angränsar till vardagsrummet, sedan vilken parkett som helst i de övriga rummen, kanske rutig även där. Då blir det enhetligt genom rutorna, även om materialen skiljer sig åt.

Och lyft bara bort dörren och ställ den i källaren, den är ju jättefin, du kommer ångra dig om du river den.

M MissAnpassad skrev:
Måste det just vara parkettgolv i alla rum? Jag skulle sätta exempelvis klinkers i de rum som angränsar till vardagsrummet, sedan vilken parkett som helst i de övriga rummen, kanske rutig även där. Då blir det enhetligt genom rutorna, även om materialen skiljer sig åt.

Och lyft bara bort dörren och ställ den i källaren, den är ju jättefin, du kommer ångra dig om du river den.
Angränsade rum är två sovrum och hall, så det går inte riktigt att lägga klinker. Ja, jag har tänkt spara dörrarna ifall vi bestämmer oss för att ha dem senare.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Tycker absolut du ska bevara originalgolvet - det är vackert och garanterat av en kvalite du får betala mkt för om du ska köpa nytt.

I vår 40-talare har vi modern lamellparkett i kök och hall, i anslutning till vardagsrummet med originalgolv. Har inte upplevt det som ett problem alls, men vi har just nu folk i lägenheten som lägger samma hårdvaxolja på båda golv, efter slipning. Jag kan återkomma när jag vet hur det blir när det är klart, och golven kommit närmare varann.

Annars tycker jag en snygg klinker lät som ett bra tips. Det som skär sig - tycker jag, är ogenomtänkta kombinationer av olika träslag. Exempelvis om du skulle lägga ett omålat furugolv utanför ditt vardagsrums ekparkett. Rekommenderas ej. :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
Tycker absolut du ska bevara originalgolvet - det är vackert och garanterat av en kvalite du får betala mkt för om du ska köpa nytt.

I vår 40-talare har vi modern lamellparkett i kök och hall, i anslutning till vardagsrummet med originalgolv. Har inte upplevt det som ett problem alls, men vi har just nu folk i lägenheten som lägger samma hårdvaxolja på båda golv, efter slipning. Jag kan återkomma när jag vet hur det blir när det är klart, och golven kommit närmare varann.

Annars tycker jag en snygg klinker lät som ett bra tips. Det som skär sig - tycker jag, är ogenomtänkta kombinationer av olika träslag. Exempelvis om du skulle lägga ett omålat furugolv utanför ditt vardagsrums ekparkett. Rekommenderas ej. :)
Vi har tänkt köra på ek, men återkom gärna med hur det blir med golvet efter behandlingen. Bilder uppskattas :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.