Har inte spikat lister förut, tänkte ha en typ hålkärl mellan tak och väggar men det blir ju olika vinklar på väggarna, ska jag köpa vanligt 90 graders? Eller hur gör man? Eller köra typ en foglist. Sen undrar jag tänkte ha typ kvarstatv i hörnen det kanske blir konstig där de möts eller ska jag ha hålkärl ner i hörn också. Det är bara 130 högt där.
Det är inte så knepigt egentligen. Du kan faktiskt ta vilka lister som helst. Det finns många att välja mellan, men ändå är det svårt att hitta någon som passar perfekt. När allt är på plats är det inget man tänker på. Det är därför det fungerar med olika lösningar/lister.McLovin skrev:
Kan du få skarvar och hörn snygga spelar ofta resten mindre roll. Så man kanske skall fokusera där.
Det viktiga är att du klarar av att få det så du tycker det blir snyggt nog.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Att kapa hålkäl med gersåg så att dom passar exakt till 135 graders takvinkel är matematiskt omöjligt, det har diskuterats flera gånger i forum. Men det finns flera knep att göra det relativt snyggt. Blir oftast lite glipor som man kan fylla med mjukfog, eller i ditt fall med en blandning av sågspån och trälim för att få färgen.
En metod kallas för "att kroppa". Använd sökfunktion här på forum. Kräver lite övning.
En metod kallas för "att kroppa". Använd sökfunktion här på forum. Kräver lite övning.
Det finns hur många olika typer av lister som helst (tycker jag). Men sortimentet varierar mellan leverantörer, tillverkare och butiker. Letar man hittar man oftast något som passar det behov man har tillräckligt bra.
Var man hittar dem just idag har jag inte koll på. Men sådana finns. Kanske @MWHN vet.
Var man hittar dem just idag har jag inte koll på. Men sådana finns. Kanske @MWHN vet.
Jag tror det är 145 grader, men de ska alltså passa ok med 135 på ”vänster sidan” sen 90 graders på resten. Om jag skulle köra på 90 överallt, blir det stora glipor eller ser det fortfarande ok ut? Det verkar svårt att få till hörn som Thomas skrev så för och nackdelar med båda.
Det blir nog för stora glipor. Ett alternativ är att sätta en foglist (längst ned på det lutande taket) istället för hålkärlslist där det är 145 grader. Jag har båda varianterna hemma och det ser ungefär lika bra ut.McLovin skrev:
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Klicka här för att svara