I vintras frös vattnet varför jag bestämde mig att se över isoleringen på kattvinden där rören går...

När jag tittar idag så inser jag att det hela beror på att det blåser in alldeles för mycket på kattvinden genom takfoten.

Jag lät byta taket 2011, från oljehärdad board till råspont med diffusionsöppen duk och utvändig cellplast-isolering 10 cm, så kallad klimatvind. (Huset är från 1972).

Vid klimatvind förespråkas ingen takfotsventilation, och luftspalt behövs ej heller för isoleringen med tanke på den diffusionsöppna duken (?).

När jag nu kollar på vinden så ser jag att det är ca 30 cm öppet vid takfoten med endast en bit (asfa?)board som vindskydd. Det blåser således helt fritt in i isoleringen och mellanbjälklaget .

Hur löser jag nu detta bäst tycker ni?

Jag vill nog sätta igen takfoten helt, bör jag spika igen den utifrån med brädor, eller kanske sätta cellplast eller dylikt som vindskydd innifrån? (Kanske skumma fast mellan kattvindsgolvet och takets råspont?)
Delvis förstörd isolering i en vind med synlig träkonstruktion och öppet område vid takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning vid takfoten på en vind med synlig isolering och en bit board som vindskydd.
Skapa konto
Öppning vid takfoten på en vind som visar dagljus och bristfällig isolering.
Skapa konto
Öppning vid takfoten på en kattvind som visar hur det blåser in och exponerar isoleringen.
Skapa konto
Delvis demonterad isolering med synliga träbjälkar och grön duk på en vind, illustration av dålig isolering.
Skapa konto

R
Hur ligger rören idag mot vägg eller en bit ut
Samma problem med alla kattvindar när vattenrör går där , rören ska gå i vecket mot rummet det varmaste stället och isoleras mycket
Inte säker på ditt men rören brukar läggas på bjälklaget och då kan det frysa

• Gilla
Paddez
  • Laddar…
De går i kattvinden, isolerade, på den "varma" sidan av isoleringen. Fäst på glesen på sned taket.

Problemet är ju att "den varma sidan" inte alls är särskilt varm när det är -20 och blåsigt ute...
Jag behöver, på bästa sätt, hindra luften att ta sig in i isoleringen/kattvinden/bjälklaget .

R
PÅ första fotot är det fullt med isolering
På andra , har du frilagt från isolering
Det ser inte ut som det är stora öppningar i takfoten , hur är det avluft från kattvinden , för att få korsdrag in måste det ut någonstans

Ok, jag har kanske inte fattat hur det ska vara... Jag trodde att takfotsventilation bara skulle vara en liten glipa, jag upplever ju nu är det är tre-fyra stycken centimeterbreda glipor och sedan 30 cm högt "fritt blås" in på kattvinden (som man delvis täckt med en bit asfaboard)

Takfotsventilation med flera centimeterbreda glipor mellan bräderna på en byggnad.
Skapa konto
Öppen takfotsventilation och isolering på kattvind, med synlig asfaboard och träbjälkar.
Skapa konto

Det blåser nog rakt igenom bjälklaget och ut på andra sidan..

R
Det är ingen fara med uppfattningen , du har en kattvind som är isolerad från ( troligtvis rummet till vänster på foto 1 ) varmt utrymme ventilerar via undersidan ( ska göra det ) av råsponten taket .
Rören ska då ligga nere till vänster enligt skiss

• Kattvind med synlig isolering och träreglar, markerat med text och pilar för att visa isolering och ventilation.
    Skapa konto
Ok, det börjar klarna något nu.

Så.... De är alltså inga konstigheter vad gäller vare sig isolering som takfotsventilation?

Ponera då att jag vill få en (hyfsat) tät kattvind (min takkonstruktion tillåter detta), utan massa luftinsläpp. Kommer jag uppnå det genom metoden ovan? Eller gör jag bäst i att stoppa vindflödet redan i "underspikningen"? Kanske genom att "byta ut" insektsnätet mot cellplast och/eller vindduk?

Takkonstruktion med röd markering och texten "täppa för" för att illustrera fråga om isolering och ventilation.
Skapa konto

R
Nästa fråga finns det luftspalt ovan den takisolering som finns där
Har sett på en av grabbarnas hus att det sitter en skiva från väggens överkant och upp mot taket så det kan ventilera bakom den mot takfoten , det är den delen som jag känner till
Det med klimat är lite mer , men jag tänker då på att du har 10 cm cellplast mellan råspont och takbeläggning , samt full isolering mellan takstolarna , cellplatsen ju tät så där kan det inte fukta ut , men jag kan ha fel i den delen
Hoppas att det kommer in någon mer här med mera på fötterna , avvakta lite så blir det säkert något

Nej, det finns ingen luftspalt mellan isolering och taksponten, förstår jag det hela rätt så är såväl spont, cellplast och takduken diffusionsöppna, så ev. fukt kommer ut som den ska.

R
Har inte jobbat med den tekniken så jag är ute , men den ska väl fungera OK , men kolla det med rören som jag skrev om , så du får stopp på draget mot rören , i ena grabbens hus gick VV ,KV , och värme i kattvinden som ditt , ville frysa , det var dåligt med isolering , jag flyttade in rören mot väggen och lade isolering , vindväv ,isolering och en skiva en bit upp vid takfoten , det har inte frusit sen dess
Du kan med fördel lägga en vinväv över allt där , från vägg ut till väggen strax innan takfoten
Då blir det tätt från kyla även ner mot taket till rummen under

• Gilla
Joco_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.